tobixen Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Sammenleggbar Brompton passer litt bedre inn i båten enn en MC :-) (Når det er sagt ... jeg så en del kanalbåter i Nederland, av en størrelse som indikerer at de ble brukt i kommersiell sammenheng, men jeg har en følelse av at de var familieeide og at familien bodde ombord - de hadde ofte en hel personbil med, bak broa!) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 tobixen skrev 1 minutt siden: Sammenleggbar Brompton passer litt bedre inn i båten enn en MC :-) Få deg en Honda Monkeybike fra 70-tallet, de er suverent plassbesparende og hysterisk morsomme å kjøre! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Både utgående og innkommende mannskap har motorsykkel. Kanskje det er noe sant i at båtfolk og MC-folk har noe til felles? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 @tobixen Jeg vil gjette at det er frihetsfølelsen! Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Astrofotografering Lage malerier Programmere CNC maskinen min Lage skulpturer Slektsforskning Redigere video Bygge litt på min Pontiac Trans Am Slappe av…. Jeg er veldig lite glad i vinter Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Snøscooter. Fantastisk med en tidlig start på vinteren med mye snø Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Erik skrev On 5.12.2024 at 22.59: Takk for at du satt sno og sur kuling i ett nytt perspektiv. Nu går det meget bedre her oppe i nord i den kalde fine tia Gjør så godt jeg kan. Skal rapportere hvis det blir noe resultat av teinefisket i jungelhagen. Ellers kan jeg melde sol og 28-32 grader om dagen og rundt 20 på natten. Litt varmt for årstiden, men det får gå . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blouberg Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 NilsPils skrev 6 minutter siden: Ellers kan jeg melde sol og 28-32 grader om dagen og rundt 20 på natten. Litt varmt for årstiden, men det får gå . . Det høres forlokkende ut, her er det våt snø og 0 grader Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
pappa_wolf Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Her blir det rydding av garasje og overhaling (igjen) av girkassen på Suburban. Litt ski. (Jeg er dansk!!) og mye garasje tid etter hvert. En del jobb sikkert, og når vi kommer over kneika, så skal det noen oppgraderinger til på Benji. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 @NilsPils Veldig glad for at det er deg og ikke meg! Er det over 25 grader, går jeg ikke ut, da sitter jeg inne med klimaanlegget på 20. Komfortsonen er mellom 5 og 20 grader, og da passer det ypperlig å bo i Mandal! Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Overraskende og morsomt å se at det er flere som bedriver astrofoto blant de båtinteresserte. Også MC virker å være noe flere båtfolk liker, og jeg vet at i astrofoto verden er det også mange MC entusiaster så preferansene er ofte like. Vi bor normalt i Hellas for tiden, men så kom vi på at det kunne vært fint å være hjemme i Norden på de varmeste månedene på sommeren. Og siden vi er over gjennomsnittet glad i kanaler så tenkte vi at Dalsland med kanalen der hadde vært et fint sted å tilbringe sommeren. Og der var det jaggø en koselig liten stuga tilgjengelig rett ved Laxsjøen som er en del av kanalen. Den driver vi nå å innreder i disse grå og mørke dager før vi kjører tilbake til Hellas over nyttår. Regner med at det begynner å rykke i båtfoten når jeg ser alle båtene som passerer til sommeren :) Stugan i Dalsland Astrofoto av Rosett tåken tatt fra Hellas. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kaftein ØL Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Vi bruker båten hele året. Holder til på sørlandet. Med småunger ombord blir det ikke så mye uthavner på vinteren, men den er lett tilgjengelig når vi har den hjemme på brygga vår. Det blir mange turer til gjestehavnene. Veldig glad for at vi har lukket båt. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Ikke tid i år, men tenkte å lage en halvmodell av skuta. Fin vintersyssel vil jeg tro. Montert på Mahognyplate og fastskrudd på skott i kabinen så kan det jo bli euktig så flott. Noen som har gjort dette og ønsker å dele bilder, metoder, detaljer? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Ligger mange fine instruksjonsvideoer på YouTube om halvmodeller fra start til mål. En hobby jeg på et eller annet tidspunkt skal prøve meg på. Jeg bruker gyngehesten i en tidligere post som trening da den lages på samme måte med å få gjevne overganger mellom biter av varierende størrelse 👍 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Trawler 42 Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Barbaria skrev for 19 timer siden: Overraskende og morsomt å se at det er flere som bedriver astrofoto blant de båtinteresserte. Også MC virker å være noe flere båtfolk liker, og jeg vet at i astrofoto verden er det også mange MC entusiaster så preferansene er ofte like. Vi bor normalt i Hellas for tiden, men så kom vi på at det kunne vært fint å være hjemme i Norden på de varmeste månedene på sommeren. Og siden vi er over gjennomsnittet glad i kanaler så tenkte vi at Dalsland med kanalen der hadde vært et fint sted å tilbringe sommeren. Og der var det jaggø en koselig liten stuga tilgjengelig rett ved Laxsjøen som er en del av kanalen. Den driver vi nå å innreder i disse grå og mørke dager før vi kjører tilbake til Hellas over nyttår. Regner med at det begynner å rykke i båtfoten når jeg ser alle båtene som passerer til sommeren :) Flott bilde av Rosette tåken Du har nok kommet lenger i faget enn jeg, men prøver meg stadig. Fruen og jeg leide oss en slusevokter stuga ved Buterud i Dalsland kanal på sensommeren i år. Virkelig flotte omgivelser. Ellers så kjører vi motorsykkel også og koser oss med det. Dvs. mange vil nok ikke kalle det motorsykkel, men pytt med det, det er det som står i vognkortet. lol Blir nok mer mc i årene fremover da vi nok kommer til å selge skuta hvis noen vil overta den. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 @Trawler 42 Så du har vært i Lyngdal og handlet? Det er vel like mye motorsykkel som en Goldwing eller en Road Glide, altså kabriolet med hjelmtvang. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 @Mastiff Denne fant jeg på Klepp i Rogaland, men bruker Trippel motor i Lyngdal til service og deler. Yup, kabrio med hjelmtvang ! Slapp å ta tunglappen da Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 @Trawler 42 De er slett ikke verst å kjøre heller, selv om de ikke er i nærheten av svingegenskapene eller farten til Blackbirden min. Men det er det for så vidt få andre sykler som har, iallfall ikke uten at man må til kiropraktor for hver tiende mil. Busa og RR-sykler klarte jeg ikke å kjøre da jeg var 30 engang... Jeg husker første gang jeg satt på en R1, det var liksom: "Og denne skal man kjøre mer enn ti minutter på?" Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Med en 1986 Ducati F1 750 på stallen vet jeg alt om kramper i hoftebøyere, tresmak og korsryggsmerter. Men smilet går helt rundt bare av lyden. Som med all annen moro holder det gjerne med en time når man nærmer seg 60 😂 Skjønner at det er mer behagelig med snøscooter på hjul, men lite kneskrap da 😎👍 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 anderslh skrev On 3.12.2024 at 12.13: Hei! Jeg har nylig høstkjøpt en 87-modell 31-fots seilbåt som har sin originale Yanmar 2GM20 med SD20 seildrev. På drevet står det en relativt ny Gori G-16.5X11LHS 2-bladet foldepropell, altså 16,5" diameter og 11" stigning. Båten virker virker generelt å være i veldig god stand alderen tatt i betraktning, men motoren har problemer med å komme over 2500 RPM, og hvis man pusher den "over grensen" reduseres motorkraften og det kommer svart røyk ut av eksosen. Vi prøvekjørte den kun en kort tur før den gikk i vinteropplag, og vi fikk nok aldri gått motoren ordentlig varm, men på kontrollpanelet er det en håndskrevet lapp som indikerer at man ikke skal gå over 2500 RPM, som er litt rart med tanke på at marsjturtall for denne motoren er 3400 RPM. Forrige eier fikk tatt motorservice sist vår, hvor den ble gitt godkjentstempel alderen tatt i betraktning. Problemet med røyk i eksosen er nevnt i rapporten, hvor det antydes at årsaken kunne være forbrent olje pga slitte stempelringer. Dette virket litt rart, så vidt jeg har skjønt skal forbrent olje gi blåaktig røyk, så jeg begynte å grave i saken. Etter litt leting på internett etter "2gm20 black smoke" virker det som at dette problemet vanligvis skyldes ufullstendig forbrenning, enten på grunn av dårlig lufttilførsel, dårlige injektorer eller overbelastning pga feil størrelse på propell eller tilgrodd propell. Jeg har litt lyst til å finne ut av dette, og begynner med det enkleste: Har vi riktig propell? Gori har en propellkalkulator som sier at riktig propelldimensjon for min båt er 15" x 11" LHS, men jeg har altså en 16,5" x 11". Er det noen som har peiling på propelldimensjoner som kan mene noe om hvorvidt denne forskjellen i propelldiameter kan gi forbrenningsproblemer? Trawler 42 skrev 1 time siden: Flott bilde av Rosette tåken Du har nok kommet lenger i faget enn jeg, men prøver meg stadig. Fruen og jeg leide oss en slusevokter stuga ved Buterud i Dalsland kanal på sensommeren i år. Virkelig flotte omgivelser. Ellers så kjører vi motorsykkel også og koser oss med det. Dvs. mange vil nok ikke kalle det motorsykkel, men pytt med det, det er det som står i vognkortet. lol Blir nok mer mc i årene fremover da vi nok kommer til å selge skuta hvis noen vil overta den. Har lurt litt på hvorfor folk velger disse fremfor MC. Hva slag førerkort trenger man og hva med motorstørrelse og slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Går i hi og venter på våren! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Jeg får vel være litt positiv. Om 14 dager er vi på gang med lysere dager! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trawler 42 Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Lazyjack skrev 1 time siden: Har lurt litt på hvorfor folk velger disse fremfor MC. Hva slag førerkort trenger man og hva med motorstørrelse og slikt? Personlig valgte jeg denne typen (dette er min nr 2) fordi jeg kun hadde lappen for lett mc. Denne kan du kjøre med bil lappen dersom du har tatt den før 2013. En annen viktig grunn til at jeg valgte denne typen var at fruen synes den så trygg nok ut til at hun ville sitte på. Min er en 2012 mod og den har en 998cc V twin rotax motor på 98 hk. Masse sikkerhets utstyr og en drøm å kjøre. Etter 2013 fikk de en sylinder til; 1330 cc. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Det skjønner jeg er kjekt å kunne kjøre en slik sværing med lapp for lett mc eller bil. Den gir sikkert samme god-følelsen som en stor MC. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Jeg syns den føltes mer som en litt mer svingvillig firehjuling, men det har vel kanskje med tidligere erfaringer å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.