Wavy Startet 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2024 Hei. Jeg lurer på om man kan få jobb på tankship eller container ship som seiler verden over, uten shipserfaring fra før? Har fagbrev som Industrimekaniker og Automatiker, og litt offshore erfaring fra Skarv FPSO. Jeg har hørt historier ifra gamle dager da man kunne få jobb på tankship, og seile iflere år uten noe erfaring eller utdannelse, men Norge å verden har jo endra seg mye siden da. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Er vel vanskelig det nå. Først og fremst må du jo ha sikkerhetskurs for i det hele tatt og være på en slik båt. Grunnleggende sikkerhetskurs for mannskap (STCW/IMO 60). Dernest kommer det jo at stort sett ingen norske har jobb på slike båter med unntak av noen offiserer, kapteiner, styrmenn, maskinsjefers og en og annen maskinist. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 For 60 år siden gikk det greit. Den tiden er forbi. Som en tidligere sjef skrev til meg: 'Jeg kunne tenkt meg å hatt deg med til Dubai. Dog har jeg fått tildelt en lynende dyktig ingeniør fra India. Han jobber måneder i strekk for 10 % av lønnen din'. Vi her oppe har blitt utkonkurrert. Sitér dette innlegget Link to post
Wavy Svart 8.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Hei. beklager for sent svar, hadde dårlig tid når jeg leste innleggenes deres, så utsatt å glømt av, men husker alltid når jeg kjører bil å ikke har mulighet å svare. Men takk for svarene deres de var til veldig stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Bårdp skrev On 6.12.2024 at 15.00: stort sett ingen norske har jobb på slike båter med unntak av noen offiserer, kapteiner, styrmenn, maskinsjefers og en og annen maskinist. .. og dette er jobber som krever riktig utdannelse samt tilstrekkelig fartstid for å "gå gradene" .. men det trenger jo ikke være noen hindring for å komme seg til sjøs, erfaringen din som industrimek/automatiker/litt offshore burde kunne komme til nytte flere steder https://frifagbevegelse.no/nyheter/norge-skriker-etter-flere-sjofolk-selv-uten-erfaring-har-nicolai-fatt-jobb-pa-skip-6.158.941122.c04e02ba4e Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steihy Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Jeg føyer til en ting. Jeg vet ikke hvorfor du vil seile verden rundt, men heller ikke det er som det var. Ei fast rute jeg gikk i min ungdom, hadde maks 14 d i sjøen. Så kunne det være 4 døgn i Santos, 4 døgn i Rio, et par i Montevideo og ei uke i Buenos Aires. Alle nærmest i sentrum. Så opp igjen. Nå går båtene saktere pga fuelpriser, mange ruter er veldig lange og du risikerer en måned hver vei og 24 timer lasting og lossing på et svært industrianlegg langt fra folk. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.