Mastiff Startet 27.November.2024 Link til dette innlegget Startet 27.November.2024 Jeg er nok verdens dårligste tegner og skriver som en gris, men kanskje tegningen forklarer litt om hva jeg mener, selv om jeg ikke hadde hvitt papir engang? Jeg har koblet meg på en stor moring lenger ute (1), og så skal jeg ha en mindre moring på rundt 100 kilo som ligger midtveis mellom den og brygga (2). Mellom de to moringene skal det gå kraftige rundsling. I enden ved den lille moringen skal rundslingen festes en halvmeter oppe på tauet til blåsa, så den ikke skal kunne gnage mot moringen. Eller er ikke det nødvendig, kanskje det ikke er så mye bevegelse på gjørmebunnen at det vil gnage? Ved den store moringen ligger den sånn at det ikke skjer. Over den lille moringen blir så blåsa liggende (3). Tauet fra blåsa er planen at skal gå ned til bunnen, til en rykkavlaster (en diger kettlebell på 36 kilo) (4), og så til båten (5). Spørsmålet er hvordan jeg best kan feste meg til den lille moringen. Den har et rør med 40 mm innvendig diameter der jeg kan føre gjennom tau eller kjetting: Etter det jeg har fått med meg i et par tråder om moringsprosjektet mitt (lang utviklingstid av forskjellige årsaker...) anbefales det tau framfor syrefast kjetting. Men kan jeg bare trekke et kraftig tau gjennom der og så lage en ringspleis, bør jeg trekke en slags strømpe utenpå tauet, så det ikke skal gnage, eller bør jeg heller spleise denne ringen av to tynnere tau med en slags strømper? Eller kanskje en tredje variant er å bruke så tjukt tau at det akkurat så vidt går gjennom to stykker av det, så det beveger seg minst mulig? Eller fore rundt tauet i åpningen av røret med Tec7? Link to post
-morten- Svart 27.November.2024 Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Ikke så lett å skjønne hva du mener og hva som er formålet. Tror du blander sammen hva som er en moring og hva som er et utlegg. Skal du ligge på svai? landtau? den kettlebellen vil jo fungere som et moringslodd, men skjønner ikke helt formålet På vår brygge har vi utlegg på 750kg. støpte dem med rør så vi trer tau igjennom. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mastiff Svart 27.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Det er fortøyning til fjellet foran, jeg glemte å tegne inn det. Dette er noe jeg skal bruke når det er meldt mye vind fra nord og nordøst, altså bakfra og fra babord i forhold til båten. Kettlebellen blir en strekkavlaster for den minste moringen, så båten skal rykke minst mulig i moringen når den beveger seg. Det er jo som bildet viser korrugerte rør gjennom utlegget/moringen eller hva det skal kalles, spørsmålet er bare om det vil gnage på et vanlig moringstau som går igjennom der. Jeg har helst ikke tenkt å gjøre noe mer med dette i min tid, så det bør holde i 42 år. Regner med at når jeg fyller 100, pensjonerer jeg meg fra båtlivet... Link to post
Mastiff Svart 27.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Der tror jeg at jeg fant lsningen. 22 mm moringstau uten bly, spleiset av fruen til en liten løkke i den ene enden. 1 m gummislange som er 24 cm indre diameter. Tre tauet gjennom gummislangen og pumpe Tec7 inn i begge ender. Tre tauet med gummislangen gjennom røret i moringen, så det står 20 cm rett opp på hver side. Tre tampen gjennom løkka og knytte knuter så den ikke kan gå tilbake. Dermed kan ingenting verken bevege seg eller gnisse. Tror jeg... Link to post
Mastiff Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Jeg har fylt endene av den gjennomsiktige plastslangen rundt tauet med Tec7, som skal ligge til tørking fram til lørdag, og jeg blir mektig imponert hvis dette klarer å gnage noe som helst sted... Link to post
Mastiff Svart 30.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 @-morten- Nå skjønte jeg plutselig hva du mente! Jeg glemte å si at fortøyningsblåsa jeg skal bruke, har 120 kilo oppdrift, så kettlebellen på midten av tauet til båten vil bli løftet som en rykkdemper, den vil ikke senke blåsa. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn