onkelmusa Startet 18.November.2024 Link til dette innlegget Startet 18.November.2024 Synes det kan være lurt å følge med på sjøvannstrykket slik at jeg kan gjøre noe før motoren går varm eller jeg får vann i skutebunn. Motorrommet er ikke lett tilgjengelig så forvarsel hadde vært fint. Motoren er ferskvannskjølt. Ønsker derfor å sette en sensor på sjøvannstrykket etter pumpen. Har søkt mye på nett men finner hverken sensor/giver eller instrument. Vet at dette finnes for skip, men kan ikke finne noen som selger til private. Noen so har noen tips? Link to post
bellen Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Om enn er litt handy og intressert i elektronikk, så er det jo diverse snacks å kjøpe på diverse kinasider eller på Ebay. Link to post
Johannes Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Trykksensor kan gi en falsk trygghet. Hvis utløpet strupes, noe som ikke er helt uvanlig i blandebendet, vil ikke trykksensor gi alarm selv om vannmengden blir for lav. Da vil en temperatur indikasjon, gjerne med alarm, på sjøvannet etter blandebendet være langt mer presist. Temperaturovervåkning gir alarm for flere feiltilstander enn en slapp impeller. Men som Bellen sier, det finnes nok trykksensor å få fatt i om du helst vil ha det Link to post
Ask Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Hei. Etter ein lekkasje på saltvasspumpa, og nestendrukning av motoren har eg montert flottørbrytar med akustisk alarm. Slike dekkar deler av det du ønsker. Ein temperaturalarm på kjølevatnet, som kjøler eksosen, vil dekka det andre behovet du nemner. Link to post
Ove T Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Hej Ett enkelt avgastemperaturlarm löser det mesta. Här finns en ritning under Båtteknik, artiklar, Temperaturlarm för avgassystem https://sxk.se/vastkustkretsen .Termostater finns att köpa på vårt kansli i Göteborg https://sxk.se/vastkustkretsen eller telefon +4631690069 Hälsningar Ove Link to post
Hulda Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Jeg er enig med øvrige debatanter. Tykk forteller ingenting om hvor mye, om noe, kjølevann som går gjennom systemet. Utgående temperatur er en meget sikker indikator. Om vann skulle havne i bunnen av båten, sett en alarm på lensepumpens nivåbryter. Link to post
magla Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Eksostemperatur-alarm finnes i flere utgaver, som f.eks denne som er enkel å montere. https://www.watski.no/nasa-ex-1-temperaturinstrument-11oHx?artnr=200638&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax - 720 ROAS Mid&utm_id=21092819690&gad_source=1&gbraid=0AAAAADCv68r-3hxscu9mSnAoRRJnXlE6r&gclid=EAIaIQobChMItp3s3urliQMVfkeRBR2VDw2jEAQYASABEgLmMfD_BwE Link to post
onkelmusa Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Takk for svar. Ikke er helt enig i hvordan dere vurderer verdien av måling av sv trykk. Jeg mener det gir god indikasjon, selv om det ikke sier noe ved blokkering ut. Eksostemperatur er et godt poeng. Kanskje jeg prioriterer det først. Kinagreier vil jeg nok ikke sjanse på å sette i et sv. system. Link to post
Hulda Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Det spørs om ikke de europagreiene du ønsker å kjøpe uansett er laget i Kina. Halve Hulda er fra Kina, til og med Garmin, og det funker. Garmin var et dårlig eksempel. Link to post
onkelmusa Svart 21.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Tenkt vel helst på kinagreier kjøpt på aliexpress eller temu, stoler ikke på kvalitetskontrollen. Selges det av en seriøs forhandler i Norge regner jeg med noe bedre kvalitetskontroll og garanti. Link to post
Fantino Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 onkelmusa skrev for 1 time siden: Tenkt vel helst på kinagreier kjøpt på aliexpress eller temu, stoler ikke på kvalitetskontrollen. Selges det av en seriøs forhandler i Norge regner jeg med noe bedre kvalitetskontroll og garanti. Evt så får du samme produkt med 900% avanse. Dog norsk kjøpslov. Men det er grenser for hva den er verdt. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Fantino skrev 2 minutter siden: Evt så får du samme produkt med 900% avanse. Dog norsk kjøpslov. Men det er grenser for hva den er verdt. Støttes .?(funfact - Evt står for "Etter vår tidsregning") Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn