arnbr0 Startet 2.November.2024 Link til dette innlegget Startet 2.November.2024 Jeg har kjøpt en brukt Quick Genius GP 2 med fritt fall funksjon. Jeg greier ikke å løsne clutchen med den medfølgende spaken med "torx" bitsen. Manualen sier et clutchen skal frigjøres ved å dreie mot urviseren, men hele greia sitter bom fast. Forrige eier hadde aldri frigjort clutchen, men bare kjørt opp og ned. Har noen vært borti samme problem, og hvordan løste dere clutchen. Er fristet til å bruke mere makt med den store rørtanga. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinskutelaus Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 La rørtang og andre ting ligge igjen litt til.😄 Se på kabularet. For de med større EDB erfaring og tolmodighet enn meg, kan sikkert få lastet inn bilder, piler,instruksjoner Men her finner du den https://seatronic.no/quick-genius-gp2-2000-frittfall-ankervinsj-800w-12v-8-mm?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=m&placement&matchtype&keyword&productid=GENIUS-GP2-1012-8FRI&adtype=pla&merchantid=121649197&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwm5e5BhCWARIsANwm06hnsZyMFZIKCMZx9nn5sQY0E4gNvajDWaNFu1YSpa3SCBEG-ShEBCsaAgP2EALw_wcB På "hjulet " er det en knapp i siden. Med denne velger du om det skal være fritt fall eller inn/utkjøring. For å skru ut kabularet er det som du nevner, å bruke medfølgende nøkkel. Men også å løsne/skru ut bolten i senter. Om det var med eller moturs husker jeg ikke, men den skal ikke være så hard at ikke du får den løs med nøkkelen. Håper det var litt til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 https://www.quickitaly.com/resources/downloads_qne-prod/1/GPSeries_rev000A_EN.pdf#page=12 Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 3.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Takk for svar/dokumentaśjon på hvordan vinsjen skal virke. Det bekrefter min antagelse om at clutchen må ha blitt skrudd så hardt til at det må mere krefter til å løse den fra gjengene en det nylonsveiva kan klare. Kan jo prøve å aktivere fritt fall funksjonen med knappen ute og kjøre vinsjen ned. Da skal clutchen løse ut. Får kansje høre med Seatronic først Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 (redigert) Opplevd det samme med en Balder vinsj. Kjøpte vinsjhåndtak på Biltema (mer solid) og brukte beinet på denne samtidig som jeg kjørte ut vinsjen (hadde et sekund eller to før sikringen slo ut) og da kom den edit: Dette var med frittfall funksjon aktivert så vinsj ut skal løsne clutch Redigert 4.November.2024 av Sturee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Sturee skrev for 4 timer siden: Opplevd det samme med en Balder vinsj. Kjøpte vinsjhåndtak på Biltema (mer solid) og brukte beinet på denne samtidig som jeg kjørte ut vinsjen (hadde et sekund eller to før sikringen slo ut) og da kom den edit: Dette var med frittfall funksjon aktivert så vinsj ut skal løsne clutch Det skal ikke være nødvendig å bruke makt for at vinsjen skal løse ut. Trekker enn i den utløser-hnappen, som bruksanvisningen sier, så tillater en clutchen å åpne seg opp, frafall, når en trykker på "ned" knapp i 6-8 sekunder. Veldig tydelig hvis en kikker på vinsjen når en trykker ned. Det motsatte skjer når en kjører opp. De fleste 6-8 sekundene brukes for å stenge clutchen, før den begynner å trekke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Det stemmer, men hvis vinsjen kjøres opp og man fortsetter å kjøre når ankeret er helt oppe til sikringen går, så kan clutchen strammes mer enn den skal og da kan den sitte likevel. Og da ryker sikringen før den greier å løsne den igjen. Er autostopp som skal hindre dette men på min gamle båt var ledningene til denne klippet og på den nye manglet den røde stopperen på tauet når jeg kjøpte den. Da kan man være uheldig, som jeg var en gang når jeg overlot fjernkontrollen for å vinsje opp og feilberegnet hvor god tid jeg hadde Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 12.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Da ble saken løst. Det var 130 kg. kæll og den store rørtånga som fikk løs clutchen på vinsjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.