Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

Bra tråd fra TS dette. Vi trenger å dele og tenke på noe positivt å gjøre nå som det er på den mørkeste tiden av året.

Som fersk ufør er det delte dager her med prioritet på trening for å kunne fortsette båtlivet. 

Resten av dagen er jeg jo underlagt KSF (konestyrt fritid) som TS også hinter til.

Men litt båtrelatert blir det innimellom. Vinterens prosjekt er å bygge litiumbatteri som skal monteres når presenningen kan tas av til våren.

Og ikke minst følge med litt her på forumet :flagg_bp:

Hilsen

Lurvetass

Vinteren er en fin tid🙂går med til jobb 7-15.har 2 brøyteroder så der går det litt tid.tømmerdrift i helgene når føret er godt.ellers blir det mange timer i verkstedet med båt/traktor relatert vedlikehold. Men når våren kommer ser jeg også fram til å få vann under kjølen igjenn.hver årstid har sine sjarm,å husk:hvis du velger å ikke glede deg over snøen,vil du ha mindre gleder i livet,men samme mengde snø😉😉❄️❄️🛥🛥

@Andora Det kommer veldig an på hvor man bor! Det må være veldig annerledes i Kvinesdal (kanskje du bor oppover mot Knaben?) enn her i Mandal. I går var det fullt snøkaos her på Skjernøya, det kom rundt 5 mm snø. I dag er det borte, og det ser ikke ut til å komme mer på den nærmeste uka. Så jeg forbeholder meg retten til å avsky satans hvite avføring! :ler: Og eventuelt sørge for at jeg glemmer den hvis det kommer noe mer...  :halvliter: Som jeg pleier å si, de greiene kan holde seg på Knaben, i Åseral og i Sirdal, der de hører hjemme. :fniser:

Har hatt båt på sjøen året rundt de siste 30 år, masse styr og kluss med is og stormer. Sjekke både tidlig og sent, skuffe snø, frostsikre osv. 

Alternativet er værre, båten på land. Der har jeg null glede av den.

De stille klare vinterdager alene på sjøen ( alt for  få..) oppveier alt møye.

Ellers så setter man ekstra pris på første pilsa i vårsola etter en hard vinter.

Snø og vinter blir jeg mindre og nindre glad i! Og helt uaktuelt å ha båten ute i de forholdene vi har her!  Bor en time unna hytta så daglig tilsyn er vanskelig når det legger seg is og kommer mye snø! Har båt i naustet som jeg kan ta ut om jeg må på sjøen. Vi har normalt ikke båter ute i havna på vinteren

IMG_5844.jpeg

IMG_5837.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Føles lenge til sommer og båtliv.. Jobber jo som vanlig, men litt båtreletert brli det jo.

Planlegger vårens oppgraderinger, kun litt småtteri denne våren. 

Driver nå med prosjekt kalesje rens. Startet med tak delen på kalesjen. Fjernet svartsopp og vasket så langt. Blir å gå på med impregnering i kveld. Resultatet ser veldig bra ut.

Ellers er det you å titte litt på youtube, og skal få redigert noen videosnutter fra sommeren 24

Redigert av Blouberg
typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

På grunn av fjerning av ny tå har jeg ikke kunne være så aktiv som jeg prøver å være også på høsten og vinteren. Riktignok blir det uansett færre turer på denne årstiden enn ellers, men jeg bruker jo å få meg en tur utpå i alle fall et par ganger i måneden på denne årstiden. Har ikke helt gitt opp tanken på å få meg en liten tur utpå før årsskiftet.

Var nede i båten for første gang siden før operasjonen i går, og fikk i alle fall konstatert at alt så greit ut, bortsett fra et tau som hadde røket, et ekstra tau jeg hadde lagt ut for sikkerhets skyld. Men alt så nå greit ut uansett.

Jeg har rukket to turer til London, og skal et par turer til over nyttår. Nyttårshelga skal jeg tilbringe i Sør-Frankrike, så jeg får jo gjort noe...

Ellers får jeg tiden til å gå med å gå gjennom video- og bildematerialet mitt fra årets turer, for å få mekket sammen en liten årsoppsummering. Og så hører jeg mye på musikk!

467438860_10160121192777032_3621215735789779043_n.jpg.9f7e69815bc9122703a6a48046d6d06e.jpg

Vinteren går fortere og er triveligere hvis man har noen båtprosjekter å kose seg med. 

Sette på varmen ombord og litt musikk og litt godt i glasset for å feire det man har fått til på hver økt, så blir det fort trivelig.

I år pusser jeg opp en åpen fiske båt med påhengs jeg har overtatt etter far, og da har jeg rigget meg til i garasjen så det nesten er som å være i naust, så da blir det kos i år også.

Ett annet triks er jo å ha båten utpå så man kan ta seg en tur i ny og ne når det er finvær :seiler:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Pequod skrev for 3 timer siden:

Og så hører jeg mye på musikk!

Kanskje jeg skulle sette meg godt tilrette i sofaen i stuen i 2.etg og gjøre det samme? Men så var det den bryteren på Revox A77 båndspilleren som jeg først må prøve å få reparert. Jeg har utrolig mange timer musikk på tape!

musikk.jpg.8f266017aeb608e7ae2ed1874852209b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er i Thailland frem til båtene skal klargjøres for sesongen. Her er det 28 - 30 grader og sol hver dag. Nattetemperaturen ligger rundt 20 grader.

Det går mest i snekring og diverse vedlikehold av gamle teakhus. Svømmebassenget trenger også litt reparasjon. Det blir lite tid til båtrelatert snekring. Men jeg har god tilgang på gammel teak, så vi får se etter hvert . . . Uansett tar jeg til side noen gode emner til reparasjoner av teakdekket på Saowanee . . .

I dag var jeg også med på å fange en King Cobra innerst i hagen vår. Den vil få leve etter å bli satt ut i skogen. Sånne er dødelige, så den må vekk. Ellers er vi ganske tolerante når det gjelder dyr og innsekter. Vi har også en pytonslange innerst i hagen som tar en høne av og til. Det får gå . .

Man skal ikke se bort fra at det er flere cobraer her. Så jeg går med planer om teinefiske i hagen med levende frosk eller kylling som agn. Heldigvis er kona også ganske robust når det gjelder dyrelivet her. Tror de fleste norske koner ville reist hjem etter å ha sett den digre slangen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Eg entra kjellarstova ein sein kveld kun for å sjå at ungane overhodet ikkje hadde rydda Lego. Så eg byrja å rydde, men det enda slik:

IMG_5319.jpeg.8cda28f7d04dd2a19ddf9716749e7cc4.jpeg

IMG_5320.jpeg.2725a95ff2e251d8084791a76cf97cee.jpeg

Med opnbar akterkabin, eige toalettrom, og altfor trang motorluke som er vanskelig å få opp (for å ivareta litt realisme..). Har ikkje bygd Lego på eigen hand på fleire tiår. Det var faktisk litt moro, men våren kan ikkje kome fort nok. 

Den ekte båten ligg trygt i naustet og ventar på at gjennomsnittlig vindstyrke skal krype under 14ms. 

NilsPils skrev for 7 timer siden:

I dag var jeg også med på å fange en King Cobra innerst i hagen vår. Den vil få leve etter å bli satt ut i skogen. Sånne er dødelige, så den må vekk. Ellers er vi ganske tolerante når det gjelder dyr og innsekter. Vi har også en pytonslange innerst i hagen som tar en høne av og til. Det får gå . .

Man skal ikke se bort fra at det er flere cobraer her. Så jeg går med planer om teinefiske i hagen med levende frosk eller kylling som agn. Heldigvis er kona også ganske robust når det gjelder dyrelivet her. Tror de fleste norske koner ville reist hjem etter å ha sett den digre slangen . . . .

Takk for at du satt sno og sur kuling i ett nytt perspektiv. Nu går det meget bedre her oppe i nord i den kalde fine tia :sjokkert:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Som kjent sjelden og aldri vinter her vest i øyene, så jeg pleier å ha båten på sjøen året rundt. Men i år har jeg båten på land i oppvarmet lokal. Har en del kosmetiske prosjekter som skal fikses, så trenger varme for div lakkeringer osv. Men askeladden har jeg liggende på sjøen, rett utenfor stuevinduet her. Så er hummerfisket er akkurat avsluttet, og torske fiske står for tur nå. Samt avslutte hjorte jakten i slutten av denne mnd.

Egentlig uendelig mye å ta seg til om en gidder og har fantasien og helsen til det. 

Reiser Spania på nyåret..

Ja, det er uendelig mye å ta seg til innendørs om en gidder og har fantasien til det, det er mulighet for mange gode turer på ski og skøyter ute når det er skikkelig vinter ... og såfremt det ikke er sjøis eller man har tatt båten i vinteropplag, så kan vinteren være en tid for fantastiske båtopplevelser.

Personlig synes jeg allikevel det er ganske trasig å være på nordlige breddegrader når det er mørkt ute ved kontor/skoledagens begynnelse og slutt - men jeg har null forståelse for de som syter om at vinteren er en grufull tid.  Vi lever i 2024, Norge er nesten med i EU og hør her: DET ER FAENMEG FRIVILLIG å bo i Norge vinterhalvåret!  (Særlig dersom man har båt eller bobil med overnattingsmuligheter).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 30 minutter siden:

såfremt det ikke er sjøis eller man har tatt båten i vinteropplag, så kan vinteren være en tid for fantastiske båtopplevelser.

Personlig synes jeg allikevel det er ganske trasig å være på nordlige breddegrader når det er mørkt ute ved kontor/skoledagens begynnelse og slutt - men jeg har null forståelse for de som syter om at vinteren er en grufull tid.  Vi lever i 2024, Norge er nesten med i EU og hør her: DET ER FAENMEG FRIVILLIG å bo i Norge vinterhalvåret!  (Særlig dersom man har båt eller bobil med overnattingsmuligheter).

Der traff du spikeren på hovudet. 

Enkelte likar å kosa seg med misnøyen sin. Andre gjer noko for å ha det bra. 

Sjølv så brukar eg ein av båtane mine heile året. Vinteren er òg ei fin tid for dykking og fisking. 

Eg veit jo at ts er over 80  og har forståing for at alt kansje ikkje er like lett som før.

Eit langtidsopphald på "Granca" bør vel vera betre enn misnøye på eit internettforum. Vel å merka dersom ein ikkje likar å vera misnøgd.....

Fra jeg kjørte moped for første gang var jeg hekta på MC. Mine foreldre ikke så mye. Husker min far som var bilmekaniker og hadde verksted sa at hvis jeg kjøpte meg en engelsk sportsbil eller noe sånt, skulle han hjelpe meg å restaurere den. Kjøpte jeg MC måtte jeg klare meg selv. Ble MC ja 😎

40 år senere holder jeg fremdeles på 👍

Absolutt ingen motsetning mellom mc og båt! I garasjen har jeg en Honda CBR1100XX BLackbird, jeg begynte med en Tempo Panter i 1982, var innom en Suzuki FZ-moped (halvveis skuter) og kjørte Yamaha RD-350 totakter i nesten 20 år. Så ble det Blackbirden, en drøm å kjøre både med og uten passasjer og kofferter. 160 i snittfart på Autobahn blir veldig behagelig, mer er litt vrient for da må vi rope til hverandre i intercommen. :fniser: Litt helseproblemer (ganske voldsom IBS etter kovid, visstnok ganske vanlig bivirkning at sånt blir verre) hindrer meg i å kjøre lange turer for tiden, men sommeren 2021 var vi opp Setesdalen over Røldal og til Bergen for å besøke dattera vår som studerte der da. Ned igjen langs kysten, fantastisk tur! Men det er den virkelige sommertingen for meg, båtliv er absolut hele året. Her er Mannefjorden utenfor Mandal for halvannen uke siden: 

image.png.30d6b60fe855eaae490fdf76aa272660.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...