Jump to content

Hvordan unngå kondens innvendig på kalesje vinduer?

Okkaby

Recommended Posts

Var en tur i båten idag, å her har vi fått tidlig vinter. 

Var da masse is innvendig på kalesje vinduer, spesielt de på skrå ned mot vind speilet. Dette tiner jo når sola står på, å masse vann renner da ned på treverket/instrumentpanelet++

Har normalt hatt noen gamle håndkle liggende over alt. Men er det noen som har en bedre løsning?

Båten ligger på sjøen hele året. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Is innvendig på kalesjevinduer tyder normalt på at det har vært fuktig før det frøs på. God lufting er ikke alltid svaret på alt, men en form for sirkulasjon vil i alle fall sørge for at kondens ikke får bundet seg til vinduene. Ville gjerne ha prøvd å montere ei strømsnill vifte som kan sirkulere lufta inni der, i tillegg til at lufta har mulighet for å byttes ut (lufting) slik at du slipper en luftfuktighet inni båten langt høyere enn hva den er på utsiden. En avfukter, gjerne av tørkerotortypen (denne tilfører også noe varme) er jo det ideelle, men den vil også ha en del strømforbruk, gjerne spesielt i kalesjebåt.

Laget en form for flyttbart 12-volts vifteopplegg for en kamerat som hadde en Windy 24HC for noen år siden. Den ble i teak med 3 stk datavifter (lang levetid, bruker lite strøm, 12V). Han plasserte den stort sett under vinduene i vindskjermen, holdt både glassvinduer og kalesjevinduer duggfrie når den fikk stå på ei stund slik at lufta fikk sirkulere. For din del, hvis primært bruk når du ikke er i båten, kunne du jo eventuelt ha montert to vifter, ei på hver side, rettet direkte mot vinduene det dugger (og i frosta rimer) mest på. 

IMG_8556.jpeg.c10babaa06d176e198b8961725f03d3c.jpeg

IMG_8560.jpeg.09193590f993bbc7288c23d1b18f76c7.jpeg

IMG_8548.jpeg.898547d55b24042203b5212c17cdc1b2.jpeg

IMG_8551.jpeg.fbb075a60e2b2917fbd958197e5e67bb.jpeg

IMG_8602.jpeg.b068e51b54673f5242926d9b2e9d615f.jpeg

Har for noen år siden hatt avfukter, men det blir å slå rekord i strømforbruk på brygga, å dermed rekord i strøm regning hehe

Så avfukter utgår.

Det som er litt rart, er at det kun er på de skrå vinduer problemet kommer.

Har lufteventilder akter som står åpne. Å kalesjen har flere plasser den ikke sitter så tett, så det trekker inn med luft der også.

Får vurdere om et par små 12V vifter kan gjøre noe med dette ja.

Vurdere også om en bør blende de skrå vinduer med feks å tilpasse sådan sølvfarget vinterduk fra Biltema som en bruker på bilvinduer. Sette det på med sådan klar dobbeltsidig gummi tape. Dette monteres på utsiden. Da vil kanskje en slippe kondens på innsiden.

Hadde egentlig en plan om å få modifisert gamle kalesjen, så den kun hadde 2 sidevinduer, å bruke den om vinteren. Men den er får dårlig stand(morknet)

Skal jeg kjøpe nye kalesje noen gang til denne. Så blir det med løsning for å blende vinduer. Men finner ikke 35k som står kalesje på just nå hehe

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Eller kanskje bare hive en sådan vanlig sommer vifte ned i båten. 41W er jo ikke mer enn 1kWh til dagen. Så en slår ingen måler rekord da hehe

https://www.biltema.no/hjem/vifter-og-innendors-klima/gulvvifter/gulvvifte-med-fjernkontroll-o-40-121-cm-2000042187

Den kan jo stå å svinge så den dekker hele fronten av båten. Å en har sikkert en sådan i kjelleren en plass hehe

Hakkannen skrev On 20.11.2024 at 23.06:

En slik vifte er langt mer effektiv enn datavifter, men spørsmålet er om slike vifter er beregnet til å gå kontinuerlig, slik enkelte datavifter er? Eventuelt kjøre tidsur på vifta, slik at den slipper gå 24/7.

Vis hele sitatet  

Tenkte også litt på dette med tiden den skal gå ja. 

Så et tidsur er nok greit. Men så spørs når på døgnet det er best den går.

Alternativt ha 2 av de, som kjøre på skift. Men fyller jo litt også da.

Okkaby skrev On 20.11.2024 at 23.11:

Alternativt ha 2 av de, som kjøre på skift. Men fyller jo litt også da.

Vis hele sitatet  

Det er jo en løsning, og så lenge du ikke oppholder deg i båten selv trenger du gjerne ikke plassen? Vil tro det vil være effektivt nok med ei vifte som går et kvarter i timen, ei slik vifte flytter merkbart større mengder med luft i forhold til de tre små dataviftene jeg refererte til tidligere, det går i alle fall an å prøve seg fram. Ikke sikkert fuktproblemet blir like gjeldende hele vinteren heller, klimaet blir fort en del tørrere i lengre perioder med frost?

Gode innspill her vedrørende luft sirkulasjon. Jeg har også slik vifte stående på nede i båten når det er litt temperatur svingninger rundt 0.

Det er viktig og ha luft sirkulasjon. Jeg har min stående i den ene enden av båten inne og den blåser da 50 fot nedover gjennom egentlig alle rom. Alle dører står opp og syntes dette gir godt inneklima under opplag, som da er på sjøen. Luft avfukter nå er bare tull. Har måter inne i båten og den ligge stabilt på under 50.

Årsaken til at det kondenserer er kalde overflater. Alle flater har utstråling av varme og blir dermed litt kaldere enn luften. Mer på vannrette flater enn loddrette. Dette er grunnen til at det kondenserer mer på de skrå vinduene. Utstråling er størst når det er klar himmel. Et skylag reflektere faktisk utstrålingen og medfører at overflatene ikke blir like kald. Dette merkes veldig godt på sommerkvelder med klar himmel. Da "slår" alt seg som ligger ute. Det som ligger under tak slår seg ikke siden utstrålingen reflekteres av taket.

Hvor mye vanndamp luften kan inneholde varierer med temperatur. Kjøles luften ned vil den relative fuktigheten øke og til slutt vil fuktighet felles ut som dråper (derfor blir det skyer i høyere luftlag). Den temperaturen hvor det kondenserer kalles duggpunkttemperaturen.

Så lenge en overflate er kaldere enn duggpunkttemperaturen så vil det kondenser (dugge) på denne flaten.

Det som hjelper for å unngå kondens er enten å senke luftfuktigheten eller unngå at overflaten kjøles ned. Avfukter er effektivt for å senke luftfuktigheten, men på en kalesjebåt så "lekker" det inn så mye fuktighet at du egentlig prøver å avfukte "hele verden". Selv for en lukket båt er det viktig å lukke alle åpninger for å hindre at vanndamp kommer inn.

Da er andre alternativet å prøve å unngå utstråling og dermed kalde overflater. En ekstra presenning over båten er en god måte å redusere utstrålingen. Da reflekteres utstrålingen fra kalesjen og vinduene av presenningen.

En vifte kan hjelpe noe. Da må luften sirkulerer så mye at overflaten varmes opp av inneluften. På en dag med værskifte og luftfuktighet på nesten 100% så er det så godt som umulig å unngå at ikke overflaten likevel kommer under duggpunkttemperatur.

Ligger båten på sjøen så hjelper dette på. Sjøen er en god varmekilde om vinteren og luft som sirkulerer langs bunnen vil varmes opp. Det er derfor en fordel å åpne alle dørkluker osv.

Dessverre ikke noe som kan gjøres med fysikkens lover og dermed ikke enkelt å unngå kondens.

Det gamle trikset med en lyspære i bunnen av et rør fønker også. Gir også en ørliten temp heving slik at uteluft ikke kondenserer så lett, og skaper sirkulasjon ved at lufta stiger i røret. Et annet gammelt triks er en sekk veisalt fra Felleskjøpet (Kalsiumklorid) som fylles i nylonstrømper en stjeler hjemme og henges opp over 10 l bøtte. Tar ut en hel del fuktighet og muligens nok til å unngå kondensering. Kommer vel an på hvor luftig kalesjen er. Begge deler er klønete hvis båten faktisk brukes om vinteren og ikke bare ligger ikke opplag?

Om en har dieselvarmer er det heller ikke feil å la den få gå et døgn dann og vann, helst når temp er under 0 og utelufta er tørr. En henter ut mye fuktighet på denne måten. Forutsetter at dieselvarmer henter luft utenfra, ellers blir det bare resirkulering. 

Siden det skal jobbes i båten over vinteren, så er ikke aktuelt med presenning over hele båten.

Blir å montere en sådan gulv vifte fra BT med timer når jeg kommer hjem fra jobb om 11 dager. Så ser jeg om det hjelper på ting.

Så blir det å finne en måte å blende de skrå vinduer til neste vinter, eller om jeg vinner i Lotto, så glemmer en alt å kjøper nye lukket båt:ler:

hansa82 skrev On 25.11.2024 at 20.41:

Jeg har en bordvifte fra Biltema eller Jula stående å blåse så lenge jeg er tilkoblet landstrøm. Er på tredje året med den nå. 
Kalesjen var ofte full av vanndråper på innsiden tidligere, men aldri sett det etter at viften ble satt inn.

Vis hele sitatet  

Høres bra ut det ja. Da blir det å prøve det hos meg også

Okkaby skrev On 25.11.2024 at 16.23:

Siden det skal jobbes i båten over vinteren, så er ikke aktuelt med presenning over hele båten.

Vis hele sitatet  

Vet ikke om det er mitt forslag du sikter til her, men poenget mitt var i alle fall ikke å dra en presenning over hele båten. Poenget var å få en presenning over kalesjen og vinduer. Det bør ikke være så omfattende. Du skal ikke undervurdere hva det betyr å få to skikt! Vifter, avfuktere, varme etc vil komme i tillegg, men situasjonen vil bli mye enklere. 

Komodo skrev On 25.11.2024 at 22.02:

Vet ikke om det er mitt forslag du sikter til her, men poenget mitt var i alle fall ikke å dra en presenning over hele båten. Poenget var å få en presenning over kalesjen og vinduer. Det bør ikke være så omfattende. Du skal ikke undervurdere hva det betyr å få to skikt! Vifter, avfuktere, varme etc vil komme i tillegg, men situasjonen vil bli mye enklere. 

Vis hele sitatet  

Å få presenning over kalesjen, er samme som timer med jobb for å komme inn/ut av båten. Kan ikke ha presenning som ligger å gnir på kalesjen i vinden hele vinteren. så da må det bygges opp stativ så det er avstand mellom kalesjen og presenning, som igjen må festes til dekk/rekker. Dette må da igjen over targabøylen med alt antenner/radar/lys. så dette er en større jobb, som må gjøres skikkelig, da det ellers vil blåse bort ved første vinterstorm, å nok ødelegge ting også. 

Så i vinter blir det å prøve ut vifte metoden. Så skal jeg se på løsning for å blende av de vinduer på skrå til neste vinter. Optimale her, hadde vært Borelås rundt kalesje vinduer, hvor en kan feste blinding. Tenker at vinduer på vindspeilet, kan det brukes sådan dobbeltsidig klar gummi tape for blindinger. Hadde dette over luken i dekk fremme før den ble skiftet, da den gamle lakk. Det holdt en hele vinter å holdt tett. Må bare se om jeg har mer, var vel noe tape jeg kjøpte hos Kina Fatter på nett. 

Er nok så stor kalesje på en In-Lander uten hardtop, å det blåser ganske så friskt på vestlandet både tit å ofte. Så ting må være solide greier. Når jeg i tillegg er borte i ukesvis på jobb, så må ting holde. 

En del bruker " Hansen topp " over kalesja om vinteren, vil tro det hadde hjulpet noe med vinduene i front. Koster sikkert litt for en slik skreddersydd sak men mange kalesjebåter bruker denne om vinteren.

På sidevinduer kan du legge et ekstra lag på innsiden slik at kondens renner ut, kan festes med borrelås eller lignende.

Kondens på kalesjen er ikke et problem i seg selv. 

Man ønsker hjerne at fuktigheten i lufta kondenserer på kalesjen hvor vanndråpene etter hvert blir store nok til at de finner veien ut. 

Kondensering på andre kalde flate kan gjøre at fuktigheten ikke får muligheten til å komme ut av båten.

Gjennomgående bolter er 'superkondensatorer' når det er kaldt ute og varmt inne.

Det viktige er å ha luftsirkulasjon nok til at evt sopp-sporer ikke får grobunn lenge nok til å utvikles, og at kondensvann ikke samles opp. Da kan det bli riktig utrivelig, spesielt hvis man også tilfører varme.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...