Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

Ideelt hadde det vært om jeg kunne gått i hi etter opptak av båten uti oktober, og blitt i hi frem til sjøsetting i slutten av mars.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

tobixen skrev for 10 timer siden:

November er en av de værste månedene i Norge etter mitt skjønn.  Det er en slags tid som hverken kan karakteriseres som "høst" (høsten er jo tiden hvor man høster - men i november er tiden for matauk stort sett over)

Hæ?? November er jo midt i hummerfisket!! Mange nydelige turer på sjøen, og mange bungnende skalldyrbord med venner 🦞🦞🦞🥂🥂🥂

20251110_132831.jpg.e52d66215ad38425aa4753a6d271be2f.jpg

20251110_140406.jpg.fca62d9de22165931a892f8589023ee6.jpg

20251110_140340.jpg.5d44f06c30d51eb7f9ddba970b28eac8.jpg

13 hours ago, Grønnskollingen said:

Alle som mener november er den værste måneden har bare fortrengt februar. :nei:

Potte mørkt, det fine snøfallet som kom i desember er nå eksosgrått og ihjelsaltet. Alt er møkkete og kaldt.

Eksosgrå og ihjelsaltet sne skyldes biler.  Har man båt, trenger man ikke bil.  Så eksosgrå sne er i grunnen bare et symptom på at båten er pakke vekk.  Februar er en bedre båtmåned enn november :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

15 hours ago, Torsen67 said:

Fin båt! Hvordan er denne å overnatte i for to voksne? Og, har den eget toalettrom?

Separat toalettrom. Noen versjoner har bare lokk over,men samme plassering. slik at lugaren blir full bredde.  ok plass for to stykk normale på 175-180. Det er også en sengeplass i styrhuset om man feller ned bordet. Veldig bra utnyttet plass til størrelsen.  Grei weekend båt for 2-3 stykker. Moderat forbruk på marsj med 300hk og veldig lite motorstøy. akterdekk med store lasterom og utestyring. skarpt forskip som gjør at den er retningsstabil også i 6-7 knop. Har brukt den på mange weekendturer og tre stykk. praktisk bysse uten å fjerne sitteplasser som på mange nyere båter i segmentet. Kjøleskap og landstrøm. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kanskje litt off-topic, men kanskje litt relatert til november generelt sett ... er det bare meg, eller går det enormt mye sykdom/forkjølelse for tiden?

Det har i allefall vært flere runder med forkjølelse blant kollegaer og familie nå. 

Vi praktiserte karantene hjemme i Oslo for noen uker siden på grunn av noe veldig smittsomt men med lavt symptomtrykk.  Fruen påstår det var influensa, jeg mener bestemt hun tar feil.  Både fruen og min eldste sønn hevder at hele familien var syk, inkludert meg.  Jeg kan ikke huske at jeg var syk ... hm, jeg hadde kanskje en dag med litt rennende nese når jeg tenker meg om.  Jeg fikk tatt influensavaksinen dagen etter.

Så var min datter på leirskole hvor det regnet hele uka, kom hjem syk (igjen!) og var borte fra skolen i mer enn en uke. 

Min stefar og mor var på Svalbard Blues Festival og tok med seg noe virus derfra til Tromsø.  Jeg og min eldste sønn besøkte dem.  "Bestefar", "farmor", min eldste sønn og meg har fått dette viruset i tur og orden. 

I tillegg har vi hatt mye sykefravær på jobben nå - men det kan jo tenkes at jeg har tatt med meg noe fra familien min til kontoret (før jeg dro til Tromsø).

Så har jeg tatt med meg "Svalbardsyken" på flyreise fra Tromsø til Bergamo, samt derfra til Bulgaria.  (Jeg burde kanskje kjøpt nye flybilletter, men det er ikke så enkelt å finne billige flybileltter fra Tromsø til Varna.  Det tok mange dager før ørene mine føltes normale igjen etter trykkforandringene).  Så hvis dere leser i nyhetene om Bergamo igjen rammes av overfylte sykehus, så er det kanskje min feil.

@tobixen Det er ikke bare deg. Fruen jobber på sykehjem og kom hjem med noe sånt, så jeg ble også smittet for noen uker siden. Jeg har ikke vært forkjølet siden før kovid. Og omtrent halvparten av de ansatte på jobben hennes går rundt og hoster og nyser, da med munnbind for ikke å smitte de gamle. Men som du sier, ikke de verste symptomene, det varer bare for jævlig lenge. Det har vart i halvannen måned for fruen nå, for meg var det en drøy uke. Men jeg har hyperaktivt immunforsvar for sånne ting, influensa går over etter to-tre dager, en forkjølelse tar en uke.

10 hours ago, Lazyjack said:

Alltids litt å finne på i stua i første etasje. Yanmaren har fått litt stell og skal snart inn i båten som ligger på land tre minutter unna. Gamle engelske sykler trenger også litt stell. Sånn går nu vinteren og plutselig er våren der.

Kona liker at det luktet litt olje og at  det er  aktivitet i huset 👍

PXL_20251110_213344600.jpg

Tror samboern min hadde surna om jeg hadde tatt med motorsykklene mine inn i stua! :fniser:   Mamma ble mindre fornøyd en gang da hun kom hjem fra jobb og det stod en lettsykkel inn i vindfanget!  gearvelgeren var løs, og mutteren frossen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har byttet ut hobbyen fra å skifte mobiltelefon-fronter, til å skru på vintage Hi-Fi og bærbare. Hentet denne her om dagen, ganske velholdt. Minimalt med bruksmerker  og ripefri.

Skal bytte 3 tannhjul i kassett-delen, så er den 100%. Lydprodukter er liksom ikke det samme som før lenger :-( Noen av disse er verd å samle på, synes jeg. (skukke vært iddiot, vøtt)

20251105_214558.jpg.ff05d48e487bef82bab05c508f9ddba9.jpg

Jeg driver med klargjøring før jeg drar til Thailand om noen uker. Hus og hjem skal frostsikres og forberedes for vinteren. I fjor kom jeg hjem til flere frostsprengte vannrør. Det skal ikke skje denne gangen.

Tresnekka Tora er på land under presenning. Det ble veldig sent opptak i år på grunn av sykmelding hos truckfører. Saowanee er fortøyd i boblehavn med presenning, men det gjenstår frostsikring og liutt småtteri. Det må bli dennne uken.

Ellers har jeg nok av oppgaver på snekkerloftet. Lager nytt treverk til teakbelagt baugplattform for en kar. Den gamle var pill råtten. Den jobben blir delvis med til snekkerboden i Thailand også. 

Kona jager meg stadig ut fra PCen til tur i høstværet. Det blir noen litt kjedlige turer på veiene da det er bløtt i skogen nå. Jeg ser frem til at barfrosten kommer. Da blir det skogsturer i Romeriksåsen før vi reiser og fortsetter med jungelturer rundt Chiangmai. Gamle folk trenger å jages ut iblant . . 

Ellers går jeg vanligvis på styrketrening et par ganger i uken. Men det må utestå en stund fordi jeg fikk brist i et ribbein for en uke siden. Jeg skled på høstløvet og gikk på ryggen på utetrappa. Det var et såpass stygt fall at bare ribbeinsbrist var å anse som ren flaks. Og smertene er i ferd med å gi seg nå . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mastiff skrev for 21 timer siden:

@Worry II  Technics tangentialplatespillere?  som ikke funker i drivverket. 

Jeg har akkurat kastet en SL-L1 som jeg ikke fikk til. Har en Philips FP146 i boden jeg skal titte på i løpet av vinteren, men de er vriene om det ikke er mekanisk feil.

Så godt som strøken den pakka der også. Mangler bare CD350 (kostbare i bruktmarkedet) Må kvitte meg med ting som blir ferdig også :-) (kona klager på rot)

20250406_192351(1).jpg.df15991bdef095c8e748aa51e962ab38.jpg

1 hour ago, Worry II said:

Lydprodukter er liksom ikke det samme som før lenger

Da jeg var ung, så var "stereo" nesten synonymt med "lydanlegg".  I dag tar ungdommen til takke med mono.  Gjerne fra en liten mobiltelefonhøyttaler.  Riktignok er det utrolig hvor mye bedre lydkvaliteten fra små høyttalere er blitt ila de siste dekadene, og sant nok kan mobiltelefoner i utgangspunktet generere veldig mye bedre signaler enn en analog kasettspiller, men allikevel ... det skjærer meg i ørene å høre på musikk fra en allminnelig mobiltelefonhøyttaler.

Jeg har ofte mannskap ombord.  Ombord har jeg både installert musikkanlegg pluss et par bluetooth-høytalere som kan parres for stereo, og som jeg oppfrodrer mannskapet til å bruke ... og allikevel, jeg har hatt opptil flere tilfeller av at mannskap går til pantry for å lage mat, legger fra seg mobiltelefon med musikk på benken og lytter til den.  Hva er galt med folk?  Tror de kanskje at de forstyrrer meg mindre med mobiltelefonmusikk i pantry enn med musikk fra skikkelige høyttalere?

Det verste jeg noensinne var med på var en navnefest fruien arrangerte etter fødsel av ett av barna, med innleid lokale.  Det var noe slags form for musikkanlegg der, men hun fikk det ikke helt til å virke, men spille musikk det ville hun.  Jeg satt der og irriterte meg grenseløst over lydkvaliteten - det tok meg litt tid til å skjønne hva som var galt: lyden ble spilt av fra mobiltelefonen, som var lagt ved siden av en mikrofon, som igjen spilte ut på høyttalerene ...

@tobixen Fullstendig enig! Jeg har tinnitus på det ene øret, og mobillyden skjærer bokstavelig talt i øret. Jeg må holde meg for det øret når noen kjører noe fra mobilhøyttaleren. Jeg har fremdeles de første høyttalerne jeg kjøpte da jeg hadde min første sommerjobb. De er "presence"-høyttaler (en høydehøyttaler som Yamaha bruker for å få mer romklang, det funker faktisk ypperlig, de to opp mot taket i det første bildet) i hjemmekinoen. Eller hyttekinoen, for å være presis. :ler: Jeg og fruen er nettopp ferdige med siste sesong av "The Witcher", både serier og filmer funker ypperlig med prosjektør med 2,5 meter bredt lerret (den svarte streken i taket i det første bildet) og dette høyttaleroppsettet:

image.png.579cbc93321f1a9a323297bb07e5de14.png  image.png.b18b2283fae6303b1d7737feacaf4530.png

Jeg må si at jeg misunner dere som har disse flotte lydanleggene. Jeg jobbet i sin tid 17 år med lyd i NRK TV, men nå er de digre høyttalerne, platespilleren, Revox spolebåndspilleren osv. parkert. Om en uke har jeg time hos hørselspesialisten for utlevering av høreapparat. :frustrert:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 34 minutter siden:

Om en uke har jeg time hos hørselspesialisten for utlevering av høreapparat.

Jeg har nylig tatt i bruk mitt. nå hører jeg plutselig instumenter som var temmelig fraværende før. Desverre følger det også med mye støy støy, så musikkopplevelsen blir ikke optimal hos meg. 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

tobixen skrev for 5 timer siden:

Kanskje litt off-topic, men kanskje litt relatert til november generelt sett ... er det bare meg, eller går det enormt mye sykdom/forkjølelse for tiden?

Neida, vi er nok mange flere som har basiller på besøk. Er heldig og har barnebarn som jeg stadig henter i barnehage så da rasker jeg med meg en noen basiller, men det er det verdt. Hjelper jo ikke med influensa og kovidvaksine på forkjølelse.

Lazyjack skrev for 15 timer siden:

Alltids litt å finne på i stua i første etasje. Yanmaren har fått litt stell og skal snart inn i båten som ligger på land tre minutter unna. Gamle engelske sykler trenger også litt stell. Sånn går nu vinteren og plutselig er våren der.

Kona liker at det luktet litt olje og at  det er  aktivitet i huset 👍

Du verden, det var ikke dårlig. Jeg har hatt en gammel bil i garasjen i perioder, men stua!! 

Worry II skrev for 3 timer siden:

Jeg har byttet ut hobbyen fra å skifte mobiltelefon-fronter, til å skru på vintage Hi-Fi og bærbare. Hentet denne her om dagen, ganske velholdt. Minimalt med bruksmerker  og ripefri.

Skal bytte 3 tannhjul i kassett-delen, så er den 100%. Lydprodukter er liksom ikke det samme som før lenger :-( Noen av disse er verd å samle på, synes jeg. (skukke vært iddiot, vøtt)

20251105_214558.jpg.ff05d48e487bef82bab05c508f9ddba9.jpg

Fikk flashback til hva konfirmasjonspenga gikk til. Viktigste den gangen var mye bass og helst masse blinkende dioder og equaliser. Synd de ble borte for nå hører de fleste på dårlig lyd via mobilen. Har heldigvis et par røslige B&W høyttalere og en solid NAD forsterker i stua. Men skjønner jeg ikke trenger mer avanserte greier for er nok en god del lysfrekvenser som er blitt borte med årene. Gresshoppene forsvant for et par år siden så noe av diskanten er nok ikke så viktig lenger.

Hilsen

Lurvetass

Jeg prøver noget nyt i år - for at udnytte pensionsalderen. Midt december pakker vi bilen og kører til Vence i sydfrankrig hvor vi har lejet et byhus. Her vil jeg handle på markedet og lære fransk indtil vi returnerer omkring 1 marts - kun fire uger før søsætning, så der er lige tid til at få båden klar 😄

IMG_1917.webp.167c50bc504343a1043a182a4f781f7d.webp

Mastiff skrev for 18 timer siden:

Fullstendig enig! Jeg har tinnitus på det ene øret, og mobillyden skjærer bokstavelig talt i øret. Jeg må holde meg for det øret når noen kjører noe fra mobilhøyttaleren.

Tinnitus er noe dritt, etter noen år med pistolskyting og trommer har jeg tinnitus, mest på venstre øre. Selv om jeg hører bra fikk jeg høreapparat som legger på hvit/rosa støy, dette hjelper på å maskere pipingen. Kanskje verd å undersøke?  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

@Blouberg Jeg syntes ikke det hjalp så mye, jeg omgir meg heller med lyd. Ørepropper med podkasts når jeg er holder på med noe praktisk alene (jeg jobber som regel med sånt alene, ikke så god til å samarbeide, særlig ikke med fruen... :fniser: ), favorittene er Abels tårn, Det store bildet med Sofie Høgestøl og Trygdekontoret. Musikk eller nyheter på anlegget når jeg sitter i stua. Instrumentalmusikk når jeg leser korrekturer i jobben (tekst har en tendens til å distrahere meg da). Og lydbok i putehøyttaler (en åpen Sennheiser-øretelefon fra 90-tallet der jeg har fjernet alt unntatt selve øreklokkene). Jeg syns det hjeper mye bedre. Min øresus kom rundt 1980, med uforsiktig omgang med salonggevær bak i hagen til farmor i Kleven. Det var jo ikke mye kjent om sånt på den tiden, hørselvern fantes knapt.

Hulda skrev 10 minutter siden:

Jeg har samme type høreapparat. Fikk tinitus i ungdomstiden da jeg jobbet i ekstrem støy. Har hatt plagen i 65 år. Med eller uten høreapparat, det piper like ille.

Sikkert veldig ulikt fra person til person. Hos meg maskerer støyen pipingen. 

Mastiff skrev 7 minutter siden:

Jeg syntes ikke det hjalp så mye, jeg omgir meg heller med lyd. Ørepropper med podkasts når jeg er holder på med noe praktisk alene

Det fine med moderne høreapparat er at de også er koblet til telefon, perfekt for podcast og radio, ikke veldig bra til musikk de lyden blir for spe.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...