Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

:forvirret: planlegger videre restaurering av båten min, skal mattslipe ute og benkene innunder hardtop, lakkere (må få noen råd og tips fra Maurice, og kjøpe mer lakk RAL 9010 fra https://www.dycas.no/) , legge ny skrogkledning ute (samme som under hardtopen, BT's Ewa-teak, https://www.biltema.no/batutstyr/teak-detaljer/teakbelegg/eva-teak-teakfarget-stripete-svart-nate-2000043727) imitert teakdørk, legge inn en 40 liters vanntank (under akterbenken - god plass der), montere og koble en pumpe og kran til vannet (så jeg får kokt meg en kopp te på ekspedisjonene min til neste år), men det er stille i jobbingen nå før jul, er og kikker på og klemmer på "den andre kvinnen" hver dag der hun ligger innunder garasjeteltet. Så sånn går no dagan :smiler: og om bare få dager snur det :tommel_opp: og havet venter på meg (og alle dere andre) :seiler:

jeg tørker ut på land....!

Tilbage til trådens emne...:

Jeg må sige, at jeg har utrolig stor glæde af båden selvom den er på land. Især når våren begynder at komme. Så er jeg virkelig ofte i båden og nyder at sidde i stilheden og tænke over projekter, jeg skal gøre når sommeren kommer. Rydder op og gør rent. Fixer store og små ting.  Eller jeg ser lidt TV eller hører radio og spiser måske lidt medbragt mad. Så får jeg bådfølelsen selvom den står på det tørreste land. Så der er absolut bådglæde hele året for mig!

Ligger i Santa Pola, rett på andre siden av Alicante.

Helgen har gått med til service på motor, agregat og påhenger. Boracol på teakdekket og lakkering av utvendig teakdetaljer. Sola tar hardt på lakken her.  Og svartsoppen trives i teaken når boracolen er oppbrukt. 

Var litt  kjølig i morges, rundt 16 grader. Så jeg måtte starte varmeren, og dynene er tatt frem. Blåser 10-15 ms i kastene her nå, men skal løye i morgen. Da skal båten opp for understellsbehandling og polering av det lokale verftet. Jeg skal bytte anoder og en baugpropell som mista et blad i sommer. 
Regner med at båten settes ut på fredag. 
Helt OK å ha båten i Middelhavet 😊

Mastiff skrev On 6.12.2024 at 16.54:

Absolutt ingen motsetning mellom mc og båt! I garasjen har jeg en Honda CBR1100XX BLackbird, jeg begynte med en Tempo Panter i 1982, var innom en Suzuki FZ-moped (halvveis skuter) og kjørte Yamaha RD-350 totakter i nesten 20 år. Så ble det Blackbirden, en drøm å kjøre både med og uten passasjer og kofferter. 160 i snittfart på Autobahn blir veldig behagelig, mer er litt vrient for da må vi rope til hverandre i intercommen. :fniser: Litt helseproblemer (ganske voldsom IBS etter kovid, visstnok ganske vanlig bivirkning at sånt blir verre) hindrer meg i å kjøre lange turer for tiden, men sommeren 2021 var vi opp Setesdalen over Røldal og til Bergen for å besøke dattera vår som studerte der da. Ned igjen langs kysten, fantastisk tur! Men det er den virkelige sommertingen for meg, båtliv er absolut hele året. Her er Mannefjorden utenfor Mandal for halvannen uke siden: 

image.png.30d6b60fe855eaae490fdf76aa272660.png

Jeg har ikke kommet lenger en RD 350, men den har jeg hatt i 30 år...

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Det skjønner jeg er kjekt å kunne kjøre en slik sværing med lapp for lett mc eller bil. Den gir sikkert samme god-følelsen som en stor MC.

Litt dårlig formulert fra min side, den kan ikke kjøres på lett lappen.  Må ha klasse B fra før 2013. Har du klasse B fra 2013 og senere må du ta tunglappen.

Da jeg aldri har kjørt tung sykkel har jeg ikke sammenlignings grunnlag, men jeg koser r... av meg på den.  I fjor var vi i de Østerrikske alper. Fantastisk.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Putrer rundt med vedlikeholdslading av diverse batterier og småreparasjoner i verkstedet. Priser meg lykkelig over at jeg snublet over Victron-laderen som ble omtalt her på forumet sist vinter. Venter bare på at @Lars H. skal finne noe annet fint denne vinteren, som også kan ende opp i kjekt-å-ha-samlingen her. Laderen er i hvert fall helt genial, og jeg kan trygt vende ryggen til batteriene mens jeg bytter diverse sagblader og går over redskapen før neste sesong. Alltid noe å gjøre, selv om tempoet er litt lavere nå på vinteren. Har man det lunt og varmt, med god kaffe innen rekkevidde, så overlever man denne vinteren også. Og i 12-volt-avdelingen kom en kamerat innom med diverse fint Raymarine-utstyr som han ville ha forslag til installasjon av, så det skrives handleliste på andres vegne. Det mangler jo alltid noen smådeler for å få ting til å spille sammen.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

18 hours ago, Trawler 42 said:

Flott bilde av Rosette tåken:tommel_opp:

Du har nok kommet lenger i faget enn jeg, men prøver meg stadig.

Fruen og jeg leide oss en slusevokter stuga ved Buterud i Dalsland kanal på sensommeren i år. Virkelig flotte omgivelser.

Skjermbilde2024-12-08122157.png.183984a78146532f3729f8625f25eff7.png

Ellers så kjører vi motorsykkel også og koser oss med det. Dvs. mange vil nok ikke kalle det motorsykkel, men pytt med det, det er det som står i vognkortet. lol

HyttaBlefjellcamping.jpg.d20c1afbec70a0da585054a94f95ad4b.jpg

Blir nok mer mc i årene fremover da vi nok kommer til å selge skuta hvis noen vil overta den.

Utrolig hyggelig plass å feriere da! fint å følge med på båttrafikken! 

For MC entusiaster er vel dette ikke teknisk sett en motorsykkel nei. Sikker morsomt uansett om man er lei av å kjøre bil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For meg har vinteren i Norge bitt en mer og mer trasig tid for hvert år som har gått.  Løsningen for min del er å få noen ukers avbrekk hvor jeg som ekte nordmann kan finne noe annet å klage på :fniser: …Som varmen, litt høy luftfuktighet, noen skyer på himmelen  osv.  

nei, vi får vel forsøke å holde ut noen uker frem til snøfresen og peisen skal fyres igjen 

IMG_8731.jpeg

IMG_8727.jpeg

Mvh. SAP

fs skrev On 7.12.2024 at 19.45:

Ikke tid i år, men tenkte å lage en halvmodell av skuta. Fin vintersyssel vil jeg tro.

Montert på Mahognyplate og fastskrudd på skott i kabinen så kan det jo bli euktig så flott.

Noen som har gjort dette og ønsker å dele bilder, metoder, detaljer?

har ikke gjort dette selv ! Men kjøpt…….

er litt svak for J-båter, har sett Shamrock i Newport, og nye Ranger i Skagen, Ranger hadde de ikke, så det fikk bli Shamrock, Endeavour og en norsk båt…. En Drake

IMG_1451.jpeg.2acd0497d37bdf896dee25cd7e282b16.jpeg

IMG_1452.jpeg.6e9e1c28a05e3c64a16baf555e76e15e.jpegIMG_1456.jpeg.49d2b94a3a36308f474bae771451637e.jpeg

IMG_1455.jpeg

S/Y Gunga Din

Idag ble det litt teak-arbeid. Det ene skiltet med båtnavnet trengte litt oppussing, så det ble skrapt/slipt. Så var det frem med en liten pensel og svart lakk, før det ble 4 - 5 strøk vått i vått med Jotun Clipper I teakolje. Tidligere har jeg avsluttet med et par strøk Jotun Clipper II teaklakk, men jeg vurderer å droppe lakken. Det er jo den som i løpet av noen år blir stygg.

trudelutt_skilt_des2024.jpg.787abb06e78f061d4b8be3e4c9957897.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Tidligere har jeg avsluttet med et par strøk Jotun Clipper II teaklakk, men jeg vurderer å droppe lakken. Det er jo den som i løpet av noen år blir stygg.

kanskje like greit å stryke på et tynt lag med clipper 1 etpar ganger i sesongen som vedlikehold..?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

4 minutes ago, ivar said:

kanskje like greit å stryke på et tynt lag med clipper 1 etpar ganger i sesongen som vedlikehold..?   

Enig i den, det er ikke forventelig at lakk som regelmessig utsettes for sollys, regn, vind, frost og sjøsprøyt skal vare i to år uten vedlikehold.  For all del, kan godt hende at oljebehandlingen er godt nok, det vet jeg ikke så mye om.  Jeg bare erfarer at min båt trenger vedlikeholdslakking minst to ganger i året, og at den ser fin som ny ut etter at man har lett rubbet litt i gammel lakk med sandpapir og deretter strøket på ny lakk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ja, det var jo noe å tenke på. Men "et par ganger" i sesongen høres voldsomt ut.

Men det ble jo pent da? Greit med litt ros i disse grusomme vinterdagene. Heldigvis er det kun en drøy uke igjen til "solsnu"!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

godt vedlikeholdt edeltre er jo alltid pent :kul:

med tynt på etpar ganger i året så tenkte jeg noen dråper på ei fille og bare stryke kjapt over. Ikke noe mer vått-i-vått, den jobben har du jo allerede gjort    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv god erfaring i å bruke owartrol D2 på teak rekkene på akter dekket. Dette har holdt uten vedlikehold nå i 5 år, i motsetning til teak olje som var et evig arbeid..

Nå står båten i hus, og planen er å ta av all alt sammen med varmepistol, for å påføre nytt igjen.

Skal nevnes at disse rekkene er beskyttet av kalesje ved dårlig vær..

20240521_121246.jpg

Arejane skrev 47 minutter siden:

Kjøpte trawler der det er brukt 2-k lakk på rekkene. Omstendig å lakke her på vestsiden med rett temperatur og tørt ... Har du noe erfaring med denne behandling?

Nei, har egentlig ikke erfaring med 2 kompo. Men i båtforeningen der jeg lå tidligere, var der en del "Skøyte" entusiaster...alle de sverget til D1 og D2, ettersom D2 egentlig bare halvherder, og derfor er mer fleksibel for bevegelse i treverket. Teaken er så mettet av olje, at jeg avsto fra D1. Har holdt fint nå i 5 år..

Slik ser den ut I dag..

20241214_112559.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...