Timmeeh Startet 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2024 Har sett på bosvik sine sider at de selger alt man trenger for å lage nytt ror. Men aktuell båt har ikke stelk for å feste nedre rorsko i, enda. Det jeg lurer på er hvordan dette lages. Er det bare et emne syrefast stål som er dreid hull i som akselen plasseres nedi? Og med en plastforing mellom, som roret hviler på? må da isåfall sveise på en bit firkantrør og sveise på denne syrefaste «rørbiten» på toppen og legge rorskoen nedi? Øvre rorsko har vel og foring mot gjennomføringen da? Og selve gjennomføringen er grei, den er jo som en skroggjennomføring å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Sånn i all enkelthet korrekt. Hulda har et åpent varmvalset kanaljern snudd opp/ned. En rørstump sveiset på kanalen med fiberlager som fóring. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 På kjølen er det en u profil på omlag 80bred 50/60mm høy. Det er vel da bare å sveise i en rektangulær bit i denne og fortsette bakover da? Evt bare forlenge denne uprofilen og sette opplagringen nedi og få den på høyde med uprofilen? Er det stål mot stål her på nedre rorsko eller er det foring rundt selve akselen også? I tillegg til en på toppen for å ta av vekta nedover? Vanskelig å forklare her men du skjønner kanskje hva jeg mener likevel Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Timmeeh skrev 40 minutter siden: en plastforing Forutsatt at jeg har forstått hvordan du skal designe dette: Hvis du ikke går for rullelager, så husk at nylon utvider seg endel i vann. (Jeg fikk støpt nye i Etralyte TX fra Vink.) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Maika skrev 1 minutt siden: Forutsatt at jeg har forstått hvordan du skal designe dette: Hvis du ikke går for rullelager, så husk at nylon utvider seg endel i vann. (Jeg fikk støpt nye i Etralyte TX fra Vink.) Her er jeg med blanke ark egentlig. Tror det må noen bilder på bordet for at jeg skal skjønne alt 100%. Men det er notert at rett type plast skal brukes Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Timmeeh skrev for 1 time siden: Er det bare et emne syrefast stål som er dreid hull i som akselen plasseres nedi? Syrefast stål er jo bra det. Men er det nødvendig? Mitt er i vanlig svart stål som de aller fleste. Det er riktignok bare 48 år gammelt, men det er ikke noe som skulle tilsi at det ikke skulle holde i 48 til. Hvor mye lengre levetid beregner du å få med syrefast? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Tror ikke du får kjøpt noe online på de sidene til Bosvik. Bosvik gikk konk for en goe stund siden. Ikke lenge siden det var en tråd her inne om dette. Er kun noen av sidene som er oppe ennå, å det er sikkert en feil at de ikke er tatt ned. Ser du på nummer å prøver ringe de, så er ikke nummer i bruk. Var et annet firma som kjøpte opp lager/tegninger++ å skulle fortsette med produksjon. Men kom aldri noen webside med deler fra de. Å sist jeg skrev til de, fik jeg ikke noe svar heller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Timmeeh Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Nei index det vet jeg ikke. Stelken tenkte jeg kunne være i svartstål, den blir jo beskyttet av sink. Men siden nedre rorsko er produsert i syrefast så trodde jeg det var en fordel at den andre delen den treddes nedi var av samme kvalitet? Hvorfor produserer bosvik sine rordeler i syrefast? Korrosjon på bevegelige deler kan jo by på at ting kniper og setter seg.. jeg spør her fordi jeg vet ikke 100% hvordan det henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Får ikke sitert okkaby, men jeg har vært i kontakt med firmaet som overtok tegninger og alt fra bosvik. De produserer enda. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Du har jo plastforing mellom stilk og ror, så det blir neppe noe problem med korrosjon. Men for all del, syrefast er jo pent det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 index skrev 19 minutter siden: Du har jo plastforing mellom stilk og ror, så det blir neppe noe problem med korrosjon. Men for all del, syrefast er jo pent det... Ja så det du sier er at vekten av roret hviler på foringen, og sideveis kreftene? Hvis aksel har 20mm diameter, så har foring indre 20 ytre 30, og innfestning ytre 30mm feks? Og rorakslingen bunner ikke? Ingen kontakt mellom nedre rorsko og stelk? Du har tydeligvis ingen bilder å komme med siden du forklarer det på en nedlatende måte, til folk som ikke har helt greie på hvordan innfestningen henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Trodde jeg forklarte det over, men: Inne i rørstumpen er det trykket ned en fòring/hylse av fiber/plast. Den opptar sidekrefter og isolerer mot rørstumpen. I bunnen av rørstumpen plasseres det en fiber/plastskive som tar opp vertikal last og isolerer vertikalt. Slik er det på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Ja da er det jo ingen kontakt mellom metallene? Ikke alt her i verden som er selvforklarende da kan jo «sporet» plastforingen plasseres i være i svartstål da? Samme som stelken? Fordi all bevegelse er mellom nedre roraksel(syrefast) og foring (rett type plast)? Ingen som har bilder av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Det blir 'galvanisk isolert', jeg ville brukt anode i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Du har tydeligvis ingen bilder å komme med siden du forklarer det på en nedlatende måte Ja, det er takken for å prøve å hjelpe. Gjør som du vil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Du bør i alle fall lytte til dette rådet: Maika skrev for 13 timer siden: Forutsatt at jeg har forstått hvordan du skal designe dette: Hvis du ikke går for rullelager, så husk at nylon utvider seg endel i vann. POM eller PET kan være alternativer. Begge er å få på emne som bolt. Fort gjort å dreie seg ei slik foring. Personlig ville jeg nok laget flyndrejernet i rustfritt, ikke svart. Men antagelig mest av estetiske årsaker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fiks Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 @Timmeeh Å poste noen bilder av akterkant av kjøl med U-jern og evt. eksisterende rorutstyr på båten der det er snakk om å reparere dette vil være nyttig for å få mer konkrete råd om hvordan jobben kan gjøres. Her er ellers bilder av flyndrejern og nedre rorlager. (Fra Westbas 29 og Årø 875.) Dette er vel en ganske standard løsninger på båter i denne størrelsen. Lageret står ned i et kort syrefast rør sveist til toppen av flyndrejernet på begge båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.