Jump to content

Ankertapper ødelagt på suspekt Kinesisk skip, der kabler har blitt ødelagt!

-morten-

Recommended Posts

Det var vel kommunikasjonskabler, og ikke gassrør.  Jeg aner ikke hvordan fiberkabler legges ned på havbunnen, men finner det underlig dersom de er så godt emballert at ankeret tar skade av dem.  Det er vel mer sannsynlig at ankeret er blitt skadet av å ha dratt det langs havbunnen i lengre strekk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 3 timer siden:

Jeg aner ikke hvordan fiberkabler legges ned på havbunnen,

De blir "trenchet" ned i havbunnen, enten spylt ned med vanntrykk, eller gravd ned. Vet ikke hvor dypt, men kanskje en meter. Slike kabler må vernes for ankring, tråling etc.

5 minutes ago, Komodo said:

De blir "trenchet" ned i havbunnen, enten spylt ned med vanntrykk, eller gravd ned. Vet ikke hvor dypt, men kanskje en meter. Slike kabler må vernes for ankring, tråling etc.

Så i utgangspunktet skal de ligge såpass dypt at et normalt utformet dreggende anker ikke skal huke tak i dem?

Det er ikke alltid et kabelbrudd har geopolitiske aspekter. Faktisk ganske sjelden.

Det at det har fått det, kan utmerket godt være fordi noen ønsker å villede opinionen, eller ta fokus fra noe annet. Eller at 'noen' ønsker å 'blåse opp' en hendelse for å sette 'noen andre' i dårlig lys. 

Villedning er virkemidler for alle parter i en krigføring. Også i kald krigføring. Gode som onde, allierte som fiendtlige bruker slike virkemidler.

I en opinionskrig er sannhet første offer, og media et nyttig hjelpemiddel både ift hva som fremstilles, hvordan budskapet fremstilles og hvordan meldingen samkjøres. Og hva som ikke skal omtales.

Strategisk og kommunikasjonsmessig har denne kabelen liten betydning og den ligger i et område med annen aktivitet. Hendelser er derfor sannsynlige enten de er tilsiktet eller ikke.

Jeg undres hvorfor og hvem som har interesse i å blåse opp akkurat dette kabelbruddet.

7 minutes ago, Havarita said:

Jeg undres hvorfor og hvem som har interesse i å blåse opp akkurat dette kabelbruddet.

Jeg er klar over at nyhetsdekningen fra norske medier ofte kan være ganske skjev - men det er ikke dermed gitt at dette alltid er intensjonelt.  Jeg har tro på at den jevne journalist har litt mer integritet enn at de villig og vitende stiller opp som marionetter for hvem som nå enn måtte ønske å styre mediaoppmerksomheten.  Nå har det siden 2022 vært mye fokus i media på hvor utsatt kabler og gassrør er for sabotasje - da blir det naturlig at media "blåser opp" etthvert kabelbrudd, uavhengig av om noen har interesse i å blåse opp akkurat dette kabelbruddet.  Det som er litt oppsiktsvekkende her er at to kabler er rammet på samme tid - det gjør saken "nyhetsverdig".

12 minutes ago, Framtia said:

jeg vil tro at et anker er et dårlig redskap for dregging av kabler. 

Dersom jeg mister tau, kjetting eller hele ankeroppsettet på sjøen, så bruker jeg ofte en mindre dregg for å fiske opp dette.  Jeg har også en del erfaring med å få med kabler og andre ting ved heving av anker.  Så selv om anker ikke er et optimalt redskap, så kan det fungere.  Vinkel er ofte avgjørende for om ankeret graver seg ned eller huker tak i gjenstander på bunnen.  Nå har jeg riktignok ingen erfaring hverken med ankertypen som denne kinesiske skuta har, eller anker av den dimensjonen generelt sett.

Dersom kabelen er gravd såpass langt ned at det i utgangspunktet ikke skal være sårbart ovenfor normale ankringer, så trenger man kanskje et spesialanker for å fiske opp kabelen - et anker som overhodet ikke er optimalisert for å holde skuta fast på én posisjon.  Hm.  Såfremt man ikke har stenbunn, så er dreggankeret forsåvidt mer optimalisert for "fiske" enn oppankring.

Myndigheten sitter nok på en mengde informasjon som de ikke deler. 

• Er kabel ender dradd bortover havbunn, hvordan og i hvilke retning?
  • Hvordan ser bruddflater ut?
  • Er det andre merker på kablene?

Mannskap avhøres, det er generelt høy terskel for å borde skipet. 

Informasjonen vi menige for servert via media vil uansett bli en maskerade og dysset ned. 

Her er info fra et tidligere kabelbruddet, Svalbard i 2022:

Fra kommentar på https://www.document.no/2022/02/16/kabelbruddet-til-svalbard-mysteriet-lost/

Denne kabelen ble tatt opp i spørsmålsrunden etter fremleggelsen av Trusselvurdering 2022 fredag den 11. februar. Det var tydelig at representanter fra de hemmelige tjenestene som stod på podet visste mer om hva som hadde forårsaket kabelkuttet, men for å slippe å bekrefte eller avkrefte om Russland kunne ha vært involvert, sa de høye herrer på en diplomatisk måte at de foreløpig ikke hadde mer informasjon om saken enn det etterforskningspolitiet i Troms og Finnmark allerede hadde presentert til mediene.

De samme høye herrer frykter en indre trussel mot riket fra vanlige mennesker som stiller kritiske spørsmål til ulike sider ved norsk politikk. Disse ble stemplet som en potensiell antistatlig trussel som myndighetene må passe på. E-tjenesten fryktet tydeligvis ikke denne antatte indre fienden av antistatlige like mye som de fryktet den ytre fienden i øst, så derfor torde de å legge all diplomatiske kutyme til side når den indre fienden skulle identifiseres.

Bildet fra NRK viser kuttflaten på kabelen, hvor det er tydelig indikasjoner på bruk av en vinkelkutter i åpen luft, altså over vann. Dette tyder på at kabelen er blitt hevet til overflaten og deretter kuttet.

• Dersom operasjonen hadde vært planlagt på en mer profesjonell måte, ville en undervannsklo med kuttesaks sannsynligvis blitt benyttet for å utføre inngrepet subsea.
  • Bruk av sprengstoff ville vært for påfallende, ettersom slike detonasjoner kan spores både i tid og rom ved hjelp av undervanns sensornettverk.

Sabotørene kan ha valgt metoden med vinkelkutter for å tilsløre eventuell ekspertise og heller gi inntrykk av improvisasjon – en taktikk som passer inn i det moderne konseptet for hybrid krigføring.

Slike aksjoner utføres ofte strategisk for å teste motstanderes beredskap, avdekke sårbarheter og analysere informasjonsflyten til media. Dette kan inkludere testing av responstid ved å plassere individer i nærheten av kritisk infrastruktur eller anlegg, på steder som oppfattes som unormale. Tidsmåling frem til politiet eller sikkerhetsstyrker ankommer er en vanlig metode for situasjonsforståelse. Det samme gjelder bruk av droner for rekognosering rundt installasjoner og pågående øvelser, som en del av en bredere plan for å kartlegge motpartens reaksjonsevne.

Havarita skrev for 5 timer siden:

Blåse opp.... hallo

Kinesisk skip med russisk kapt. om jeg husker rett..

Et anker som er synlig skadet...2 kabler som er revet over i kjølvannet til dette skipet..

Vi har en av verdens verste røvernasjon rett ved grensen vår.. syns det trenger den oppmerksomhet det får.

Er det noen som har kart med sjødybder i Østersjøen lett tilgjengelig?  Og hvor mye ankerkjetting har en slik skute normalt ombord?  Og hvor dypt ligger kabelen nedgravet?

Dersom dette ble gjort med hensikt og på dypt vann ... ja, så høres det nokså underlig ut å bruke et normalt skipsanker og ankerkjetting til formålet.

Dersom det er gjort med et uhell, så kan skade på ankeret være forenelig med at skuta har dregget et stykke.  Som nevnt ovenfor, det er neppe kabelen i seg selv som har skadet ankeret.

Så er det en tredje mulighet også, at det er gjort med hensikt og vilje, men at man har valgt å bruke anker for å kunne smyge seg unna anklager om bevisst sabotasje.

De to siste punktene går uansett bort dersom det faktisk skjedde på hundre meters dyp.

4 hours ago, Luske_Ludvig said:

Slike aksjoner utføres ofte strategisk for å teste motstanderes beredskap (...) Tidsmåling frem til politiet eller sikkerhetsstyrker ankommer er en vanlig metode for situasjonsforståelse.

Slike metoder ble i allefall tatt i bruk i den første Olsenbandenfilmen fra 1969 :-)  «Alt er tilrettelagt og timet».  (Etterfulgt av «Jammen fanken Egon. Jeg fylte jo for en femmer i forgårs», og «Jammen, vi må rekke et fly, vi er 30 sekunder forsinket!»).

Hulda skrev 1 time siden:

Hallo? 

Ingen som har fått med seg at den ene kabelen ligger på 100 meter? Og at den pianostrengen av en kabel neppe greier å bøye et skipsanker. Kabelen er ikke mer enn noen få cm cm i dia, kanskje 3-til 4 cm.

Er vel ingen problem å ødelegge en kabel på 100 meter? Dette skipet har sikkert 2-300 meter med ankerkjetting ombord. Så er det nok ikke selve kabelen som har skadet ankerene, men dreggingen av ankeret langs bunnen. Tipper ikke at den låg stille over kabelen og fisket den opp, men at dem drog ankeret mange nautiske mil før ankeret plukket opp kabelen.

tobixen skrev 1 time siden:

Dersom det er gjort med et uhell, så kan skade på ankeret være forenelig med at skuta har dregget et stykke.  Som nevnt ovenfor, det er neppe kabelen i seg selv som har skadet ankeret.

Nei, alle (bortsett fra muligens en)  forstår jo at det ikke er kabelen som har bøyd ankeret...men å dregge med full motorkraft i håp om å treffe kabelen vil selvfølgelig merke ankeret.. neppe noe uhell.. Ivan er ekspert på slik faenskap..

Så er det en tredje mulighet også, at det er gjort med hensikt og vilje, men at man har valgt å bruke anker for å kunne smyge seg unna anklager om bevisst sabotasje.

:tommel_opp:

De to siste punktene går uansett bort dersom det faktisk skjedde på hundre meters dyp.

pga ?

Gjetter på at Svenskene sjekker med ROV hvor langt Kineserne har dregget ankeret

.

Dregging av et så stort anker langs bunn lager et bra spor som vil være der i lang tid etterpå.

Dersom de var "uheldige" å glemme å heve anker ved avgang, for så å oppdage dette på stort vanndyp, så er det ikke mange valg.

a) Plystre og late som ingenting til en kommer til grunnere vann slik at det kan heves med ankerspillet.

b) Åpne låsen og la det gå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...