HiWard Startet 13.November.2024 Link til dette innlegget Startet 13.November.2024 Skulle polere opp den bakerste av mine Volvo Penta Duoprop F5 propeller (rustfritt stål) og oppdaget en sprekk i det ene propellbladet. Et stykke ut mot kanten, sprekken er ca 10mm lang og er synlig på begge sider av bladet. Er dette noe som kan fikses (sveises?) eller er det bare å punge ut for ny propell? Antar at man nå gjøre ett eller annet her for å unngå ytterligere skader på drev. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Eika Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Andvik propellers sveiser sånt og balanserer den så den blir bedre enn ny Link to post
HiWard Svart 13.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Eika skrev 40 minutter siden: Andvik propellers sveiser sånt og balanserer den så den blir bedre enn ny Takk for tips, det er ikke på andre siden av landet heller. Så du er enig i at dette må fikses før skaden blir større/verre/dyrere? Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Eika Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 HiWard skrev 1 time siden: Takk for tips, det er ikke på andre siden av landet heller. Så du er enig i at dette må fikses før skaden blir større/verre/dyrere? Jeg har fått sveisa opp mye mindre sprekker enn det der på dyre propeller som er gode å kjøre med. Blir bedre enn ny hvis det er flinke folk som gjør det, til brøkdelen av nypris Kjipt hvis det sprekker vidre opp når du er på tur og får kast i propellen så akselen. Billigere å fikse det nå, enn seinere Link to post
dieselfan Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 HiWard skrev for 22 timer siden: Er dette noe som kan fikses (sveises?) eller er det bare å punge ut for ny propell? Dette er noe som enhver TIG kyndig kan reparere. Så lenge en ikke bygger opp materiale eller endrer fasong på bladet er det ikke noe å balansere. Stikk en hånd ut av vinduet på bilen i 100km/t Så stikker du en hånd i vannet i 54 knop/100km/t Forskjellen du kjenner, er en forenklet forklaring på hvorfor en balansering i luft ikke kan sammenliknes med en dynamisk balansering i vann. At bladene er like i areal og 3D fasong, er det som teller mest. Link to post
HiWard Svart 14.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Sendte begge propellene til Andvik Propellers i dag. Han sveiser opp sprekken og gjør en vurdering av øvrig tilstand. Den ene hubben har litt tæringsskader også (er det pitting det heter?) Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Bellil Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Hvilket utstyr og remedier bruker du til poleringen @HiWard? Og merker du noe forskjell på polert eller ikke? Jeg har tilsvarende propeller som deg og har ikke polert før. Bruker å ta på dykkermaska og litt grove skinnhansker noen ganger i sesongen A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Eika Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Bellil skrev 33 minutter siden: Hvilket utstyr og remedier bruker du til poleringen @HiWard? Og merker du noe forskjell på polert eller ikke? Jeg har tilsvarende propeller som deg og har ikke polert før. Bruker å ta på dykkermaska og litt grove skinnhansker noen ganger i sesongen Det skal sies at propellene andvik har preppa for meg som er god for 100+ knop, er slipa med 600 og ikke polert etterpå Link to post
Grand Banks jr Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Kan ikke sammenliknes med proffene, men jeg gir min propell (halvplaner) en omgang med Biltemas blå fine lamelldisk for vinkelsliper hver vår. Lett touch. Altså ikke smergel, men den "svamp/ plast" lamellsaken. Her er propell ved opptak på bryggen etter å ha lagt ute siden mai. Rue på skrog, men minimalt på propell. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
HiWard Svart 15.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Bellil skrev for 1 time siden: Hvilket utstyr og remedier bruker du til poleringen @HiWard? Og merker du noe forskjell på polert eller ikke? Jeg har tilsvarende propeller som deg og har ikke polert før. Bruker å ta på dykkermaska og litt grove skinnhansker noen ganger i sesongen Jeg bruker den lamelldisken fra Biltema som @Grand Banks jr nevner. Veldig effektiv på rester av rur og skit. Så en kjapp runde med 30% saltsyre. Så polerer jeg over med finere korning og til slutt Autosol. Det blir jo ikke perfekt, fryktelig mye jobb å pusse på syrefast stål synes jeg. Målet er jo å redusere groe mest mulig. Både i fjor og forfjor satte jeg inn propellene med slik hard voks man bruker på surfebrett. Det fungerte bra mot groe første året, ikke like bra andre året, men da grodde det noe helt krakilsk i hele Oslofjorden. Prøver igjen til sommeren så får jeg kanskje et bedre vurderingsgrunnlag. I år måtte jeg til med en isskrape midtveis i sesongen. Skrudde den fast på et halvlangt kosteskaft og tiltet drevet helt opp, så slapp jeg å bli våt. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Bellil Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Er det denne dere referer til? https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-fin-2000019667 A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
HiWard Svart 23.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Det stemmer Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn