Trophy Startet 15.Januar.2006 Del på Facebook Startet 15.Januar.2006 Som tidligere nevnt skiftet jeg til GM 6.5 V8 dieselmotor og Bravo 2 drev sist vår og er ikke helt førnøyd med toppfarten da jeg klarer "bare" 23 kn. Lurer på om jeg kan få en fartøkning tilsvarende 23 kn på marsj ved å skifte til B3. Dette fordi båten går meget pent på 22/23 kn og begynner å bli litt tung i hekken ved 19/18 kn. Båten er selvfølgelig litt tyngre i hekken med dieselmotor. Har sett på en båttype i erfaringsdatabasen med omtrent samme tyngde som min og begge har 165 hk mens den ene har singelprop mot den andres duoprop. Forskjellen på toppfart var over 5 kn. Vil gjerne høre deres erfaringer/tanker om dette, men jeg lever i håpet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
goggen Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Jeg skiftet fra Bravo III til Bravo II X på min båt. Den veier ca. 5. tonn og har en Mercruiser 7.3 dtronic på 270 hk. Jeg opplevde ikke at toppfarten gikk ned - i så fall helt marginalt. Jeg måtte imidlertid prøve meg litt frem med propell. Jeg har ca 27 knop på topp, og marsjer fint på 22 knop. Verkstedet som anbefalte å bytte til Bravo II X mente også at siden makshastigheten på båten var mindre en 30 knop ville jeg ikke se noe særlig endring på hastighet ved å gå fra BIII til BII. Tror nok derfor at du ikke vil oppleve noen stor hastighetsendring med Bravo III - dessverre... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Kjelli Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Har sett på en båttype i erfaringsdatabasen med omtrent samme tyngde som min og begge har 165 hk mens den ene har singelprop mot den andres duoprop. Forskjellen på toppfart var over 5 kn. Ser du sliter med det samme som meg, jeg har også Bravo II. Sammenlignet med samme båter, med tilsvarende HK, så går båten for sent. Tror der er mer å hente med Volvo sitt duoprop, mindre tap i det drevet. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Hvorfor skulle det være mindre tap i et Volvo-drev? Konstruksjon av kraftoverføring er vel omtrent lik. Er det da propellenes effektivitet du sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Jeg er klar over at det er en viss forskjell i tap av hk på vei til propell, men båtene jeg har sammenlignet med er eldre modeller med VP 280 singel og VP duoprop sent 80 tall. Den med 280 drev hadde GM peninsular motor med 165 hk og den andre VP aqad 40 B 165 hk (158). Båtene var Marex 27 ft på ca 3500kg som er nesten det samme som min. Kanskje VP'n har noe høyere omdreinig og at det gjør utslaget på toppfarten GM'n min topper på 3600 omdreininger. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kjelli Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Hvorfor skulle det være mindre tap i et Volvo-drev? Konstruksjon av kraftoverføring er vel omtrent lik. Er det da propellenes effektivitet du sikter til? Vet ikke svaret på hvorfor, men når en ser at tyngre båter med Bravo III må gå med kjøling på drevet, så sier også det noe om effekttap her. Har fått opplyst at Bravo regner 10% og VP 6% tap i drevet, kansje der er større forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Hva VP oppgir og hva som er riktig er kanskje ikke samsvarende? Fysiske lover er bare sånn de er, tap er det overalt. En god kamerat av meg jobber med gir og giroverføringer på heltid og 2% tap pr. 90graders vinkel er tommelfingerregelen. Så at VP klarer så lite høres veeeldig optimistisk ut :-) For noen år siden hadde vi noe som het "Pioneer Watt" Pioneer oppga teoretiske effekter som det ikke var mulig å reprodusere i "real life". 4x100 watt på en bilstereo er ikke praktisk mulig :-) Hvordan VP regner ut så lavt tap vet jeg ikke, men jeg stoler ikke på tallene. Klippet fra et diskusjonsforum: "There are two main causes of power loss in transmissions. 1: The nice simple textbook loss due to sliding contact of the gears. Taken to be constant with speed, typically about 2% of power for spur gears and 3% for hypoid bevel. 2: The complex loss (never found in textbooks) due to oil fling and windage. As the gear starts to rotate it picks up oil, has a large wetted area and the loss follows a normal V^3 drag power law. As it picks up speed it tends to fling the oil and carve a groove in the oil bath reducing drag by entraining air. As it flings oil the oil depth reduces, again reducing drag. It moves to a loss approx proportional to speed regime. I don't know what happens at very high speed when the oil level has been reduced as low as it can go or a larger gear on the same shaft is still flinging oil and a smaller gear runs clear of the oil bath. Auto boxes main loss is due to pumping loss in the oil pump and hydraulic system as the gears are not dipped in oil." klippet fra http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=74391&page=6 Joda310 Redigert 16.Januar.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Daffy Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 GM'n min topper på 3600 omdreininger. Har du sjekket hva slags turtall den skal ha på topp? Kanskje du rett og slett har feil propell til båten din... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
870 Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Er du sikker på et Bravo 3 drev er sterkt nok med den maskinen du har, dersom dreiemomentet er høyt i din maskin ville jeg tenkt meg godt om før jeg bytter til et bravo 3 drev. Kjenner til flere som har byttet fra Bravo 3 til Bravo 2 på grunn av at maskinen har vridd drevet i filler. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Motor'n min yter ca 190 hk og båten veier ca 3500 kg, litt mer når den er fullastet. Det skulle ikke være noe problem for B3. Motoren har max turtall på 3600 omdreininger og hvis VP aqad 40 B har 3800 så er det ikke store forskjellen. Blir vel billigere å investere i 4 blads propell og få litt høyere marsjfart Redigert 17.Januar.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Windy37GM Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 (redigert) Det er ikke HK som knekker drev, det er dreimomentet på motoren. Jeg hadde Bravo3 på 270HK V8 diesel.. Fungerte fint så lenge jeg hadde båten. Jeg behandlet båt/motor/drev forsiktig og pent fordi 740Nm er ganske mye dreimoment, så jeg tok det med ro. Joda310 ps Jeg håper det er hele båten din som veier 3500 Kg, og ikke motor alene. Eller så er motor'n din jæ*** svær :-) Redigert 17.Januar.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Trophy Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Det er ikke HK som knekker drev, det er dreimomentet på motoren. Jeg hadde Bravo3 på 270HK V8 diesel.. Fungerte fint så lenge jeg hadde båten. Jeg behandlet båt/motor/drev forsiktig og pent fordi 740Nm er ganske mye dreimoment, så jeg tok det med ro. Joda310 ps Jeg håper det er hele båten din som veier 3500 Kg, og ikke motor alene. Eller så er motor'n din jæ*** svær :-) har rettet det til båt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
pauc Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Det går fælt med rykter om Bravo 3 drev som tar kvelden pga for stor motor, for tung båt ol... Mercruiser leverer Bravo 3X på ES320 med ca 620 nm i dreiemoment. På båter med vekt over 3500kg anbefales ikke Bravo 3 på singelinstallasjon. Det skulle tyde på at motoren din og Bravo3 kan inngå et langvarig og godt samarbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Tror at (håper) Mercruiser har forbedret BravoIII drevene de siste årene. Men hvis du kjøper et brukt B3 som er noen år gammelt, så vil det nok ikke holde så veldi lenge. Disse V8 diselmotorene i tunge båter spiste B3 til frokost på 90 tallet+ Yanmar sin 6LPZ motor. Holms som lager Sun33 båtene fikk ikke lov av Marine Power å montere B3. Men kun B2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.