Jump to content

Lage nytt ror med komplett innfestning


Timmeeh

Recommended Posts

Har sett på bosvik sine sider at de selger alt man trenger for å lage nytt ror. Men aktuell båt har ikke stelk for å feste nedre rorsko i, enda. Det jeg lurer på er hvordan dette lages. Er det bare et emne syrefast stål som er dreid hull i som akselen plasseres nedi? Og med en plastforing mellom, som roret hviler på? 
 

må da isåfall sveise på en bit firkantrør og sveise på denne syrefaste «rørbiten» på toppen og legge rorskoen nedi?

 

Øvre rorsko har vel og foring mot gjennomføringen da? Og selve gjennomføringen er grei, den er jo som en skroggjennomføring å montere. 

Link to post

På kjølen er det en u profil på omlag 80bred 50/60mm høy. Det er vel da bare å sveise i en rektangulær bit i denne og fortsette bakover da? Evt bare forlenge denne uprofilen og sette opplagringen nedi og få den på høyde med uprofilen?
 

Er det stål mot stål her på nedre rorsko eller er det foring rundt selve akselen også? I tillegg til en på toppen for å ta av vekta nedover? Vanskelig å forklare her men du skjønner kanskje hva jeg mener likevel :ler:

Link to post
Maika skrev 1 minutt siden:

Forutsatt at jeg har forstått hvordan du skal designe dette: Hvis du ikke går for rullelager, så husk at nylon utvider seg endel i vann.

(Jeg fikk støpt nye i Etralyte TX fra Vink.)

Her er jeg med blanke ark egentlig. Tror det må noen bilder på bordet for at jeg skal skjønne alt 100%. Men det er notert at rett type plast skal brukes :tommel_opp:

Link to post
Timmeeh skrev for 1 time siden:

 Er det bare et emne syrefast stål som er dreid hull i som akselen plasseres nedi?

 

Syrefast stål er jo bra det. Men er det nødvendig? Mitt er i vanlig svart stål som de aller fleste. Det er riktignok bare 48 år  gammelt, men det er ikke noe som skulle tilsi at det ikke skulle holde i 48 til. Hvor mye lengre levetid beregner du å få med syrefast?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tror ikke du får kjøpt noe online på de sidene til Bosvik. Bosvik gikk konk for en goe stund siden. 

Ikke lenge siden det var en tråd her inne om dette.

Er kun noen av sidene som er oppe ennå, å det er sikkert en feil at de ikke er tatt ned.

Ser du på nummer å prøver ringe de, så er ikke nummer i bruk.

Var et annet firma som kjøpte opp lager/tegninger++ å skulle fortsette med produksjon. Men kom aldri noen webside med deler fra de.

Å sist jeg skrev til de, fik jeg ikke noe svar heller.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Nei index det vet jeg ikke. Stelken tenkte jeg kunne være i svartstål, den blir jo beskyttet av sink. Men siden nedre rorsko er produsert i syrefast så trodde jeg det var en fordel at den andre delen den treddes nedi var av samme kvalitet? Hvorfor produserer bosvik sine rordeler i syrefast? Korrosjon på bevegelige deler kan jo by på at ting kniper og setter seg..

 

jeg spør her fordi jeg vet ikke 100% hvordan det henger sammen. 

Link to post
index skrev 19 minutter siden:

Du har jo plastforing mellom stilk og ror, så det blir neppe noe problem med korrosjon. Men for all del, syrefast er jo pent det...

Ja så det du sier er at vekten av roret hviler på foringen, og sideveis kreftene? Hvis aksel har 20mm diameter, så har foring indre 20 ytre 30, og innfestning ytre 30mm feks? Og rorakslingen bunner ikke? Ingen kontakt mellom nedre rorsko og stelk? Du har tydeligvis ingen bilder å komme med siden du forklarer det på en nedlatende måte, til folk som ikke har helt greie på hvordan innfestningen henger sammen. 

Link to post

Du bør i alle fall lytte til dette rådet:

Maika skrev for 13 timer siden:

Forutsatt at jeg har forstått hvordan du skal designe dette: Hvis du ikke går for rullelager, så husk at nylon utvider seg endel i vann.

 

POM eller PET kan være alternativer. Begge er å få på emne som bolt. Fort gjort å dreie seg ei slik foring. 

 

Personlig ville jeg nok laget flyndrejernet i rustfritt, ikke svart. Men antagelig mest av estetiske årsaker. 

Link to post

@Timmeeh Å poste noen bilder  av akterkant av kjøl med U-jern og evt. eksisterende rorutstyr på båten der det er snakk om å reparere dette vil være nyttig for å få mer konkrete råd om hvordan jobben kan gjøres.

Her er ellers bilder av flyndrejern og nedre rorlager. (Fra  Westbas 29 og Årø 875.) Dette er vel en ganske standard løsninger på båter i denne størrelsen.

Lageret står ned i et kort syrefast rør sveist til toppen av flyndrejernet på begge båtene.

 

image.jpeg.e1990cf0a93a73eab3c364b2f36ca835.jpeg

 

 

20230507_134718.jpg.303203146cf067d33b833a8a36486825.jpg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...