Jump to content

Ankertapper ødelagt på suspekt Kinesisk skip, der kabler har blitt ødelagt!


-morten-

Recommended Posts

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Jeg tviler på at russerne ser det skipet igjen, og bensinen kommer nok på markedet i Finland. 

 

Aller helst burde bensinen gått til Ukraina..:glimter:

Ser Storebælt er ikke bredere en drøyt 10 nm på det smaleste, det er vel innfor danskene sin nasjonale råderett.. eller ?? Bare stenge ut alle skip uten forsikring. Alle disse vrakene seiler uten forsikring..

Ser bare etter havariene nede i Svartehavet nå, samme skyggeflåte, oljen flyter... hvem rydder opp ??

Link to post

@Ida Marie III Fullstendig enig. Alt sammen burde stoppes. I Bosporus også, men lille "Sultan Tvetunge" vil jo ikke legge seg ut med Putler, han trives godt med å spille på begge hestene. I det tilfellet, og Ungarn og til dels Slovakia er det vel snakk om at det er bedre å ha rasshølene inni teltet og pisse ut enn at de står utenfor teltet og pisser inn. Ellers burde de vært dumpet ut av NATO, og for Ungarn og Slovakia av EU også.

Link to post
23 hours ago, Ida Marie III said:

Ser Storebælt er ikke bredere en drøyt 10 nm på det smaleste, det er vel innfor danskene sin nasjonale råderett.. eller ??

 

Det har de nok, men det er dette med "innocent passage" og russerene har faktisk betalt for å få tilgang til Øresundpassasjen, ref Københavnkonvensjonen av 1857.

 

Det går vel sikkert mot en nedstenging, med krav om "gyldig forsikring" som ankemål, og definisjoner/sanksjoner som gjør at det i praksis er omtrent umulig for skip som transporterer ojle inn og ut av Russland å få "gyldig forsikring".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Og nå er et Panamaregistrert tankskip ute på tur. Har gått frem og tilbake i Skagerak over kabler og olje/gassrørledninger. I følge FVN så venter de på bedre vær.

 

Vi har vært i kontakt med skipet, som opplyser at det går i ventemønster. Det blir sagt at de venter på bedre vær. Vi vet ikke hvor lenge skipet blir liggende der, eller hvor det etter det har tenkt seg:

 

Det sier Arve Dimmen som er direktør for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket.

Han sier dette absolutt er et skip Kystverket følger med på. Det gjelder for øvrig alle skip som fører farlig last. Mulan er et relativt nytt skip for transport av LNG (flytende naturgass).

Fram og tilbake

Skipet Mulan som kom fra Kolahalvøya i Nordvest-Russland, har siden 2. juledag oppholdt seg i Nordsjøen. Torsdag og fredag har det kjørt fram og tilbake ute i Skagerrak.

– Følger dere med på aktivitet i nærheten av strømkabler på havbunnen?

– Ja, det ligger mange kabler og rørledninger på havbunnen både i Nordsjøen og i Skagerrak. Når det gjelder våre observasjoner av skip så deler vi disse opplysningene med både Forsvaret og politiet, sier Arve Dimmen.

Uten last

Talsperson ved Forsvarets Hovedkvarter, Henrik Omtvedt Jenssen, sier på generelt grunnlag at de overvåker norske interesseområder. Siden Mulan seiler utenfor den norske territorialgrensen (12 nautiske mil) så er skipet Kystverkets ansvarsområde.

– Kystverket har opplyst til Forsvaret at fartøyet ikke har last om bord og ligger og venter på oppdrag, sier Henrik Omtvedt Jenssen.

 

 

Skjermbilde2025-01-04004723.png.6e29c96bb23e1cafade5ec78c4694e31.png

Link to post

Den greia som henger ved siden av sjakkelen ser ikke ut som den skal være der. Jeg har aldri sett annet enn kjetting - sjakkel - anker på store skip. Den sjakkelen stroppa sitter i ser også liten ut, i tillegg til overflødig. Det er ikke sannsynlig at dykkere eller rov har balet med å skru i ekstra sjakler, i stedet for å stroppe i den sjakkelen som satt der fra før. Ser ut som en utløsningsmekanisme for en som vokste opp på Alistair mc Lean.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 21 minutter siden:

Den greia som henger ved siden av sjakkelen ser ikke ut som den skal være der. Jeg har aldri sett annet enn kjetting - sjakkel - anker på store skip. Den sjakkelen stroppa sitter i ser også liten ut, i tillegg til overflødig.

 

For meg ser det ut som to kjettingløkker som henger ut til venstre. At de har en mindre sjakkel inn i den store er vel bare for at den skal passe i kjettingløkkene. 

Link to post
Komodo skrev 20 minutter siden:

For meg ser det ut som to kjettingløkker som henger ut til venstre. At de har en mindre sjakkel inn i den store er vel bare for at den skal passe i kjettingløkkene. 

Med forbehold om at bildet ikke er godt - det gir ikke riktig mening. Kjetting og sjakkel skal være dimensjonert for å tåle samme last og å passe sammen. Aldri har jeg sett en rode med to sjakler eller så forskjellige ståldimensjoner. Det som henger på sida er også for tynt til å være kjettingløkker, slik jeg ser det.

Har de skåret inn ledd med mye lavere bruddstyrke, er jo det en enkel men effektiv utløsningsmekanisme.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 12 minutter siden:

Med forbehold om at bildet ikke er godt - det gir ikke riktig mening. Kjetting og sjakkel er dimensjonert for å tåle samme last og å passe sammen. Aldri har jeg sett en rode med to sjakler. Det som henger på sida er også for tynt til å være kjettingløkker, slik jeg ser det.

Tja, ser ut som kjetting for meg, men nå er heller ikke jeg ekspert på ankringsutstyr på store skip.

 

Men her ser du et eksempel på hvordan det kan gjøres. 

Stor sjakkel rett i ankeret, deretter en mindre sjakkel I den. Så to løkker med kjetting, en svivel, så to løkker med stolpekjetting, så en kjettinglås, og så begynner kjettingen:

20250107_180730.jpg.1ab7681d590be2cf372882142c000ee3.jpg

Link to post
Komodo skrev 6 minutter siden:

Men her ser du et eksempel på hvordan det kan gjøres. 

Stor sjakkel rett i ankeret, deretter en mindre sjakkel I den. Så to løkker med kjetting, en svivel, så to løkker med stolpekjetting, så en kjettinglås, og så begynner kjettingen:

Det kan selvsagt gjøres med så mange deler som helst, jeg har bare aldri sett det på store skip. Vi vet ikke mer noen av oss, får håpe vi får mer.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
  • 3 uker senere...
52 minutes ago, Mastiff said:

Malta-registrert, ser jeg. Det er vel det som kalles bekvemmelighetsflagg.

 

I dette tilfellet er jo båten både registrert i EU (Malta) og eies av et rederi i EU (Bulgaria).  Med alt av sanksjoner som er på plass synes jeg det er sært at en båt med så sterk tilknytning til EU har ærender der i det hele tatt.  Hvis jeg har forstått det riktig, er skuter med russisk flagg ikke velkommen i bulgarske farvann.

 

(forøvrig, jeg har jo en bekjentskap som seiler rundt i stor skute med russisk flagg (Shtandart) - han har ikke betalt nok bestikkelser til å ha papirene i orden ifht russiske myndigheter og har vært i eksil i lengre tid, minst ti år nå - han møter mange restriksjoner, men inntil videre kan han i allefall seile i Frankrike).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Til Reuters sier sjefen for rederiet, Alexander Kalchev, at det kan ha vært dem som forårsaket kabelskaden, men sier at det i så fall skjedde da det ene ankeret ble sluppet til havbunnen på grunn av høy vind og store bølger.
 


den var ny for meg. Å ankre på været..

 

er vel ikke tvil om hva som egentlig skjer. 

Link to post
52 minutes ago, Bitteliten said:

Til Reuters sier sjefen for rederiet, Alexander Kalchev, at det kan ha vært dem som forårsaket kabelskaden, men sier at det i så fall skjedde da det ene ankeret ble sluppet til havbunnen på grunn av høy vind og store bølger.
 


den var ny for meg. Å ankre på været..

 

er vel ikke tvil om hva som egentlig skjer. 

På et sånnt skip er det vel ikke to knapper, ut og inn...  her må det vel litt flere prosedyrer til for at ankeret skal gå ut! og ikke minst så vil det jo merkes! :forvirret:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...