Jump to content

Suzuki 115 2013 gått 290 timer. Reparasjonskostnader 70tusen. Hva gjør jeg ?

omhI

Recommended Posts

Suzuki 115 2013 modell gått 290 timer. Reparasjonskostnader 70tusen. Hva gjør jeg ?

Min motor kutter ut når du skal sette i gir. Motor er levert til Suzukiforhandler for reparasjon.

Da har suzuki forhandler gått igjennom motor. Listen over feil og mangler er lang som et vondt år:

ødelagt ecu

ødelagt iac

ødelagte sensorer

osv.

".....Jeg hadde ramlett av stolen jeg satt på da serviceteknikker ramsett opp total pris 60-70 tusen. Synes jeg å høre...Alle kostnader på materiell og arbeid veltes over på meg.

Nå har jeg kommet meg og prøver å tenke veien videre.

Motor er en 2013 modell gått 290 timer.

På amerikanske forum er disse problemene på 2012-2014 modell godt kjent og nevnt (de kaller det "fried ecu")

I Amerika er det sendt ut servicebulettiner osv.  Så dette bør være kjent i Suzukiforhandler miljøet...

Hva skal jeg velge å gjøre ?

1) jeg kan selge motor til skrot - kan kanskje få 10.000,- ?

2) Jobbe med å få Suzukiforhandler til å innrømme litt ansvar. Men hvordan ?

3) Svelge kamelen og betale det det koster å utbedre motor 

4) Noe annet som jeg ikke tenker på ?

Håper noen har noen tanker å dele :)

Jeg hadde kanske vurdert å bytte merke når man opplever slike problemer med en relativt ny motor.

Yamaha, Mercury og Honda har gode alternativer (Honda er imidlertid vesentlig tyngre, men båten er jo stor da).

Er Iallefall godt fornøyd med min 2014 Mercury F115.

Tohatsu har også kommet med tilsynelatende egenutviklet 115 hk nylig.

2013 var første årgang DF115A, ble erstattet av DF115B nylig. Finnes kanskje noen overliggere der ute.

Bruktverdien på en feilfri 2013-modell ligger vel rundt 70.000, uten at jeg har sjekket markedet akkurat nå. Nypris er vel ca det dobbelte (men innimellom kjøres jo tilbud her og der).

Veldig populær motorstørrelse, så er kanskje ikke lett å finne et godt utvalg alltid på bruktmarkedet iallefall..

Alternativt å finne en havarert/kondemnert delemotor du kan plukke av de evt. kostbare delene du trenger til din motor.

Er motoren din relativt fri for tæring og ser pen ut, så har den nok en brukbar salgsverdi for noen som driver og mekker på disse motorene. Og kanskje har liggende deler og slikt.

Og som andre skriver så er ebay et godt utgangspunkt for å finne billig brukt elektronikk. Delekataloger med delenumre osv. ligger iallefall der ute på nettet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei

Takk for raske kommentarer. Jeg har ikke kompetanse å skru selv så jeg føler litt at suzuki-forhandler har et "balletak" på meg.

Slik jeg vurderer det nå har jeg vel ikke annet valg enn at jeg må prøve å få ned prisen på reparasjonen.

Motor på båten må jeg ha og nypris på 115/150 hk nærmer seg fort 200tusen ferdig montert alt inkl...

Ny 115 hk kr 134.000.

Nå er det vel XL-stamme på din, men øker neppe prisen vesentlig.

Ellers har Mercury en utgave som heter CT (Command Thrust) for denne motorklassen.

Større propelldiameter (samme som 150 hk) beregnet på litt større båter (som din).

Koster vel noen få tusenlapper ekstra.

https://www.finn.no/mobility/item/381740811

150-hesteren med XL stamme koster 30 lapper ekstra, og den er sterk.

https://www.finn.no/mobility/item/381741195

Men ja, prisen baller naturligvis på seg for montering osv.

Har man tenkt å beholde båten i 8-10 år framover så er det nok verd investeringen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det jeg leser på nettet er at når IAC ikke virker så drar ECU mer strøm over lengre tid enn den tåler for å styre den. Det vil jeg isåfall kalle produksjonsfeil! Hvorfor slipper de unna med det?

Et mer sannsynlig scenario ville vært kortslutning i IAC og et skred av svikt innover. Jeg hadde spurt verkstedet om  verdiene de målte på IAC.

Er disse stepper eller servo? Posisjonsfeedback?

Er det noen som har noen ødelagte IAC og ECU de kan avse?

Dalurfjall skrev 8 minutter siden:

Det jeg leser på nettet er at når IAC ikke virker så drar ECU mer strøm over lengre tid enn den tåler for å styre den. Det vil jeg isåfall kalle produksjonsfeil!

Kjenner ikke problemet, men det er i såfall Ikke produksjonsfeil, men konstruksjonsfeil. 

omhI skrev for 4 timer siden:

Alle kostnader på materiell og arbeid veltes over på meg.

La det være klart at jeg har stor medfølelse og empati ift det du har opplevd.

Forstår at du frustrert og skuffet... men tror du tjener mest på å se realitetene.
Ingenting veltes over på deg. Det er din motor og din risiko.

Vi har ikke 11 års garanti eller reklamasjonsrett i Norge.

Kan du ikke skru selv så blir det meste "sinnsykt" dyrt...

Det å eie og bruke båt og motor er forbundet med risiko.

Det er nok de færreste av oss som gjør avsetninger i den størrelsen du får her, men om en ser nøkternt på det så bør en vel være forberedt på det... dessverre.

Var vel 7-8 år når jeg hørte byens beste båtmotormekaniker bannet og steiket over en påhenger med elektriske problemer... glemmer ikke at han lekset; "sjøvann og elektronikk hører f.... ikke sammen" 
Nå 50+ år senere så kan en vel si at det gjelder fortsatt... I tillegg så er det i dag sørgelig vanlig med følgefeil, slik du har fått oppleve. Nå som motorene går så "lean" så "smelter" motorene for den minste lille feil.

Kanskje du spør deg selv nå; hva kunne jeg gjort for å unngått dette... ???  tror dessverre det fornuftige svaret er: ikke en tøddel...

Jeg har et spesielt kontaktnett og får normalt høre om feil veldig tidlig. Jeg skrur selv og koser meg med det. Mye av det jeg gjør er forebyggende og ofte styrt av rykter og dokumenterte feil ved enkelte motorer. Alt dette tar MYE tid og håper det er en trøst for deg at en heller ikke da, er sikret mot feil, en kun reduserer faren litt/noe/mye...

Jeg har vært trist vitne til så mange saker som din, og har opplevd ting med elektronikk på mine motorer, så jeg bytter ut båtparken min med motorer som kun har dynamo og startmotor som MÅ ha strøm, alle andre funksjoner er mekaniske...  mange kaller det fosilidioti, for meg er det riktig valg.

omhI skrev for 4 timer siden:

Jeg har ikke kompetanse å skru selv så jeg føler litt at suzuki-forhandler har et "balletak" på meg.

Mye realisme i dette.
Tror du får det best ved å bare erkjenne det. Om du ikke har noen "gjør-det-selv" som kan hjelpe deg så er det vel bare å flæke opp lommeboka...

Synes det er merkelig at det kan være så mye feil når motoren går. 

Du har sjekket resistans på IAC, og den er grei. Dermed bør ikke din ECU ha ødelagt IAC utgang, dette er en feil som oppstår hvis IAC er kortsluttet.

Tidlig i den andre tråden foreslo jeg å kjøpe SDS diagnoseverktøy, koster 900kr fra eBay. Ser ikke ut til at du har kjøpt eller lånt diagnoseverktøy, men har du fått utskrift av diagnose fra verkstedet? 

@omhI Du må da få mer enn 10 for den motoren! Bare undervannshuset koster mer enn det brukt, hvis man trenger det. Jeg fikk et brukt undervannshus til en 2011-modell Suzuki 140 fra USA, etter å ha fått priser på minimum 25 høvdinger på XL versjonen. Jeg ville helt klart ikke brukt 70 000 på å reparere en 2013, selv om den har gått forsvinnende lite (min 140 har gått 2143 timer i øyeblikket), men det at den har gått så lite gjør vel at de som kjøper opp brukte motorer, vil gi mer for den. For da kan den "spleises sammen" med en som har gått mye mer, men har elektronikken i orden.

Eg hadde ikkje spandert 70 k på ein så gamal motor. og eg er einig med Mastiff at 10 k høyrest litt lite ut for den gamle motoren.

I vår var båten til dykkeklubben nedi botnen. Eit brukt undervasshus kosta vesentleg meir enn 10 k.

Ein måte å få ned kostnaden på er å montera den ny motor sjølv.

Lars Hansen skrev for 21 timer siden:

Jeg hadde nok vurdert å solgt motoren om ikke jeg hadde skrudd selv, og kjøpt en brukt motor.

Spørs litt hvor lenge du skal beholde båten også da...

Da har du muligheten til å få deg en YAMAHA også???

https://www.finn.no/378815782

Ingen upris. Nytt girhus koster vel ca det samme, og her følger det jo med på kjøpet :glorie:

Mastiff skrev On 30.11.2024 at 8.52:

Du må da få mer enn 10 for den motoren! Bare undervannshuset koster mer enn det brukt, hvis man trenger det. Jeg fikk et brukt undervannshus til en 2011-modell Suzuki 140 fra USA, etter å ha fått priser på minimum 25 høvdinger på XL versjonen. Jeg ville helt klart ikke brukt 70 000 på å reparere en 2013, selv om den har gått forsvinnende lite (min 140 har gått 2143 timer i øyeblikket), men det at den har gått så lite gjør vel at de som kjøper opp brukte motorer, vil gi mer for den. For da kan den "spleises sammen" med en som har gått mye mer, men har elektronikken i orden

Takk for dine kommentarer. Jeg har sjekket litt på nettet og ser at kjøpere kan betale 20-25 tusen på slike motorer så verdien på salg kan være noe sånt.

Lars Hansen skrev On 30.11.2024 at 4.54:

Jeg hadde nok vurdert å solgt motoren om ikke jeg hadde skrudd selv, og kjøpt en brukt motor.

Spørs litt hvor lenge du skal beholde båten også da...

Ja jeg vurdere å kjøpe en brukt motor. Ny blir for dyrt. Som nevnt har jeg begrensede muligheter til å skru selv selv om jeg i "teorien" ser at jeg kunne klart det -  om jeg hadde et sted å stå osv. Jeg er nok avhengig av å få andre til å montere av og på ny motor så det kommer til å påfalle en del kostnader til dette. 

abbor skrev On 29.11.2024 at 16.56:

Synes det er merkelig at det kan være så mye feil når motoren går. 

Du har sjekket resistans på IAC, og den er grei. Dermed bør ikke din ECU ha ødelagt IAC utgang, dette er en feil som oppstår hvis IAC er kortsluttet.

Tidlig i den andre tråden foreslo jeg å kjøpe SDS diagnoseverktøy, koster 900kr fra eBay. Ser ikke ut til at du har kjøpt eller lånt diagnoseverktøy, men har du fått utskrift av diagnose fra verkstedet? 

Hei Abbor. Ja det er merkelig at båten går utmerket på tomgang?  Jeg har ikke kjøpt diagnoseverktøy da jeg tror jeg ikke kunne tolket dataene og i alle fall ikke klart å utført nødvendige reparasjoner.

==

Jeg har enda ikke mottatt noen ENDELIG tilbakemelding/tilbud  fra serviceteknikker.

Men jobber fremdeles med tanken om jeg

1) skal reparere gamlemotoren. Da får jeg nye deler med garanti eller

2) benytte sjansen å kjøpe nyere brukt. I så fall kan jeg vurdere om jeg vil gå opp til 150 hk. Den passer utmerket til min Beneteau 680.

Nyere brukt, uten tvil. Selv om du får garanti på det du bytter, er det aldri det samme som ryker neste gang. Si at du får 20 (jeg vil tippe 30, men greit) for din, kan du med 50 i tillegg få en motor til 75 som er mye nyere. Den Yamahaen syns jeg var gått lit langt til prisen, men man vet jo aldri. Min har som sagt gått over 2000 timer, og eneste større reparasjon var på grunn av en tømmerstokk som lå akkurat så dypt i vannet at den gikk under bunnen og traff undervannshuset.

Lars Hansen skrev On 30.11.2024 at 4.54:

....

Teerex skrev for 9 timer siden:

Ingen upris. Nytt girhus koster vel ca det samme, og her følger det jo med på kjøpet :glorie:

Det der er ikke bare "ingen upris", det er en knallpris. Dersom motoren er i ok stand er dette løp og kjøp! Tilsvarende motorer har ligget mellom 65` og 70` på Finnn.no nå i sommer. Har en slik motor stående som skal få litt tlc, og den kommer ikke til å bli lagt ut for den prisen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...