Jump to content

Kan man få jobb på tankskip eller containerskip som seiler verden over uten skipserfaring fra før


Wavy

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om man kan få jobb på tankship eller container ship som seiler verden over, uten shipserfaring fra før? Har fagbrev som Industrimekaniker og Automatiker, og litt offshore erfaring fra Skarv FPSO.

Jeg har hørt historier ifra gamle dager da man kunne få jobb på tankship, og seile iflere år uten noe erfaring eller utdannelse, men Norge å verden har jo endra seg mye siden da.

 

Link to post

Er vel vanskelig det nå. Først og fremst må du jo ha sikkerhetskurs for i det hele tatt og være på en slik båt. Grunnleggende sikkerhetskurs for mannskap (STCW/IMO 60).

Dernest kommer det jo at stort sett ingen norske har jobb på slike båter med unntak av noen offiserer, kapteiner, styrmenn, maskinsjefers og en og annen maskinist. 

Link to post

For 60 år siden gikk det greit. Den tiden er forbi. Som en tidligere sjef skrev til meg: 'Jeg kunne tenkt meg å hatt deg med til Dubai. Dog har jeg fått tildelt en lynende dyktig ingeniør fra India. Han jobber måneder i strekk for 10 % av lønnen din'. Vi her oppe har blitt utkonkurrert.

Link to post
Bårdp skrev On 6.12.2024 at 15.00:

stort sett ingen norske har jobb på slike båter med unntak av noen offiserer, kapteiner, styrmenn, maskinsjefers og en og annen maskinist. 

 

.. og dette er jobber som krever riktig utdannelse samt tilstrekkelig fartstid for å "gå gradene" 

.. men det trenger jo ikke være noen hindring for å komme seg til sjøs, erfaringen din som industrimek/automatiker/litt offshore burde kunne komme til nytte flere steder   
https://frifagbevegelse.no/nyheter/norge-skriker-etter-flere-sjofolk-selv-uten-erfaring-har-nicolai-fatt-jobb-pa-skip-6.158.941122.c04e02ba4e

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg føyer til en ting. Jeg vet ikke hvorfor du vil seile verden rundt, men heller ikke det er som det var. Ei fast rute jeg gikk i min ungdom, hadde maks 14 d i sjøen. Så kunne det være 4 døgn i Santos, 4 døgn i Rio, et par i Montevideo og ei uke i Buenos Aires. Alle nærmest i sentrum. Så opp igjen.

 

Nå går båtene saktere pga fuelpriser, mange ruter er veldig lange og du risikerer en måned hver vei og 24 timer lasting og lossing på et svært industrianlegg langt fra folk. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...