Jump to content

Hvor mye strøm bruker en Wallas med viftelokk?


index

Recommended Posts

Jeg har nå fått liv i viftelokket til min Wallas, og har derfor begynt å bruke denne når jeg trenger varme ombord. Men jeg aner ikke hvor mye strøm dette viftelokket bruker, og derfor er jeg litt usikker på hvor mye jeg bør bruke dette når jeg ligger i uthavn etc. Wallasen er koplet direkte på startbatteriet, sikkert for å unngå spenningsfall når annet utstyr benyttes. Men det hadde jo vært veldig dumt om startbatteriet var tomt når hjemturen skal starte da...

 

Bør jeg eventuelt kople dette over på forbruksbanken, eller er strømforbruket så lite at det ikke har noen betydning? Noen som vet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for linken! Ser at viftelokket trekker 0,4A, i tillegg til apparatets 0,15A. Det vil si en total på 0,55A. Så om jeg bruker dette totalt 10 timer i løpet av en helg så har jeg likevel ikke brukt mer enn 5,5A. Ikke noen stor krise ved å ha det tilkoplet startbatteriet altså, selv om det helt klart hadde vært en fordel å ikke ha annet enn start på dette. Men jeg er redd for at det kan bli problemer med å få det til å starte hvis jeg kopler til forbruk, som er belastet med kjøleskap bl. a. Er vel litt følsomme på spenning disse apparatene her. Noen som har erfaringer med dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Prøv! Får du problemer med start på varmeren må det byttes til tykkere kabler.

Får prøve det ja! Det største problemet for øyeblikket er vel kapasiteten på forbruksbanken, har for øyeblikket kun 105Ah. Dette gjør at kjøleskapet kutter ut etter max ett døgn, som oftest litt mindre. Og da mister jeg sikkert kokemulighetene samtidig hvis Wallasen er tilkoplet samme batteri! Men jeg har planer om å bytte til 2x110Ah i løpet av året eller så, så da blir det nok bedre! Men frem til det får nok Wallasen bli værende på startbatteriet, og så får jeg heller være litt forsiktig med bruken av viftelokket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for linken! Ser at viftelokket trekker 0,4A, i tillegg til apparatets 0,15A. Det vil si en total på 0,55A. Så om jeg bruker dette totalt 10 timer i løpet av en helg så har jeg likevel ikke brukt mer enn 5,5A. Ikke noen stor krise ved å ha det tilkoplet startbatteriet altså, selv om det helt klart hadde vært en fordel å ikke ha annet enn start på dette. Men jeg er redd for at det kan bli problemer med å få det til å starte hvis jeg kopler til forbruk, som er belastet med kjøleskap bl. a. Er vel litt følsomme på spenning disse apparatene her. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg hadde Wallas med varmeviftelokk på båten jeg nettopp har solgt. Det fungerte meget bra i de fem sesongene jeg hadde båten, men, som du sier, krever apparatet en del spenning i oppstartsfasen. Mitt var koblet til forbruksbatteriene, og med fulladede batterier, hadde jeg ikke noe problem. Etter å ha ligget stille med andre strømkilder (bl.a. kjøleskap) i bruk noen dager, hendte det imidlertid at bryterlampen i Wallasen begynte å blinke når jeg startet den opp, noe som varsler for lav spenning. Jeg "ordnet" dette på den miljøvennlige :smiley: måten, nemlig ved å starte opp motoren og la den gå noen minutter mens Wallasen ble varm. Deretter kunne jeg skru av motoren og la Wallasen med varmeviftelokket gå "vilkårlig lenge" uten problem. Jeg hadde planer om å løse problemet mer permanent ved å bytte til vesentlig tykker ledninger/kabler, men det rakk jeg ikke før ny eier overtok.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Får prøve det ja! Det største problemet for øyeblikket er vel kapasiteten på forbruksbanken, har for øyeblikket kun 105Ah. Dette gjør at kjøleskapet kutter ut etter max ett døgn, som oftest litt mindre. Og da mister jeg sikkert kokemulighetene samtidig hvis Wallasen er tilkoplet samme batteri! Men jeg har planer om å bytte til 2x110Ah i løpet av året eller så, så da blir det nok bedre! Men frem til det får nok Wallasen bli værende på startbatteriet, og så får jeg heller være litt forsiktig med bruken av viftelokket...

Hva måler du i hvilespenning på batteriet når kjøleskapet ikke vil starte?

Kan hende det er mye igjen på det, men pga spenningsfall i kabler så starter ikke kjeøleskap.

Bytt til tykkere kabler til kjøleskap også.

Var borte i en båt hvor kjøleskapet kuttet ved 12.3V hvilespenning. Den var en Agder hvor de har trukket fra batteriet, frem til dashboard, innom en bryter iog tilbake til kjøleskapet. Hadde brukt 2.5 mm2, og det var mye spenningsfall når kompressor skulle starte. Økte kvadrat og alt ble ok.

Link to post
Share on other sites

Hva måler du i hvilespenning på batteriet når kjøleskapet ikke vil starte?

Har ikke målt faktisk, så det vet jeg ikke. Men etter at jeg gjorde disse erfaringene i sommer så har jeg montert en 30A vedlikeholdslader, samt skiftet ut skillediodene med et BEP voltsensitivt rele. Dette har i alle fall fått opp ladespenningen fra 13,5 til rundt 14,3 volt, og det burde jo også hjelpe litt. Har egentlig ikke hatt behov for kjøleskapet etter dette, men vi får se når våren kommer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...