Jump to content

Suzuki 115 2013 gått 290 timer. Reparasjonskostnader 70tusen. Hva gjør jeg ?

omhI

Recommended Posts

Komodo skrev 11 minutter siden:

Det der er ikke bare "ingen upris", det er en knallpris.

Ja det vil jeg si om man får kr 30k for en delemotor mens det bare koster kr 15 for å få en større og nyere motor.
Dog hadde den nok timer men siden timene har stort sett godt med til dorging er det jo greit nok men hadde det vært motoren til en vannski klubb hadde jeg funnet på noe annet,
Hva tror dere det koster å få byttet motoren med jobb og deler på ett verksted?

pipe skrev 4 minutter siden:

Ja det vil jeg si om man får kr 30k for en delemotor mens det bare koster kr 15 for å få en større og nyere motor.
Dog hadde den nok timer men siden timene har stort sett godt med til dorging er det jo greit nok men hadde det vært motoren til en vannski klubb hadde jeg funnet på noe annet,

Nja, nå er jo strengt tatt denne Yamahaen tre år eldre. Men det er en Yamaha, og det er en 150hk. Dvs at det er en motor i en annen prisklasse enn trådstarters. 

Ville overhode ikke vært skeptisk til en motor som har gått 1100 timer av en som driver med trolling. Merk også at den har et flett nytt undervannshus. Bare det koster mer enn det denne motoren er avertert for! Blir overrasket om denne motoren ikke blir fort solgt, til tross for at vi er oppunder jul, og tiden ikke er den mest gunstige. 

pipe skrev 4 minutter siden:

Hva tror dere det koster å få byttet motoren med jobb og deler på ett verksted?

Vet ikke, men det kan være interessant å høre om noen har priser på dette. 

Komodo skrev 12 minutter siden:

Nja, nå er jo strengt tatt denne Yamahaen tre år eldre. Men det er en Yamaha, og det er en 150hk. Dvs at det er en motor i en annen prisklasse enn trådstarters. 

Ja det er jo sant nok.
Har 3 år eldre motor enn båt noe særlig å si på prisen på båt og motor hvis han skal selge?

Komodo skrev for 3 timer siden:

Ville overhode ikke vært skeptisk til en motor som har gått 1100 timer av en som driver med trolling.

Hva vet du egentlig om hvordan denne motoren er kjørt disse 1100 timene?

Det eneste man vet er det sm står i annonsa:

Må bort. 2010 Yamaha f150 xl stamme

Pris

45 000 kr

Profilbilde for R.J
R.J

Verifisert med BankID

På FINN siden 2011

Beskrivelse

Selger Yamaha f150 fra 2010 med ca1100 timer på telleren. Det sitter flunka nytt undervannshus som ble kjøpt våren 2023. pga tæring på det gamle. I mitt eie har denne blitt kjørt mest på tomgang siden jeg har drevet med trollingfiske, så man kan vel si at den har hatt et avslappet forhold til å bli brukt i mitt eie

Forøvrig står motor på båten og befinner seg i kragerø om det er av interesse å se på den

Annonse slutt.

Så at den har gått mest  på tomgang i hans eie betyr jo ikke at den har levd et hardt liv før dette. Det kan jo om så være at han kjøpte den fra vannskiklubben for 2 måneder siden og at det er bare de siste 100 timene som er rolige, mens det er 1000 timer på full gass.

Legg også merke til at undervannshuset ble byttet pga tæring, da kan det vel godt hende det er andre dyre deler som også er tæret mye og snart blir en stor utgift på denne motoren. Trodde ikke det var vanlig at undervannshuset er det første som tæres istykker.

Legg også merke til at motoren må bort. Hvorfor det om den fungerer bra og eier ikke har planer om å selge båten.

La oss anta at nye motorer i den størrelsen kostet ca 1000 kr pr hk i 2010 og at de med normal bruk holder 20 år. Da må man isåfall her betale ca 1/3 av nypris for å få ha motoren den siste tredjedelen av motorens liv. Det er jo mer attraktivt å ha motoren første tiden enn siste.

Enhver overflyttng av motor er også en kostnad som må inn i regnestykket om man ikke klarer slikt selv.

Nå må ikke dette oppfattes som at jeg er veldig skeptisk til alle eldre motorer, for jeg har selv en 27 år gammel 100 hk Yamaha Pro-V 100 fra 1997, som er den motoren jeg nok har brukt mest de 5 somrene jeg har hatt den (har fylt på over 4000 liter bensin på den på de 5 somrene).

Men det er ikke nødvendigvis en knallpris da motoren er 14 år gammel og har gått 1100 timer og noe er tæret istykker og det kan tyde på at mer er underveis på reparasjonslista. Men folk skal selvfølgelig få bestemme selv hva de vil kjøpe for egne penger, kanskje holder den lenge og kanskje ikke, akkurat  som jeg ikke vet om min motor har lenge igjen eller ikke.

Tæring på girhus betyr i prinsippet at girhuset har stått helt eller delvis nedsenket i sjøvann med dårlige eller oppspiste anoder i en periode.

Så brakett/trimsylinder må naturligvis da sjekkes før evt. kjøp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Var det ikke nettopp en tråd med en yamaha 150 som eksosen hadde tæret hull i ? Og man har funnet ut at mye dorging ikke var bra for disse motorene? Det ble for lite kjøling i lav fart samt at det spekuleres i om eksostemp blir for høy med E10 bensin?

Men det er i så fall bare å skru av plastkåpen og sjekke. 

Men sjøl har eg en F50 fra 2000 og makan til bekymringsløs motor har eg aldri hatt. Den fores dog kun med 98 oktan.

Men en 150 hk med nytt undervannshus til 45K er i utgangspunktet et røverkjøp ja.....

19 fot skrev On 1.12.2024 at 16.50:

Da må man isåfall her betale ca 1/3 av nypris for å få ha motoren den siste tredjedelen av motorens liv. Det er jo mer attraktivt å ha motoren første tiden enn siste.

Er det sant som det antydes her inne att en slik havarert motor er verdt 20-30k så må vel det også inn i ditt alternative motor regnskap?

SISTE KAPITTEL:

Jeg har valgt å selge 115 hesteren som delemotor til kr 25.000,-. Verkstedet sa at ECU var defekt og kunne ikke gi meg noe kostnadsoverslag på reparasjon / følgeskader.

Da slo jeg til på en 150 Suzuki modell 2017 som har gått ca 800 timer med komplett servicehistorikk. Jeg benyttet også anledningen til å kjøpe meg hydraulisk styring. Det skal bli bra. 

Takk til alle som har gitt innspill og kommentarer på denne veien som har vært tornefull.

19 fot skrev On 1.12.2024 at 16.50:

Da må man isåfall her betale ca 1/3 av nypris for å få ha motoren den siste tredjedelen av motorens liv. Det er jo mer attraktivt å ha motoren første tiden enn siste.

Er det sant som det antydes her inne att en slik havarert motor er verdt 20-30k så må vel det også inn i ditt alternative motor regnskap?

@omhI Jeg er helt sikker på at det var det lureste du kunne gjøre! De som kan sånt og har et sted å gjøre sånt og verktøy til det, ville nok splittet opp den gamle motoren og solgt delene og spart noen lapper ekstra, men du kan ikke det, og jeg kan ikke det, så da var det helt klart riktig avgjørelse. :tommel_opp:

pipe skrev On 2.12.2024 at 19.22:
19 fot skrev On 1.12.2024 at 16.50:

Restverdi på havarert motor er selvfølgelig relevant. Men her er det snakk om ganske ulike motorer.

Trådstarters motor er 12 år og har gått 290 timer og du antyder rettferdig for havarert motor på 20-30k, noe som passer bra med 25k som viste seg å bli fasit for den motoren.

Men legg merke til at motoren jeg mener man betaler for mye for hvis man betaler 1/3 av nypris for å ha motoren siste tredjedel av dens 20 årige luv vil være en havarert motor som er 20 år gammel, nesten dobbelt så gammel som trådstarters. Og timetallet på den aktuelle brukte motoren vil ved kjøp være 1100, noe som er nesten 4x trådstarters 290 timer, og det før siste tredjedelen er kjørt.

Når en motor har doblet alder og minst 4x timer så vil det som regel redusere restverdien en god del på en havarert delemotor.

At trådstarter kan selge sin nyere motor som delemotor vil jo hjelpe på utlegg hans, akkurat som om han hadde hatt en bruktbil eller noe helt annet å selge. Men hva man eier og kan selge er ikke så relevant for vurderingen av om en påhenger med rn gitt aldri og timer er et godt eller dårlig kjøp.

Mange ganger forventer folk å få igjen veldig mye ved salg. Da vil prisene til tider bli så høye at de fleste heller kjøper nytt inntil de med brukte ting får justert ned prisen.

Men jeg har jo sett ekstreme bruktpriser hbor siste eier må betale uforholdsmessig mye og fikk dermed lett dolgt en ca 30 år gammel båthenger for 4000 kr tror jeg det var.

Havarert påhenger har jeg også solgt, fikk 500 kr for den som delemotor. 6 hk som var 30-40 år gammel med skjev topp og dermed saltvann inn i sylinder.

Når min 97 mod Yamaha Pro-V 100 engang ikke vil starte mer og skal byttes ut tenker jeg at jeg ville vært godt fornøyd om jeg fikk 10.000 kr for den, og tenker at det er ikke så realistisk å få det med mindre man vet om noen med makan motor med annen feil.

Takk til ts for at han informerer om korleis soga enda. 

Var kjøpar ein privatperson eller ein verkstad? 

==

Kjøper var en som driver og kjøper å setter i stand. Han tar risikoen da jeg solgte som delemotor med feil og mangler.

@omhI Jeg er helt sikker på at det var det lureste du kunne gjøre! De som kan sånt og har et sted å gjøre sånt og verktøy til det, ville nok splittet opp den gamle motoren og solgt delene og spart noen lapper ekstra, men du kan ikke det, og jeg kan ikke det, så da var det helt klart riktig avgjørelse. :tommel_opp:

==

Takk er for innspill. :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...