Jump to content

Mulig å se om kabel er fortinnet?

Goddis77

Recommended Posts

For ordens skyld fortinnet er best, men ikke et krav. Så lenge man krymper eller lodder fagmessig er det ingen forskjell i termineringene, på fortinnet kontra ufortinnet. Det som er problemet er at ledninger trekker fukt i fuktig miljø og da korroderer en ufortinnet kabel. Det gjør ikke en fortinnet. Med krympestrømpe (helst med lim) over krymp, er ikke forskjellen så stor.

Å joda, @JRK, fortinnede kabler går føyken de også. Det tar bare noe lengre tid gitt ufordelaktig miljø. Hjalp en seilbåteier, 15 meter havkrysser, for to år siden. Alt av fortinnede kabler og koblingsskinner i forpiggen var irret dønn i filler. Måtte 20 cm innover i ledningene for å finne ferskvare som kunne brukes for skjøting. I Hulda er det knusktørt og standard kobber, som du hevder, holder i massevis. Og inne i forpiggen (kjettingrommet) har jeg montert et vanlig industriskap beregnet for utendørs montering. Og inni der har jeg blant koblingene noen poser med silica gel. Jeg var innom skapet for et par dager siden for å fikse noen egenproduserte blemmer. Etter to år siden forrige gang, alt som nytt. Og 30 år gamle galv skruer, ingen rust. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...