Jump to content

Jeg tenker å kjøpe meg en ekstra 12volt lader til diverse bruk, noen som kjenner denne fra Victron?


Lars H.

Recommended Posts

I båten har jeg en fastmontert Victron 25A landstrømlader, men jeg tenkte å kjøpe en litt mindre til diversebruk som feks. bilen. Jeg har en liten Ctek 3,5A lader men den er litt liten og er ikke lenger pålitelig. Jeg ser at Farco har en Victron 15A lader som vel kunne være grei. Noen som har vært borti denne? Blue Smart IP65 Charger 12/15(1) 230V CEE 7/17

 

victron_lader_15a.jpg.2fa2005d424575cd3b413097f114f595.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en sånn Victron lader i motorbåten som jeg brukte til å lade thruster batteriene. Den erstattet en Cristec lader fordi jeg egentlig ville ha et komplett Victron anlegg. Var godt fornøyd med den og jeg likte å titte innom Victron appen for å se hva den gjorde.

 

Er klar over at du ikke i uthavn lengre, men da IP65'en kom ombord lagde jeg et opplegg for å kunne bruke den i uthavn til å lade thrusterbanken via inverteren. Dette var fordi vi noen ganger brukte mye thruster ved tillegging i naturhavner i mye vind, så jeg ville toppe banken igjen før avreise i tilfelle vi fikk vanskelige forhold da også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 5 minutter siden:

Den erstattet en Cristec lader fordi jeg egentlig ville ha et komplett Victron anlegg. Var godt fornøyd med den og jeg likte å titte innom Victron appen for å se hva den gjorde.

 

Hos meg også går det i Victron, 25A landstrømlader, battmeter og regulator for solcellene. Og så er det greit med Blåtann og Victron appen på mobilen.

 

Worry II skrev 14 minutter siden:

Jeg så akkurat at Thansen kjører 20% på Ctec sin også, fram til 27.feb

Til info, bare.

 

Jeg har egentlig aldri vært fornøyd med den lille Ctek'n jeg har, så jeg styrer utenom Ctek.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Jeg har egentlig aldri vært fornøyd med den lille Ctek'n jeg har, så jeg styrer utenom Ctek.

Interessant! 

Har ingen Ctec produkter selv, men kan ikke huske å ha hørt noe annet enn lovord. Kan du si litt om hva du ikke liker?

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er den Ctec'n jeg har noen år gammel uten særlig valg om modus. Den har en knapp til å trykke på. Et trykk for motorsykkel (lite batteri), to trykk bilbatteri og tre trykk litt forhøyet spenning om vinteren for bilbatteri. Nå må jeg trykke,trykke, trykke trykke . . . .  for å veksle mellom de tre modusene. Og så er den på kun 3,6A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 47 minutter siden:

Jeg har eid og eier flere slike, er veldig fornøyd med dem. Jeg liker at den støtter flere ladekurver tilpasset ulike batteriteknologier og at den kan brukes som strømforsyning (konstant spenning justerbar mellom 12V og 14.4V).

 

Det med at den kan brukes som strømforsyning er bra. Jeg har et Wallas kokeapparat som jeg må se å få fikset (det starter ikke alltid) før sesongen, og da er det greit å slippe å drasse et tungt 12volt batteri inn på "gutterommet".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sikkert i seneste laget nå men Mekonomen skal stenge alle butikkene så det er 70% på det meste av butikkvarer også C-tek.
Butikken her i byen er plyndret noe som sikkert gjelder andre også.
Hørte noen rykter om butikken i Drammen forrige helg fortsatt hadde greit med varer men lot det ligge etter att jeg hadde kjøpt en hel bil med kjekt å ha for noen uker siden lokalt.
Ble ny høytrykkspyler,polermaskiner,startbooster,verktøysett og esker på esker med annet kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Det med at den kan brukes som strømforsyning er bra. Jeg har et Wallas kokeapparat som jeg må se å få fikset (det starter ikke alltid) før sesongen, og da er det greit å slippe å drasse et tungt 12volt batteri inn på "gutterommet".

Jeg har brukt min til akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. har denne laderen selv har hatt den i ca 5 år kjempefornøyd lader alt mulig med den. Alt kan jo stilles inn slik du ønsker det i appen. Og du får god data fra lading hvis du lurer litt på batteriet. Ulempen med denne er at den har ingen kommunikasjon med annet victron utstyr.

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare forskjellen på dobbeltisolert og jordet, samt praktiske implikasjoner?

 

Jeg vurderer nemlig samme lader selv med samme oppsett som jeg nevnte at jeg hadde i motorbåten - ta seg av thrusterbanken via inverter i uthavn, men kanskje også som permanent lader for thrusterbanken.

 

Så kom jeg på et spm til. Etter at et startbatteri raste, så erstattet jeg begge og ville ha ny Victron lader på de også. Snakket med Farco og ble anbefalt to ladere - en til hvert batteri slik at de skulle få "individuell behandling". Noen som har tanker om dette da jeg har to thruster batterier?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev 1 time siden:

Den @Lars H. linker til er dobbel isolert

 

Til mitt bruk er det uinteressant. Hjemme blir det bruk til å toppe bilbatteriet (ikke EL-bil, men ordentlig bensinbil !) og et par løse batterier, et lukket BT-batteri og to utskiftede større semitraction batterier med propper for kontroll med syren. I båten blir det kun som reservelader for den 25A Victron laderen jeg har der. Og der blir den koblet via skilletrafoen.

 

Her hjemme har jeg en utmerket tung kladd av en gammel Ladac 30A lader med innebygget skilletrafo. Den gir litt pulslading slik at jeg er litt redd for elektronikken i bilen uten å batteriet ut av bilen. Den kan ikke brukes som ren strømforsyning. Den fungerer heller ikke optimalt med parallelt forbruk som når vi ligger med båten i gjestehavn over flere dager. Derfor ble den i sin tid byttet ut med Victron 25A laderen jeg har nå.

 

Akkurat nå lader den et av batteriene jeg byttet ut i båten for et år siden. Jeg burde vel skrotet disse batteriene, men det sitter langt inne når det ene faktisk hadde 66% kapasitet igjen da jeg byttet de ut etter 10 år.

 

ladac_30a_QL_lader.jpg.b9cc165068ef9792610173d1c13a3989.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til det bruket du forklarer så har jeg god erfaring med Biltema sine ladere. Er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake innen to år (ta vare på pappesken med kvittering liggende i den) Jeg har en Ctec M100. Den er kranglete og vil sjeldent lade batteriene. Den kommer alltid med en eller annen alarm. Kobler så opp den fra BT og det meste er i orden.

 

M100 ligger som regel permanent i båten. Det er nr 2 jeg har av denne typen. Tror jeg må skaffe meg en annen type lader.

Link to post
Share on other sites

Lars H, hadde denne Victron laderen, 10A utgaven som "hovedlader" i 5-6 år, da den faste laderen (Defa) hadde vedlikeholdslading på 13,8V, som er litt høyt på AGM. Dvs fikk redusert vedlikeholdsspenningen fra 13,8 til 13,2V. Hadde AGM batteriene i 10 år. Svært fornøyd. Status på blåtanna.

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Siden du anbefaler Biltema, har du en spesiell lader derfra å anbefale?

 

Du får disse i forskjellige størrelser: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-6-v-2-a12-v-10-a-2000045786

 

I tillegg kjøpte jeg den gode gamle typen, som er lite smart. Den har jeg brukt til å blåse liv i flere batterier hvis smartladeren nekter å lade batteriet. Det gjelder både vanlige batterier og et Litihum batteri jeg har på motorsykkel. Sistnevnt, der kobler jeg til den "gamle" laderen i 30 sek, så prøver jeg med egnet lader. Gjør sånn helt til egnet lader vil lade. Det samme gjør jeg på vanlig 12v blybatterier. Men da lar jeg den Gamle selvsagt stå mye lengre. Tester feks med 1 time først.

Har reddet en del batteier på denne måten. I mange tilfeller så kan et batteri være brukbart selv om det aldri blir 100%. Ekspertene mener helt sikkert noe annet. Jeg trenger ofte tilgang på 12v i garasjen feks.. 

 https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Den siste du nevner er ikke aktuell. Har jeg et batteri som er så dødt at det ikke tar lading, går det i søppla, eller jeg kan forsøke med en gammel dum lader jeg allerede har. Jeg trenger ikke en dum lader til.

 

lader_gul-gammel.jpg.6f91e43ea793e87396d00e15fb72d612.jpg

 

Den første du nevner er jo litt mer interessant. Men med ukjent opphav, tror jeg jeg står over. Skulle det bli noe trøbbel med den, er det neppe kyndig hjelp å få hos Biltema. Da er det noe annet med Farco og Victron.

 

Jeg har en Victron solcelleregulator. Den har ikke innebygget blåtann, så jeg kjøpte en ekstern dongle til den. Dessverre var regulatoren gammel og ville ikke snakke med donglen. Da var det greit å få hjelp til oppdatering av SW fra dyktige folk hos Farco og Victron sine spesialister.

 

Dermed heller jeg mot den Victron 15A laderen, og den kan jeg hente hos Farco 10min unna med bil hjemmefra.

 

Men jeg er fremdeles åpen for nye gode forslag til lader.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den kan kjøpes andre steder enn hos Farco også, hos marineshop.no er den på tilbud til 1799,-  pluss transport. Hvordan support og hjelp ved problemer er der, vet jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...