Jump to content

Inverter/størrelse batterier

Antols

Recommended Posts

Har kjøp inverter 4000w, som har  2000w kontinuerlig drift.

Denne er kun tenkt til en liten Nespresso kaffemaski, på 1500w.

Men kan være kjekt, om det skulle være  noe annet behov. 

Tenkte ha eget lithium batteri, med ett lite solcelle panel.

Koblet med bryter på stikk, slik at inverter slås av med en gang etter bruk.

Hva trenger man av batteri kapasitet ? for noen kopper om dagen.  Hvilke batterier tåler dette best. Stor sikring/kabel ?

Ønsker dette billigst mulig, blir dyr kaffe dette ?

Ivar

Mastiff skrev 1 minutt siden:

Enig der, men da må man jo ha en måte å kjøle det ned på... Pils og hveteøl skal helst være rundt 6 grader.

Båten på avatar til TS har sikkert flere steder å kjøle ned ølen på men for egen del har jeg godt opp flere hundre tusen i båtpris men dass og kjøleskap finnes ikke.
Men en tøy kjølebag med kjøleelementer er enkelt og billig det også

Mastiff skrev 6 minutter siden:

@pipe Eller en elektrisk kjølebag til en tusenlapp, som jeg bruker i min. Den drar ikke så veldig mye strøm.

Elektriske kjølebager har jeg kjelleren full av men problemet er att de gjerne vill forlate båten så derfor er tøy kjølebager man kan legge i stuerommene ett must.
Lettere å håndere er de også

Mastiff skrev for 10 timer siden:

@pipe Eller en elektrisk kjølebag til en tusenlapp, som jeg bruker i min. Den drar ikke så veldig mye strøm.

Elektriske kjølebager med Peltierelemet bruker faktisk mye strøm, typisk 4A kontinuerlig for en "normal" størrelse. Dette tilsvarer ca 450 kWh pr år, noe som ville vært et helt elendig tall for et kjøleskap av størrelsen en har hjemme, 200 kWh pr år er vel et typisk forbruk for et nyere kjøleskap. 

Jeg har de siste 2-3 årene brukt kjøleboks med kompressor i båten. De har blitt forholdsvis rimelige og bruker lite strøm. Hvor mye de bruker kommer an på isolasjonen og hvor varmt det er der de er plassert. Men et gjennomsnittlig forbruk på 10-15 W er ikke uvanlig, altså en fjerdedel av en kjøleboks med Peltierelemnet som er halvparten så stor. 

Nå vet jeg ikke hvor lang tid en slik kaffemasin tar for å lage litt kaffe, men om det tar rundt 5 min, vil den fort tappe batteriet for 10 - 12Ah. Med et 100Ah batteri, vil du da ha tappet batteriet ned med 20 - 25% av de tilgjengelige 50Ah på batteriet for en koking av kaffe. Håper da du ikke har for mye annet som trekker strøm som lys, kjøleskap, navigasjon, vannpumper, vindusviskere osv. Men om du skulle ha et 400Ah Lithiumbatteri, er det jo noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Nå vet jeg ikke hvor lang tid en slik kaffemasin tar for å lage litt kaffe, men om det tar rundt 5 min, vil den fort tappe batteriet for 10 - 12Ah. Med et 100Ah batteri, vil du da ha tappet batteriet ned med 20 - 25% av de tilgjengelige 50Ah på batteriet for en koking av kaffe. 

Vet ikke hvor mye strøm en kapselmaskin trekker, så mulig 12Ah per dag er realistisk for TS. Men hvor får du det fra at et batteri på 100Ah kun har 50Ah tilgjengelig? Dessuten var det vel 200Ah som ble foreslått over her- det skulle gi ca 150-180Ah tilgjengelig til bruk. 

Vel Komodo, TS sier selv at kaffemaskinen trekker 1500W.

Resten av det jeg skrev beklager jeg. Jeg overså at TS skrev Lithium batteri. Slike batterier kan jeg ingenting om. Jeg holder meg til gode gamle blybatterier, helst med propper.

Men for blybatterier er det dumt å tappe de ned under 50% om en ønsker at de skal vare noen år, er vi ikke enige om det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det tar ca 1 min å varme opp en Nespresso maskin og ca 30s å lage en kopp kaffe. Det går dermed med ca 50 Wh for å lage 2 kopper kaffe, oppvarming av maskinen og tilbereding. Hvis du lager 2 kopper hver gang går det greit å lage 40 kopper kaffe med et 100Ah LiFePo4 batteri. Da har batteriet igjen ca 20% av kapasiteten. 

Dette er bare et enkelt overslag, inverteren har sannsynligvis rundt 90% effektivitet, men kaffemaskinen trekker nok ikke 1500W konstant heller, men for enkelhet kan vi si at disse to faktorene opphever hverandre. 

Takker for at det kom fler svar på emnet. Jeg har nok strøm til det ellers på båten, men ønsker ikke å bruke av den banken. Jeg tenkte og ha ett eget batteri til dette, for ikke blande dette sammen med det andre. Er nok slik du beskriver dette Abbor, så da skulle det holde med 100 ah mer en nok. Lithium er bare på grunn av at det lader raskere, med solcellepanel, eller er det feil?

Ivar

Lithium lader raskere, men det tåler også større strømtrekk enn bly/syre batterier.

Vanligvis er max kontinuerlig strømtrekk for Lithium batterier oppgitt til 1C, dvs at et 100 Ah batteri tåler 100 A trekk kontinuerlig uten at spenningen dropper dramatisk og/eller levetiden forkortes.

En 1500 W inverter vil nok trekke 130-140A når en tar hensyn til virkningsgraden, men siden dette står på i veldig kort tid, går det sannsynligvis bra selv med et 100 Ah battri.

Med et 200 Ah batteri er du godt innafor.

Et vanlig 100 At LiFe batteri har gjerne en BMS som klarer 100A kortvarig. Det vil si at du max kan få ut 1,2 Kw fra det. Når du nå kobler til en 4 Kw inverter blir det jo ikke stort av dens kapasitet du får utnyttet. Her burde du jo ha hatt tilgang til 400A for et optimalt oppsett.

Jeg har en Nespresso-maskin, og i en skuff ligger en smartplugg som jeg tror kan måle strømbruk. Jeg får se om jeg kan koble opp alt sammen og måle strømtrekk i standby og når den jobber, så får vi noen faktatall på bordet. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Vel Komodo, TS sier selv at kaffemaskinen trekker 1500W.

Ja, omregning fra watt til ampere ved ca 12V klarer jeg å utføre. Men siden jeg ikke vet hvor mye energi som går med til å brygge en kopp og det er et usikkerhetsmoment hvor mange kopper som skal brygges om dagen, tok jeg et forbehold om at jeg ikke vet hva det daglige energibehovet blir. Men nhar jo Abbor anslått dette noe mer presist, så da er vel energibehovet estimert nøye nok. 

Resten av det jeg skrev beklager jeg. Jeg overså at TS skrev Lithium batteri. Slike batterier kan jeg ingenting om. Jeg holder meg til gode gamle blybatterier, helst med propper.

Ingenting å beklage det Lars, helt greit :smiler: At du holder deg til blybatterier er også greit, noe du har skrevet om et par ganger før. Det passer vel greit for deg med deres båtbruk hvor tilgang til strøm i gjestehavner er  en del av mønsteret. For oss andre er overgang til lithium som en liten revolusjon. 

Men for blybatterier er det dumt å tappe de ned under 50% om en ønsker at de skal vare noen år, er vi ikke enige om det?

Ja, enig i det, men nå dreide det seg altså om lithium. 

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Joda men i tillegg til at BMSen må klare strømmen må jo også selve batteriet klare den. Typisk kontinuerlig utladningsstrømm for en LiFe selle er nå ikke mer en 1C.  

Godt poeng :tommel_opp:  Og selv om lithium er gode greier, så går det fint an å være snill mot de batteriene også. For en DIY løsning ville jeg derfor gått for fire 280Ah celler. Kapasiteten blir overkill for det estimerte energibehovet, men da blir det også strøm til overs til andre formål.

Et naturlig alternativ ville være å koble dette batteriet sammen med den andre forbruksbanken, men jeg oppfatter det som at TS har et ønske om at dette skal være et separat batteri som "lever sitt eget liv". 

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Jeg har en Nespresso-maskin, og i en skuff ligger en smartplugg som jeg tror kan måle strømbruk. Jeg får se om jeg kan koble opp alt sammen og måle strømtrekk i standby og når den jobber, så får vi noen faktatall på bordet. ?

Ahh, må du komme her og ødelegge en god diskusjon med fakta, nå som vi var så godt i gang med å krangle om hva vi tror :fniser:

Da har jeg testet min over 10 år gamle Nespresso, og når den står påskrudd og klar bruker den ca 41W. 

Når den jobber så trekker den ca 1251W (233V X 5,37A). Den bruker under ett minutt før den er ferdig og går tilbake til klar-modus. Etter to kopper rapporterer smartpluggen at den har brukt såvidt over 0,6 KWh.

Merk at smartpluggen rapporterer hvert 10. sekund, så det kan være svingninger mellom hver måling som den ikke får med seg.

Standby-modus har jeg ikke målt, fordi jeg ikke har orket å sitte og vente på at den skal gå til standby. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ok, da ombestemmer jeg meg, fakta var moro allikevel :fniser:

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

Etter to kopper rapporterer smartpluggen at den har brukt såvidt over 0,6 KWh.

Men siden jeg er nysgjerrig. Du oppgir energiforbruket etter å ha brygget to kopper. Men er mye av det til å varme opp maskinen, altså ville den brukt nesten like mye energi på å brygge en kopp?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...