Jump to content

Inverter/størrelse batterier

Antols

Recommended Posts

Komodo skrev 9 minutter siden:

Ahh, må du komme her og ødelegge en god diskusjon med fakta, nå som vi var så godt i gang med å krangle om hva vi tror :fniser:

Jeg er klar over at fakta ødelegger både kreativitet og fantasi, men der har du meg. Dønn kjedelig, utrolig traust. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Komodo skrev 1 minutt siden:

Men siden jeg er nysgjerrig. Du oppgir energiforbruket etter å ha brygget to kopper. Men er mye av det til å varme opp maskinen, altså ville den brukt nesten like mye energi på å brygge en kopp?

Jeg ser grafen hopper like mye hver gang jeg starter en traktejobb. Den ligger på 41W mellom hver jobb. Jeg tipper trakteren varmer kun når den trakter og er relativt kald mellom hver jobb. Et varmeelement rundt trakterøret trenger ikke varme når det ikke pumpes vann, tror jeg.

(med mye vekt på «tror» og «tipper»)

Popeye70 skrev Just now:

Jeg tipper trakteren varmer kun når den trakter og er relativt kald mellom hver jobb. Et varmeelement rundt trakterøret trenger ikke varme når det ikke pumpes vann, tror jeg.

(med mye vekt på «tror» og «tipper»)

Akkurat ja, så nå begynner du å miste litt troverdighet her :fniser: Du må nok gjenta testen med å brygge en kopp når maskinen er kald :glimter:

Her er grafen over akkumulert bruk etter tre kopper. Estimatet på 0,7KWh er nok avrundet, så reell verdi er et sted mellom 0,65 og 0,74 KWh.

IMG_7622.jpeg.c652510daa9d8badb4323c1c64a61972.jpeg

Jeg får la maskinen stå og gå en stund, så jeg får litt mer data å spekulere på grunnlag av.

Antols skrev for 3 timer siden:

Jeg har nok strøm til det ellers på båten, men ønsker ikke å bruke av den banken. Jeg tenkte og ha ett eget batteri til dette, for ikke blande dette sammen med det andre.

Good luck med å prøve å avslutte denne diskusjonen :-)

Jeg har denne ombord, for å kjøre nespresso-maskin.

https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/reiseeffekter/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-2000-w-p44799

Inverteren har ett vindu som sier hva den trekker, jeg har aldri sett over 1000 W i kaffe-prosesserings-forløpet, og forbruk på banken er minimalt, monitoren synker kanskje 1%. Jeg ble overrasket over hvor mye raskere det går, det tar faktisk noen minuter å koke opp vann for en presskanne.

Så min erfaring: Den trekker mindre enn 1500 W, og jeg hadde ikke vurdert egen batteribank for denne. Vi lager vel 2-3 kopper på morran, ikke bekymret for å tappe banken.

Kaffemaskinen er vel forløperen til denne (ut fra bildet i alle fall).

image.png.0d480ce90730b3c558f441571c30c044.png

Antols skrev for 14 timer siden:

Ser det endte med en litt annen diskusjon her, så avslutter her jeg.

Du er klar over at det er Båtplassen du har postet på? :fniser: Avsporinger er ikke unntaket her, det er regelen! Vanligvis blir man klokere av sidesporene også, og får vite ting man ikke visste at man lurte på!

Jeg har en Moccamaster ombord som jeg kjörer med inverter...jeg har 360 ah forbruksbatterier.... Moccamaster er på 1700 W..... 

Förste gangen jeg prövde koket jeg 6 kopper kaffe og Battmetern gikk fra 100% til 94%....dvs 1 % / kopp.. Eller 3,6 Ah.... Om jeg husker riktig... Kan det stemme med din beregning Popeye70? 

O til TS, jeg har også en strömbryter til invertern så den er helt fra koblet da den ikke brukets.... Men når den brukes så går det veldig mye ström gjennom, så strömbrytaren må vare kraftigt byggd, jeg bruker samme type som hovedströmbrytaren til motorn! 

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 18 minutter siden:

Förste gangen jeg prövde koket jeg 6 kopper kaffe og Battmetern gikk fra 100% til 94%....dvs 1 % / kopp.. Eller 3,6 Ah.... Om jeg husker riktig... Kan det stemme med din beregning Popeye70? 

Ja, det høres vel korrekt ut. Kaffetrakteren står på over lenger tid enn en Nespresso, så at du har brukt 3,6Ah er vel ikke unaturlig. Min Nespresso makset på 5,71A under bruk, men kun i ca. 30 sekunder.

I tillegg til selve traktingen så har du også en varmeplate under kolben, som holder kaffen varm etter trakting, så at en kaffetrakter trekker endel strøm er nok korrekt. Så får de som er interessert regne på om det lønner seg å trakte 6 kopper samtidig i en kaffetrakter eller 6 kopper sekvensielt i en Nespresso-maskin... :glimter:

Gunga Din skrev 30 minutter siden:

jeg bruker samme type som hovedströmbrytaren til motorn! 

Jeg kopierte oppsettet til ankervinsjen, med egen av/på bryter og sikring. Nokkelen til bryteren henger i det tynne snøret. Og gikk opp vesentlig på kabel i forhold til de som lå i esken.

image.png.a1c211eb46cb2b6daa5764a323cfa94c.png

image.png.50482c63de1236a539cd257af808c06f.png

Code0 skrev 7 minutter siden:

Jeg kopierte oppsettet til ankervinsjen, med egen av/på bryter og sikring. Nokkelen til bryteren henger i det tynne snøret. Og gikk opp vesentlig på kabel i forhold til de som lå i esken.

image.png.a1c211eb46cb2b6daa5764a323cfa94c.png

image.png.50482c63de1236a539cd257af808c06f.png

Bare et spørsmål til oppsettet ditt. 
Hadde det ikke vert mer korrekt å satt sikring før bryter? 
Jeg holder på med ombygging til Lithium selv. 

Jeg er slett ikke ekspert, men tenkte det samme. For det er jo åpne koblinger på bryteren, og jeg vil iallfall ikke ha åpne koblinger før sikringer noe sted i båten min. Enda verre er det selvsagt at jeg har alubåt, da er alt med strøm ekstra nøye. Det er sikkert bare teoretisk, men hvis kabelskoen inn til bryteren en gang skulle løsne, kan den kanskje komme til jord på Varta-batteriet på den andre siden. Eller så kan en jordkabel komme borti den. Det blir lett lysbuer av sånt, og de er aldri morsomme.

Popeye70 skrev for 6 timer siden:

I tillegg til selve traktingen så har du også en varmeplate under kolben, som holder kaffen varm etter trakting….

den har jeg koblet bort…heller kaffen på termos.

men så her i etterhand var det unødvendig, den trekker så lite strøm

så jeg kunde gått koble tilbake den 25-70W

denne modellen ligger på 1520W…og varmeelementet på 1450W som kobles bort da vannet gått gjennom

https://www.moccamaster.eu/kbg-select

S/Y Gunga Din

@Gunga Din Det går også an å bygge sånt inn i bokser. Jeg har for eksempel mange sikringer og koblinger inni sånne bokser fra Clas Ohlson, som er skrudd fast med skruer som ikke går gjennom det innvendige, så det er bare pluss inni dem: 

Vanntett boks

Skruene går igjennom øyet til venstre for snora, og da er boksene lette og raske å åpne, og idiotsikre.  Jeg borer hull til kablene og setter på kabelskoene når de er trukket igjennom. Ofte bruker jeg også litt smeltelim for å holde ting på plass.

@Hulda :fniser::ler::fniser::ler::fniser::ler:

Har hatt Nespresso maskin i båten med inverter siden 2017.  Hadde i starten på dedikert 2x100 ah blybatterier og gikk aldri tom for strøm på helgesvai . I gjestehavner selvfølgelig aldri problemer. Nå har jeg 600ah lithium og strømproblemer er ukjent selv med 3 kjøleskap i tillegg.

• 2 måneder senere...

Da har jeg fått testet dette, å det gikk veldig fint. Sto på i 5,5 minutter med en elsag på 1500w før jeg slo av. Det holder mer enn nok til 2 kopper kaffe ?

Da jeg slo den på igjen sto det 13.0v

Satte på 4A lithiumlader, tok ikke lang tid før det var fult igjen ?

Tenker som en skrev her at ett 50w solcellepanel holder fint til og holde dette igang, ett par ganger om dagen.

Bildet: 100ah lithiumbatteri, 4000w inverter, on/of på batteri med fjernkontroll, da jeg ikke ønsker at dette skal stå på.

Noen som vet hvor stor sikring jeg må ha fra batteriet ?

Ivar

Screenshot_20250207_152029_Gallery.jpg.53acb9ef4d9213509690580cc6f7f56f.jpg

Første gang jeg hørte om komboen kapselkaffe/inverter/lithium var da Maxpower serverte kaffe fra et 100 Ah Maxpower batteri på en båtmesse. Jeg kjøpte lithium i 17, så det var før det. Som Dolce Gusto avhengig - en hjemme og en på hytta - tente jeg med en gang. Selvsagt ikke eneste grunn til å velge lithium.

Det jeg har nå er 280Ah selvbygd lithium, 3000/6000 ren inverter. Utenom inverteren går kjøleboks og fryseboks på 12V. fra dette anlegget. Det er helt separat og lades kun av 370 W panel off grid, og en løs 60 A lader i gjestehavn om vinteren.

Som alltid i sånn planlegging er det viktig å tenke på om båten brukes hele året eller ikke. I sommerhalvåret og vel så det er strøm et ikkeproblem, jeg har uendelig fra sola. Om vinteren kan det variere, men jeg planlegger ikke med mer strøm enn jeg har med meg, mellom gjestehavner. Dersom man ikke kan vinkle panelet er fangsten lik 0 selv på en solrik dag pga lav sol.

TS spurte bare om kaffemaskinen. Om sommeren vil 50 W holde fint, forutsatt riktig plassering i forhold til skygge. Jo mer du kan vinkle, jo lenger ut på høsten holder det. Og det kommer gode dager. Jeg har vel postet dette skrytebildet før, det er tatt i Fitjar kl. 10.24 den 14. november. Ladet ca 20A da bildet ble tatt, fanget ca 80Ah ila dagen. Myyye kaffe.

Siden TS er opptatt av kaffeøkonomi. Dolce Gusto kontra Nespresso. Maskinene er ofte på kampanje, i hvert fall Dolce Gusto. 5-600. Økonomien over tid ligger i kaffen. Der var Nespresso mye dyrere pr. kapsel sist jeg sjekket. Det som krever litt mer research er at Dolce Gusto inneholder ca 7 g kaffe, og Nespresso ca. 4 g. Jeg brukte to kapsler for en skikkelig kopp da jeg hadde Nespresso. Totalt var Nespresso over dobbelt så dyr.

PXL_20231114_092423474.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 8 timer siden:

Første gang jeg hørte om komboen kapselkaffe/inverter/lithium var da Maxpower serverte kaffe fra et 100 Ah Maxpower batteri på en båtmesse. Jeg kjøpte lithium i 17, så det var før det. Som Dolce Gusto avhengig - en hjemme og en på hytta - tente jeg med en gang. Selvsagt ikke eneste grunn til å velge lithium.

Det jeg har nå er 280Ah selvbygd lithium, 3000/6000 ren inverter. Utenom inverteren går kjøleboks og fryseboks på 12V. fra dette anlegget. Det er helt separat og lades kun av 370 W panel off grid, og en løs 60 A lader i gjestehavn om vinteren.

Som alltid i sånn planlegging er det viktig å tenke på om båten brukes hele året eller ikke. I sommerhalvåret og vel så det er strøm et ikkeproblem, jeg har uendelig fra sola. Om vinteren kan det variere, men jeg planlegger ikke med mer strøm enn jeg har med meg, mellom gjestehavner. Dersom man ikke kan vinkle panelet er fangsten lik 0 selv på en solrik dag pga lav sol.

TS spurte bare om kaffemaskinen. Om sommeren vil 50 W holde fint, forutsatt riktig plassering i forhold til skygge. Jo mer du kan vinkle, jo lenger ut på høsten holder det. Og det kommer gode dager. Jeg har vel postet dette skrytebildet før, det er tatt i Fitjar kl. 10.24 den 14. november. Ladet ca 20A da bildet ble tatt, fanget ca 80Ah ila dagen. Myyye kaffe.

Siden TS er opptatt av kaffeøkonomi. Dolce Gusto kontra Nespresso. Maskinene er ofte på kampanje, i hvert fall Dolce Gusto. 5-600. Økonomien over tid ligger i kaffen. Der var Nespresso mye dyrere pr. kapsel sist jeg sjekket. Det som krever litt mer research er at Dolce Gusto inneholder ca 7 g kaffe, og Nespresso ca. 4 g. Jeg brukte to kapsler for en skikkelig kopp da jeg hadde Nespresso. Totalt var Nespresso over dobbelt så dyr.

PXL_20231114_092423474.jpg

? noe å tenke på ? takk for innlegg.

Ivar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...