Santa_Claus Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Ut fra bildene så tyder ikke dette på en enkel grunnstøting. Her har det lagt og "gnagd" i lang tid. Teorien om at roret kan ha tatt i bunn ved fjære sjø er absolutt mulig og gjerne over flere dager. Båteier trenger ikke å ha vært ombord og dermed ikke vite om det. Hvis hele roret var bunnsmurt når TS bestiget båten så må det ha skjedd etter besiktigelse. Tror derfor TS bør ta dette opp med eget forsikringsselskap igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Santa_Claus skrev 36 minutter siden: Ut fra bildene så tyder ikke dette på en enkel grunnstøting. Her har det lagt og "gnagd" i lang tid. Teorien om at roret kan ha tatt i bunn ved fjære sjø er absolutt mulig og gjerne over flere dager. Båteier trenger ikke å ha vært ombord og dermed ikke vite om det. Hvis hele roret var bunnsmurt når TS bestiget båten så må det ha skjedd etter besiktigelse. Tror derfor TS bør ta dette opp med eget forsikringsselskap igjen. Eg les innlegga til ts slik at det gjekk ei tid frå synfaringa på land til han overtok båten. I så fall kan det ha skjedd skade i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Er dette Solviken eller Steinbrygga? Verdt å ta en tur og vifte litt med oppmålt pinne på fjære så ikke neste ror bøyes. Og kan hende har man noe å si til FS. Hvor stor skvalpemargin bør man legge på? 30cm? Sitér dette innlegget Link to post
Christoball88 Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Dalurfjall skrev for 10 timer siden: Er dette Solviken eller Steinbrygga? Verdt å ta en tur og vifte litt med oppmålt pinne på fjære så ikke neste ror bøyes. Og kan hende har man noe å si til FS. Hvor stor skvalpemargin bør man legge på? 30cm? Det er solviken. Fikk båtplass der i slutten av september. Sitér dette innlegget Link to post
Christoball88 Svart 2.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Da har jeg fått svar av selger. En uke senere. Og som forventet så sier han at roret har fungert bra i hans eie. Han har ingen bilder av roret og han ønsker ikke å ljuge til sitt forsikringsselskap. Han ønsket meg lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 TS har vell ikkje sagt att roret ikkje virka,han får føra dette på kontoen for erfaring,feil på feil dyrt og vondt.lykke til blir nok bra til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Christoball88 skrev for 3 timer siden: Da har jeg fått svar av selger. En uke senere. Og som forventet så sier han at roret har fungert bra i hans eie. Han har ingen bilder av roret og han ønsker ikke å ljuge til sitt forsikringsselskap. Han ønsket meg lykke til... Men da dekker vel ditt selskap hele- eller deler av skaden? Nå har vel roret fungert greit også for deg i sommer? Du som stoffet båten i våres? Paradokset er at det er stoffet oppi deler av skaden. Og at det er nærmest umulig å skjevslite akslingen så mye i løpet av så kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Hulda skrev 7 minutter siden: Og at det er nærmest umulig å skjevslite akslingen så mye i løpet av så kort tid. Det tenkte jeg også da vi trodde det var stål. Men aluminium slites vel mye raskere når det presser på sånn som dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 index skrev 1 minutt siden: Det tenkte jeg også da vi trodde det var stål. Men aluminium slites vel mye raskere når det presser på sånn som dette? Slitestyrken på aluminium ligger nok et godt stykke under martensittisk rustfritt stål. Men etter at skaden skjedde, måtte roret ha gått svært tregt. Umulig å ikke ha oppdaget det. Det er en del her jeg ikke forstår. Har en snikende følelse av at noen må ha vært fornøyde da båten forsvant ut av eierskapet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Hulda skrev 30 minutter siden: Har en snikende følelse av at noen må ha vært fornøyde da båten forsvant ut av eierskapet. Samme her. Men å bevise det etter et halvt år eierskap kan bli en utfordring. Litt usikker på hva jeg hadde gjort her, en advokat blir fort svært dyr om man ikke får rett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 index skrev for 1 time siden: Samme her. Men å bevise det etter et halvt år eierskap kan bli en utfordring. Litt usikker på hva jeg hadde gjort her, en advokat blir fort svært dyr om man ikke får rett... Ts skal få eit gratis råd frå ein advokat. Be gjerne forsikringsselskapet om ei ny vurdering, og legg ved dokumentasjonen på at seljar har avvist kravet. Kanskje selskapet godtek at skaden har skjedd i di eigartid? Sjekk om du har rettshjelp i forsikringa di. I så fall kan du få hjelp ved eit eventuelt krav mot seljar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Jeg ville kjørt anbefalingen fra Ask. Han har mer utdanning innen dette enn det jeg har innenfor rust. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Et lite mysterie dette her.. Hvis båten ble besiktiget på land og var nystoffet ved overtakelse kan jeg ikke forstå annet enn at roret her skrapet mot bunn etter påføring av bunnstoff, ref. tidligere bilder. Dette kan som andre har nevnt godt ha skjedd mens båten har ligget fortøyd uten at TS har vært ombord. Samtidig har jeg mistanke om at roret har fått minst en skikkelig smell tidligere der roraksling har blitt bøyd og roret i etterkant har blitt sparklet og lappet sammen med en "kvikk fix". (Har det vært flere tidligere eiere er det ikke sikkert det er siste eier som har utført dette, og han kan være uvitende.) Kan nok bli vanskelig å bevise noe som helst, så anbefaler å følge rådet fra @Ask. Ta kontakt med eget forsikringsselskap og be om en ny vurdering. Fortell at selger har avvist kravet og legg ved bildene som viser at bunnberøring må ha skjedd etter påføring av bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Christoball88 Svart 7.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar Oppdatering: Jeg prøvde som flere foreslo; å ta en ny runde med forsikringen, men til ingen nytte. Jeg valgte å klage på avgjørelsen til forsikringsselskapets interne kundeombud. Da fikk jeg slik jeg tolker det, et endelig avslag på klagen. I korte trekk så har jeg fått beskjed to ganger av forsikringselskapet at jeg må kunne dokumentere en grunnstøting i mitt eie. Jeg har spurt om hvordan det skal dokumenteres. Uten å ha fått et svar jeg skjønner noe av. Men jeg bretter opp ermene litt til og biter tenna samme. Jeg har bestemt meg for å bare kjøpe det roret nytt fra jefa.com. Jeg har som anbefalt tidligere her, kontakte Jefa og fortalt om problemet. Og de også fortalte at her må et nytt ror til. Jeg fikk oversendt en tegning som passer en "Bavaria 32 Holiday" og bestemte meg i dag for å kontroll måle roret før jeg la inn en bestilling. Det viste seg å være meget lurt av meg, for målene stemte ikke helt overens.... Tegning fra Jefa Tegning fra Jefa med mine mål Jeg må bare nevne det at jeg har sendt Jefa en mail og fortalt om forskjellen fra dems tegning og mitt ror. Det første som slo meg var at roretbladet var ca 20cm lengre enn mitt ror. Å min første tanke var: Selvfølgelig! Jeg har jo en kortkjølt båt. Men da jeg måler videre så ser jeg at min rorstamme er ca 6cm lenger. Så om jeg blindt hadde satt et nytt ror i bestilling så hadde jeg bare ikke fått et ror som stikker 20cm lenger ned enn kjølen, men jeg hadde ikke fått roret opp i rorbrønn en gang! Jeg legger ved noen bilder jeg tok da jeg målte roret. Skal bli veldig spennende å få svar tilbake fra Jefa. Og håper dette er noe som lar seg ordne. Jeg har jo tross alt latt meg forsone med den høye prisen fro nytt ror og lærdomen av å kjøpe bruktbåt. Jeg prøver så godt jeg kan å ta denne "rorkatastrofen" med et smil og gleder meg forferdelig til vårpussen og sesongens eventyr! Lister er laget og drømmer er manifestert. Mangler bare en nytt ror og plussgrader. Off-topic Jeg liker egentlig forum formen ganske godt. Er det et "marked" for å lage en egen båt-tråd? Hvor folk kan følge med på en nybegynners maritime reise på stort og smått. Prosjekter, drømmer, små jobber, store jobber, reiser og generell båtglede? Youtube i tekst form :) Christoffer Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Det settes pris på fra min side, som er litt rart når jeg ikke får til å overbevise meg selv om at det jeg holder på med er lesverdig. Jeg tror kanskje det er kortformatet i trådene "hva har du gjort på båten i dag" som innbyr litt lite til prat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Svar på prosjekter/drømmer... se 'Byggingen av Hulda på oppfordring'. Tar deg et par dager å bla gjennom, men da er du også informert. Så har vi tråder fra Kommodo, NilsPils, 'Fra CD til ferdig båt' og en rekke andre, som 'SVAAP', Godthaab m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Christoball88 skrev 1 time siden: Jeg liker egentlig forum formen ganske godt. Er det et "marked" for å lage en egen båt-tråd? Hvor folk kan følge med på en nybegynners maritime reise på stort og smått. Prosjekter, drømmer, små jobber, store jobber, reiser og generell båtglede? Youtube i tekst form :) Prosjekttråder verdsettes, kjør på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.