Jump to content

Kinavarmer - har noen erfaring med Kindgreat?

NOR15186

Recommended Posts

Har ikke erfaring med denne eller kinesiske vannvarmere, kun luftvarmere. Generelt må man vel ta antall oppgitte KW med en klype salt, oppgitt dieselforbruk kan gi en pekepinn.

Har en 3kw eber vannvarmer i båten, men den varmer kunn opp varmtvannstank og funker bra til denne bruken.

Kjøpte en 8(!)kw luftvarmer, tipper den er nærmere 3kw i reel effekt..

Takk for tilbakemelding. Har gjennom å lese på baatplassen.no og diverse fora på Facebook fått forståelsen av at ytelsen på varmerne er veiledende. 

Ser på Aliexpress at det er noen flere fra Norge som har kjøpt kindgreat, om noen her har erfaring hadde det vært nyttig

Tror ikke merkenavnet har så mye å si. Det er vel noe få produsenter av disse, og så selges de av en haug med selgere under forskjellige navn. Men stort sett identisk produkt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

En brenner som kan brukes på både bensin og diesel til 1500 kroner? Jeg ville nok ha verdsatt min egen sikkerhet høyere enn det. Det sies at kvalitet og pris ikke nødvendigvis følger hverandre, men det er tross alt grenser for hvor lite kvalitet kan koste. Det er når alt kommer tilalt en liten enhet med en flamme inni som skal gjemmes bort et egnet sted i båten. Og da ville jeg ha hatt en skikkelig dokumentasjon på at den er bygget for formålet og med de nødvendige sikkerhetsanordninger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, sikkerhet er selvfølgelig en viktig betraktning. Min erfaring er at pris og kvalitet ikke alltid henger sammen, det er derfor jeg lurer på om noen har testet "billig varmerene" og vet konkret om de er av dårligere kvalitet enn de som er "dyrere" 

• 2 måneder senere...

Jeg har montert en slik i bilen. Brukt den i 2 mnd, og den har fungert som den skal. Vil anta at den yter ca. 4-5 KW, etter tiden det tar å varme opp motor. Jeg ønsket å bestille ekstra glødeplugg og sirkulasjonspumpe, og butikken var svært behjelpelig. 

Jeg kjøpte inn flere luftvarmere fra kina for flere år siden, og valgte da de med hus i aluminium og analog kontroll. De digitale er forvirrende og displayet er lite holdbart. Selve vifta måtte ofte justeres litt ut fra akselen da de subbet litt i selve motoren. Bare å stikke en skrutrekker inn mellom vifte og motor, så vri litt så man fikk en eller to mm klaring. Ellers bør man gå over alt av koblinger etc. Det er også elendig glødeplugg, så flere kjøpte original glødeplugg fra Webasto som passet rett inn (om det var Webasto dette var kopi av? Husker ikke helt i farten.)

Selv om de ser like ut, så er det forskjell på størrelsen fysisk. Noen selger feks 4kw med stor unit? Dvs si at de kun er programmert til å gi 4kw men er egentlig en som kan gi feks 8kw. Dvs at den da går for halv maskin, noe som vil føre til nedsoting. Da er det bedre å kjøpe en mindre unit som gir 4kw. En dieselvarmer trives best på full fart, i hverfall de siste 10 min, slik at man får blåst rent systemet. Kjøp fra en som oppgir mye teknisk data. Det er det ikke alle som gjør.

Om en kinavarmer eller Webasto etc skal monteres, så tenker jeg selve monteringen og hvor den monteres spiller inn uansett. Alle koblinger må være sikret, og på kinavarmeren ville jeg kjøpt en skikkelig eksos-slange. Denne vil du ikke ha lekkasje i. Kjøp gjerne ny dieselslange i samme slengen. Bruk alltid syrefaste klemmer, så kast alt av klemmer og slanger som følger med der har med selve forbrenningen å gjøre. Jeg var vel en av de første som tok inn disse (4kw) på hobbybasis av ren nysgjerrighet, og jeg fikk ikke en eneste klage på de i ettertid. De ble levert i store pappesker til det lokale post-i-butikk kontoret, og de var ikke særlig fornøyde med dette.

Jeg monterte aldri en slik i min båt, da jeg ikke fant egnet plass i min da 24-foter, eller så det absolutt behovet, og har heller ikke sett behovet i 26-foteren jeg har i dag.

Men i en mer lukket båt kunne det vært interessant.  

NB: prøvekjør denne alltid i benk ett par timer, enten det er luft eller vannvarmer, før du monterer. Så du kan avdekke evt lekkasjer. Og monter de aldri, også kjente merkevarer, uten ett par Co-alarmer. Alltid bedre med 2 enn 1. Man vet aldri om en av de svikter.     

Ingen erfaring med vannvarmer men har Kina-luftvarmer i vinterhagen som går på 5. året uten et eneste hikk. Glødeplugg framdeles den orginale. Eneste er at eg byttet ut kontroll med lcd-display til den med skru-hjul. Lcd displayet var helt ubrukelig. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...