Jump to content

Fredrikstad Vikleverksted legger ned

Komodo

Recommended Posts

Trasig...men slike tjenester er ikke så mye i bruk lengre. Enn så lenge har vi et flott vikleverksted i Haugesund.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Trist, men en del av en større trend. Skomakere, systuer, egentlig alle som driver med vedlikehold av brukt blir stadig sjeldnere. Og de som fortsatt holder ut er ofte idealister. 

Vi lever i er land der saligheten er å kjøpe nytt. Enkelte nye produkter blir til og med subsidiert med fritak fra avgifter mens vedlikehold av tilsvarende brukte produkter er belagt med skatter og avgifter opp og i mente. 

Om vi skal snu denne utviklingen trenger vi:

1. Fritak fra avgifter på vedlikehold

2. En storstilt informasjonskampanje, vi snakker om milliarder i kostnad, for å overbevise det norske folk om at

a) Ting KAN vedlikeholdes

b) Ting MÅ vedlikeholdes om vi skal bidra bare bittelitt til å redde verden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg arbeidet selv på et lite vikleverksted i Kopervik for mer enn 50 år siden, for å skaffe praksis for ingeniørhøyskole. Det var en meget lærerik tid hvor vi var innom alt mulig fra svære kranmotorer til hånddriller, fra vaskemaskiner til likestrømsmaskineri.
Men allerede den gang var det klart at det blir stadig tyngre å drive i den bransjen. Det aller meste er manuelt arbeid, timene ruller og fakturaen blir større og større for hver time som går. Til slutt kan det virke helt urimelig hvor mye overhaling/nyvikling av en liten motor eller et sært anker kan koste.
Sjefen min sa det tydelig: "Innføringen av motorvern, som slår ut når en fase svikter, det betyr slutten for omvikling av 3-fasemotorer  -  og døden for vikleverkstedene".
Vi må bare beundre de som holder ut så lenge som Fredrikstad Vikleverksted har gjort.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her noen bilder fra Fredrikstad Vikleverksted, her er en tilbake i tid i mange 10-år! Det var en opplevelse av de sjeldne å få hjelp med en dynamo av dem.

image.jpeg.0591fdc262373c7ca59897b5d272343d.jpeg

image.jpeg.493451cef5a0628368597fee1ae75210.jpeg

image.jpeg.f157d4defef1166b89f63fbcba177c67.jpeg

image.jpeg.eadaae71f96abee57543b71a921242f2.jpeg

Bildene er fra deres egen hjemmeside, herlig sted med pin-up bilder på veggen! Men om det ser rotet ut, så har de kortterminal for betaling, og faktura skives ut helt proff med god printer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Trist

Har vært der for test av generatorer ved flere anledninger og de to jeg har nå er kjøpt hos hos dem

Fantastisk service og tjenestene var helt greit priset

Verkstedet skulle vært satt på UNESCOs liste over verneverdige steder

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Trist,  men det hjelper ingen dersom man ikke bruker slike instanser fordi det som det påpekes lenger opp i tråden,  man kaster og kjøper nytt.

Har de kastet inn håndduken eller er det stopp fra nyttår?

Et spørsmål til de av dere som har peiling på slikt,   jeg har et 24V hydraulikkaggregat men skulle bygd om til 12V! 

Er det mulig/regningssvarende og bygge omm en 24v el-motor til 12V?  denne el-motoren er jo i prinsipp samme type som en startmotor bare med den forskjellen at det er montert hydraulikkpumpe i steden for bendix.

Bellil skrev for 4 timer siden:

Fantastisk service og tjenestene var helt greit priset

Verkstedet skulle vært satt på UNESCOs liste over verneverdige steder

Dette må være den beste kommentaren hittil :tommel_opp: 

Legger ved litt mer fra artikkelen i F-B

Vikleverkstedet3.jpg.a208db4a8ba038d55ce8bd197f215033.jpg

Vikleverkstedet.jpg.cbfdb1c3a71b50201f1e95fd178d5b48.jpg

Vikleverkstedet2.jpg.4f17bebfff0fa923aa42cda0575226bf.jpg

Beslutningen om å legge ned har på ingen måte vært enkel å ta for Jens Holberg, driveren av Fredrikstad Vikleverksted.

Før i tiden hadde nesten alle byer et vikleverksted, men i dag er det få igjen. Om litt blir det også enda færre.

Etter 75 års drift har nemlig tiden kommet for legge ned driften av Fredrikstad Vikleverksted.

– Vi vil fullføre alle pågående oppdrag før vi rydder oss ut, og stenger døra for siste gang 31. desember, opplyser bedriften på sine Facebook-sider tirsdag kveld.

– Det er vanskelig

Det er Jens Holberg (53) som driver Fredrikstad Vikleverksted like ved Fredrikstad brannstasjon.

Han tok over driften av det mekaniske verkstedet i 2000 etter sin far Arild som pensjonerte seg i desember 2023, i en alder av 90 år.

Holberg legger ikke skjul på at beslutningen om å legge ned er følelsesladd.

– Det er vanskelig, rett og slett. Jeg begynner å grine med en gang, sier han når FB slår på tråden tirsdag kveld.

Likevel understreker han at avgjørelsen både er veloverveid og nødvendig.

– Jeg kommer til å savne det, men det er nødvendig for at jeg skal overleve med både penger og meg selv, sier han.

Lite lønnsomt

Holberg forteller videre at det har ligget i kortene den siste tiden at vikleverkstedet snart måtte stenge.

En av grunnene er at det i og etter koronaperioden skal ha blitt færre oppdrag.

– Det er likevel fortsatt mye å gjøre her, men det blir litt lite penger igjen, sier han.

Det er en utrolig trist ting at reparasjon ikke lønner seg lengre!  Slike verksted der det var hyggelig å komme inn. Der de fikset og reparerte det meste. Det var aldri et svar, nei dette er en utgått del!!  Vi burde gjort noe med vår bruk og kast mentalitet!  slik det er nå er det alt for dyre delepriser og alt for høye verkstdedpriser til at det lønner seg å repparere ting! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig i det som skrives her om å reparere kvalitetsprodukter framfor å kjøpe ny billig dritt. Bruk-og-kast mentaliteten i samfunnet er noe jeg er sterk motstander av.

Legg ellers merke til arbeidsmoralen til gutta på Vikleverkstedet. Senior gikk av med pensjon i 2023 i en alder av 90 år!!

Ja, trist og vemodig.

Utrolig koselig med sånne verksteder med alt mulig rart og laaang erfaring.

De har hjulpet meg med starter til en corolla og dynamoen til en gammel pv 57 mod jeg hadde.

Da jeg kom med dynamoen til pv'en smilte eldstemann for sånne hadde han jobbet med i ungdommen.

Men de skulle jo nesten ikke ha betalt, jeg ble helt flau. Bare et par hundrelapper for jobb som tidsmessig en rørlegger eller bilverksted hadde satt på en null til.

Hilsen

Lurvetass

HRH-Z skrev for 7 timer siden:

Har de kastet inn håndduken eller er det stopp fra nyttår?

Det er nok definitivt slutt, her fra deres egen FB side.

Kjære kunder❤️
Etter 75 års drift er tiden kommet for å takke av. Dette valget har ikke vært lett, men dessverre nødvendig...
Vi vil fullføre alle pågående oppdrag før vi rydder oss ut, og stenger døra for siste gang 31.12.2024.
Tusen takk til alle for støtte og samarbeid gjennom årene.
Med vennlig hilsen,
Arild og Jens Holberg
Med «vi» mener jeg, meg Jens, da Arild pensjonerte seg i desember 2023, i en alder av 90 år!!!?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja det er bare trist men sånn er nå utviklingen i landet vårt.
Husker en eldre bilmekaniker fortalte dette om hvordan det var å være bilmekaniker på 60 tallet.
Da var det samme hvor lang tid man brukte bare man ikke måtte bytte deler for deler var dyrt
Nå jobber bilmekanikeren i ett stoppeklokke regime og deler er stort sett billige sett opp mot timepriser på nordsiden av to tusen kroner i timen.
Bilmekanikeren tjente halvparten av timeprisen på verkstedet og utpå 80 tallet var lønnen en tredje del av timeprisen.
I dag har vel lønnen blitt noe sånt som 1/6 del av utfakturert timepris 

pipe skrev 18 minutter siden:

Ja det er bare trist men sånn er nå utviklingen i landet vårt.
Husker en eldre bilmekaniker fortalte dette om hvordan det var å være bilmekaniker på 60 tallet.
Da var det samme hvor lang tid man brukte bare man ikke måtte bytte deler for deler var dyrt
Nå jobber bilmekanikeren i ett stoppeklokke regime og deler er stort sett billige sett opp mot timepriser på nordsiden av to tusen kroner i timen.
Bilmekanikeren tjente halvparten av timeprisen på verkstedet og utpå 80 tallet var lønnen en tredje del av timeprisen.
I dag har vel lønnen blitt noe sånt som 1/6 del av utfakturert timepris 

Jeg pleier å si at nå lenger er det ikke bilmekanikere rundt om på bilverksteder, bare deleskiftere. Hilsen gammel bilmekaniker ?

På 60-tallet kostet det kanskje 5 % av et nytt bildekk å plugge en punktering. Da jeg fikk gjort samme jobben hos Vianor i Moss for noen år siden, var prisen 50 % av et nytt dekk. Og jobben tar maks 15 minutter, med innlagt røykepause. Jeg har papir på at jeg er kongelig norsk vulkanisør, 10 års læretid. Denslags yrker har gått ut av tiden. Og for en stor del er det beklagelig.

Hulda skrev On 14.11.2024 at 22.45:

Da jeg fikk gjort samme jobben hos Vianor i Moss for noen år siden, var prisen 50 % av et nytt dekk.

I dag har jo prisen godt i taket for nye dekk men klart billig dekk i liten dimensjon koster jo ikke stort så att det kostet 50% av dekket sin pris sier jo ikke stort.
Eller kanskje det gjør det?

pipe skrev for 1 time siden:

I dag har jo prisen godt i taket for nye dekk men klart billig dekk i liten dimensjon koster jo ikke stort så att det kostet 50% av dekket sin pris sier jo ikke stort.
Eller kanskje det gjør det?

Det var dekket til en Ford Kuga, så det er et 'stort' dekk. Som kostet den gangen borti en tusenlapp. Og lappingen kostet rundt 400 kroner. 

Ask skrev Just now:

Eg kom til å tenkja på ein fyr i Sjøfartsdirektoratet. Då me summerte alt han har sa han hadde gjort kom me til at han var mellom 150 og 200 år gamal....

Det var en av Folkevogn-vitsene til Pål Clasen før i tiden. NRK fikk til slutt klage fra H. A. Møller. Denne vitsen gikk på en folkevognmekaniker som presenterte seg for St. Peter på vei til Det Hinsidige. St. Peter hadde fått oversendt timekortene til mekanikeren og summerte han til 250 år, selv om han så ut som 40. En anselig alder, selv på 80-tallet.  Selv har jeg aldri jobbet akkord. Men det er sant at jeg er sertifisert av Satans Vegvesen som Teknisk- og Merkantil leder, med sværd og laurbær. Dette med 'Merkantil' hadde på den tiden krav til bestått Handelsskole. Hadde glemt at jeg har handelsutdannelse. Med blåpapir med fem gjennomslag og uten kalkulator. Begynte å jobbe da jeg var 14.

Hulda skrev for 18 timer siden:

Men det er sant at jeg er sertifisert av Satans Vegvesen som Teknisk- og Merkantil leder, med sværd og laurbær.

Du var.
Jeg var også en gang i tiden sertifisert som teknisk leder av Statens Vegvesen men i dag er ikke papiret verdt noen ting da vi ikke tilfredstiller dagens krav.
Blir vel som en pilot som ikke har vært bak spakene på noen ti år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...