Jump to content

Kjølevannstrykk Alarm og instrument for å følge medpå at motoren får nok kjøling på sjøvannsiden

onkelmusa

Recommended Posts

Synes det kan være lurt å følge med på sjøvannstrykket slik at jeg kan gjøre noe før motoren går varm eller jeg får vann i skutebunn. Motorrommet er ikke lett tilgjengelig så forvarsel hadde vært fint.

Motoren er  ferskvannskjølt.

Ønsker derfor å sette en sensor på sjøvannstrykket etter pumpen. Har søkt mye på nett men finner hverken sensor/giver eller instrument.  Vet at dette finnes for skip, men kan ikke finne noen som selger til private. 

Noen so har noen tips?

Trykksensor kan gi en falsk trygghet. Hvis utløpet strupes, noe som ikke er helt uvanlig i blandebendet, vil ikke trykksensor gi alarm selv om vannmengden blir for lav.

Da vil en temperatur indikasjon, gjerne med alarm, på sjøvannet etter blandebendet være langt mer presist.

Temperaturovervåkning gir alarm for flere feiltilstander enn en slapp impeller.

Men som Bellen sier, det finnes nok trykksensor å få fatt i om du helst vil ha det

Takk for svar.

Ikke er helt enig i hvordan dere vurderer verdien av måling av sv trykk. Jeg mener det gir god indikasjon, selv om det ikke sier noe ved blokkering ut. 

Eksostemperatur er et godt poeng. Kanskje jeg prioriterer det først. Kinagreier vil jeg nok ikke sjanse på å sette i et sv. system.

onkelmusa skrev for 1 time siden:

Tenkt vel helst på kinagreier kjøpt på aliexpress eller temu, stoler ikke på kvalitetskontrollen. Selges det av en seriøs forhandler i Norge regner jeg med noe bedre kvalitetskontroll og garanti.

Evt så får du samme produkt med 900% avanse. Dog norsk kjøpslov. Men det er grenser for hva den er verdt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...