Jump to content

Sprekk i VP duoprop propellblad; reparere eller bytte?


HiWard

Recommended Posts

Skulle polere opp den bakerste av mine Volvo Penta Duoprop F5 propeller (rustfritt stål) og oppdaget en sprekk i det ene propellbladet. Et stykke ut mot kanten, sprekken er ca 10mm lang og er synlig på begge sider av bladet.

IMG_7935.jpeg.577a3e68c3f173108c044fd98e13120a.jpegIMG_7937.jpeg.10cf593633c54bd5a2e3494e1472f55a.jpeg

Er dette noe som kan fikses (sveises?) eller er det bare å punge ut for ny propell? Antar at man nå gjøre ett eller annet her for å unngå ytterligere skader på drev.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Eika skrev 40 minutter siden:

Andvik propellers sveiser sånt og balanserer den så den blir bedre enn ny 

Takk for tips, det er ikke på andre siden av landet heller. Så du er enig i at dette må fikses før skaden blir større/verre/dyrere?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 1 time siden:

Takk for tips, det er ikke på andre siden av landet heller. Så du er enig i at dette må fikses før skaden blir større/verre/dyrere?

 

Jeg har fått sveisa opp mye mindre sprekker enn det der på dyre propeller som er gode å kjøre med. Blir bedre enn ny hvis det er flinke folk som gjør det, til brøkdelen av nypris 

 

Kjipt hvis det sprekker vidre opp når du er på tur og får kast i propellen så akselen. Billigere å fikse det nå, enn seinere 

Link to post
HiWard skrev for 22 timer siden:

Er dette noe som kan fikses (sveises?) eller er det bare å punge ut for ny propell?

Dette er noe som enhver TIG kyndig kan reparere. Så lenge en ikke bygger opp materiale eller endrer fasong på bladet er det ikke noe å balansere.

Stikk en hånd ut av vinduet på bilen i 100km/t

Så stikker du en hånd i vannet i 54 knop/100km/t

Forskjellen du kjenner, er en forenklet forklaring på hvorfor en balansering i luft ikke kan sammenliknes med en dynamisk balansering i vann.
At bladene er like i areal og 3D fasong, er det som teller mest.

Link to post
Bellil skrev 33 minutter siden:

Hvilket utstyr og remedier bruker du til poleringen @HiWard?

Og merker du noe forskjell på polert eller ikke?

Jeg har tilsvarende propeller som deg og har ikke polert før. Bruker å ta på dykkermaska og litt grove skinnhansker noen ganger i sesongen 

 

Det skal sies at propellene andvik har preppa for meg som er god for 100+ knop, er slipa med 600 og ikke polert etterpå 

Link to post

Kan ikke sammenliknes med proffene, men jeg gir min propell (halvplaner) en omgang med Biltemas blå fine lamelldisk for vinkelsliper hver vår. Lett touch. 

 

Altså ikke smergel, men den "svamp/ plast" lamellsaken.

 

Her er propell ved opptak på bryggen etter å ha lagt ute siden mai. Rue på skrog, men minimalt på propell. 

 

20240828_143859.jpg.6781d587c004952dd21525fe01f504aa.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Bellil skrev for 1 time siden:

Hvilket utstyr og remedier bruker du til poleringen @HiWard?

Og merker du noe forskjell på polert eller ikke?

Jeg har tilsvarende propeller som deg og har ikke polert før. Bruker å ta på dykkermaska og litt grove skinnhansker noen ganger i sesongen 

Jeg bruker den lamelldisken fra Biltema som @Grand Banks jr nevner. Veldig effektiv på rester av rur og skit. Så en kjapp runde med 30% saltsyre. Så polerer jeg over med finere korning og til slutt Autosol. Det blir jo ikke perfekt, fryktelig mye jobb å pusse på syrefast stål synes jeg. Målet er jo å redusere groe mest mulig.
 

Både i fjor og forfjor satte jeg inn propellene med slik hard voks man bruker på surfebrett. Det fungerte bra mot groe første året, ikke like bra andre året, men da grodde det noe helt krakilsk i hele Oslofjorden. Prøver igjen til sommeren så får jeg kanskje et bedre vurderingsgrunnlag. I år måtte jeg til med en isskrape midtveis i sesongen. Skrudde den fast på et halvlangt kosteskaft og tiltet drevet helt opp, så slapp jeg å bli våt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...