Jump to content

Eit eller to ror på seglbåtar? Skeg eller ikkje skeg?

Ask

Recommended Posts

Har nå sett filmen. Litt mye repetisjon, samme innhold og 10 min kortere hadde vært bedre.  Grunnleggende er jeg veldig enig med Thomas. Likte sammenligningen med bilde av telefon fra 1980 og i dag. En slektning har kjøpt den ultimate båten fra 80 tallet. Fantastisk trearbeid og høy kvalitet. Men jeg ville heller stilt over Atlanteren i en nyere Bavaria eller Hanse. Ny teknologi er mer bredde akterut der det naturlig er 2 ror. Totalen gir raskere båt. Billigere. Og mer komfortabel. 

har bare seilt en båt med to ror, båten var ekstrem og eksperimentell med veldig små ror. Litt vanskelig i havn på grunn av lite ror areal men fantastisk på havet. Egen båt har ett ror og styrer mye bedre også uten propellstrøm på grunn av areal. Bavariaen til Thomas har en mellomting på areal. 

dobsen62 skrev for 5 timer siden:

Ser at enkelte betrakter Wally Yacht med ett ror, som gammelt design og Bavaria med 2 ror, som moderne design.

Definitivt mye jeg ikke forstår på yacht design. Har bare seilt en båt over 100 fot. Fascinerende hvordan teknologien går fremover her. Wally er definitivt langt fremme. Ser at superyachts er smale. Så det på båten som sank i høst. Wally har på de nye båtene en bredde på 20-22%. Comanche og skorpius har også en bredde på ca 20% av lengde (begge har to ror). Imoca 60 er de råeste båtene på havet nå og har en bredde på ca 30 %. De har doble ror. SAN fast 3300 er oppe i 35%. Da øker kravet til to ror. Nye XR 41 er på 33%. Generelt er små båter bredere enn store. 

for regattabåter kommer også måleregler inn. Det kan være forklaringen på at regattabåter velger ett ror. Ikke første gang dårlige løsninger blir valgt for å måle bedre. 

for å avslutte der jeg begynte, jeg venter flere båter med to ror da båtene blir bredere. 

Hulda skrev for 16 timer siden:

Du må følge med Ask, du må følge med. Du må se 'Sailing with Thomas'. Uten det er du håpløst utdatert, gammeldags, på villspor i en farlig verden.

Thomas hadde ok videoer før, nå er han blitt en sliten møkkete uflidd type som ikke gjør annet enn å rakke ned på andre meninger enn hans egen...

Nå var ikke innlegget mitt ment som noe annet enn en humoristisk referanse. Så får man mene hva man vil. Thomas har noen poenger, men jeg kjøper ikke alt jeg heller.

Det er nok engang slik at naturen er hva den er. Og vi lager konstruksjoner for å tilpasse oss. Hvilket vi har ballet med siden tidenes morgen. Med varierende suksess. Derfor bør man nok være en smule varsom med bastante meninger både når det gjelder design og materialvalg, hva som funker for den enkelte og ikke. Det var dagens filosofilinjer.

Nå har Hulda seilt med fullt skeg og aksling i rustestål i et 1/4 århundre. Det er ikke byttet lagre eller tetning. Vi har chrashet roret i tømmer og dyreskrott (kun 1 av hver), hengt fast i grovt tauverk i 5 knop, slått roret i fjell og bakket i is så rorstopperene bøyde seg. Godt nok for meg. For det er hva 'mitt design' opprinnelig var ment for. Fort går det ikke. Bakker som en langkjølet båt. Måtelig retningsstabilitet. Forsking og avanserte kalkyler: Jeg syntes det så greit ut den gangen jeg sveiset det sammen. Det er min mening om ror, for å ta den biten.

Når det gjelder for eksempel rorakslinger, så holder jeg en knapp på karbonstål, kun enkelte rustfrie stålkvaliteter og enkelte aluminumskvaliteter. Så skal man ikke se bort fra at kompositter kommer på banen som et suverent materiale

Hulda skrev for 2 timer siden:

Nå var ikke innlegget mitt ment som noe annet enn en humoristisk referanse. Så får man mene hva man vil. Thomas har noen poenger, men jeg kjøper ikke alt jeg heller.

Det er nok engang slik at naturen er hva den er. Og vi lager konstruksjoner for å tilpasse oss. Hvilket vi har ballet med siden tidenes morgen. Med varierende suksess. Derfor bør man nok være en smule varsom med bastante meninger både når det gjelder design og materialvalg, hva som funker for den enkelte og ikke. Det var dagens filosofilinjer.

Nå har Hulda seilt med fullt skeg og aksling i rustestål i et 1/4 århundre. Det er ikke byttet lagre eller tetning. Vi har chrashet roret i tømmer og dyreskrott (kun 1 av hver), hengt fast i grovt tauverk i 5 knop, slått roret i fjell og bakket i is så rorstopperene bøyde seg. Godt nok for meg. For det er hva 'mitt design' opprinnelig var ment for. Fort går det ikke. Bakker som en langkjølet båt. Måtelig retningsstabilitet. Forsking og avanserte kalkyler: Jeg syntes det så greit ut den gangen jeg sveiset det sammen. Det er min mening om ror, for å ta den biten.

Når det gjelder for eksempel rorakslinger, så holder jeg en knapp på karbonstål, kun enkelte rustfrie stålkvaliteter og enkelte aluminumskvaliteter. Så skal man ikke se bort fra at kompositter kommer på banen som et suverent materiale

På vår katamaran er det to spaderor, og ikkje noko skeg. På ein tur til Svalbard segla eg på tømmerstokkar to gangar. Stokkane var av det vaksne slaget.

Eg veit ikkje om rora blei treft eller ikkje, men det var ingen skadar på roret.

I Nederland segla me på ein undervassmolo i 6-8 kp. Pga. bølgjer frå ei ferja blei sb ror trykt opp, og pressa hol i skroget over roret. Holet var om lag like stort som ein mobiltelefon. (Altså ikkje så stor som 80-talltstelefonen til Hulda:smiler:)

Nokre striper i roret, men ingen skadar på aksling eller lagre.

Rorakslingane er av noko som ser ut som rustfritt stål. Ingen teikn til tæring.

Rora står i kvart sitt røyr, med glidelager oppe og nede.

Røyret går over vasslina, så det er ikkje naudsynt med ein vasstett pakkboks.

Dette synest eg er ein enkel og god konstruksjon.

Det er fint om ts held oss oppdatert om han har tinga ror, kva rorstamma er laga av, levering etc.

Det er ikke min 80-tallstelefon, det er telefonen til Thomas. Metafor på hvor håpløst akterutseilte noen av oss er. Hulda inkludert. Og jeg aksepterer det. En båtnabo kjøpte seg en Hanse 505 i fjor,  eller forfjor. Den har også bare ett ror. Eldgammelt og utdatert design. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...