Jump to content

Rana 17, oppussing light

Mammut1

Recommended Posts

Rana_17 skrev for 3 timer siden:

Blir dessverre, eller heldigvis, inspirert av tråden din og alt du har gjort :) 

Hehe. Ja det er ganske tidkrevande greier. Og båtpengane flyg… Det eg har gjort med denne er småtteri i forhold til enkelte andre medlemmar her inne får til, men litt av poenget var å vise at det går an å få til litt sjøl om ein er båtfersking. Det ligg an til sjøsetting til helga, og eg gler meg meir enn eg gjer til jul, bursdag, navnedag og olsok - til sammen. Om ting funkar som eg har tenkt, blir jo dette ein meget alsidig og brukandes båt for under 50 bp. 

PS: det er berre å skru ut proppane. Greitt å få tømt viss det er vatn. Ei av mine (den i baugen) er øydelagt, men ventar på ny i posten som forhåpentlegvis skal passe. 

Mammut1 skrev On 23.4.2025 at 16.56:

PS: det er berre å skru ut proppane. Greitt å få tømt viss det er vatn. Ei av mine (den i baugen) er øydelagt, men ventar på ny i posten som forhåpentlegvis skal passe. 

Har aldri prøvd meg på det, men det vil jo overraske meg om det ikke er noe vann der inne.. Mitt neste prosjekt med denne båten er å få montert lensepumpen fra biltema, som skal festes under platen. Frister å flytte batteriet under et sete, men ser for meg å bare lage en enklere løsning der jeg lager meg noe som gjør at jeg kan feste batteriet litt opp fra bunnen av det "rommet" hvor batteriet er i dag. 

• 1 måned senere...
Mammut1 skrev On 23.4.2025 at 16.56:

.... 

Passet proppen? Burde ha byttet ut mine, de er i ferd med å gå i oppløsning. Hvilke bestilte du? 

• 2 uker senere...
Rana_17 skrev On 11.6.2025 at 10.52:

Fant plugger på Biltema som passer perfekt. Billig og greit :) 

Passa pluggen i holet, så du slapp å bytte innfestinga? Dei eg bestilte frå Ali kom aldri (expired står der i appen) og eg har ikkje gjort meir med det sida mi ødelagte propp sit fast i stengt posisjon.

Vidar F.H. skrev On 12.6.2025 at 14.36:

Kjekt å se en Rana 17 som blir stelt. I signaturen min finner du en tråd med litt inspirasjon fra mitt prosjekt. :)

Eg har lest heile tråden din minst to gonger, og finn stor inspirasjon der sjøl om du er eit par divisjonar over meg - minst :smiler: Eg har f.eks skamlaust kopiert koblingsplugg til masta frå din tråd. 

Ellers har det dessverre blitt lite båt i det siste grunna tidenes dårlegaste vær kombinert med nødvendig vedlikehald av hus og naust. Litt har det blitt. I år har eg skaffa meg eit Skippo-abbonnement, og det har opna ei ny verd for meg. I fjor tøffa eg stort sett rundt på kjente plassar, kronisk livredd for å gå på grunn. I år har det blitt litt utforsking, og båt/motor/elektro har oppført seg eksemplarisk. 

Her frå årets finaste tur hittil:

IMG_5687.jpeg.01746cbc43f6c0bca2ebda283a2298ad.jpeg

Så fint var det, at eg måtte stoppe ei stund å berre nyte det. 

Sånne dager er aldeles fantastiske! Kjenner jeg savner båtlivet nå, ja! :) Å stå rett bak vindskjermen med kalesjen lagt ned og bare cruise i rolig fart (særlig med 4-takter på hekken) - du har ikke puls!

Jeg håper det ikke tar så alt for mange år før jeg får en kjøl under beina igjen. Kunne sikkert skaffet meg et eller annet midlertidig, men jeg har såpass god erfaring fra båtlivet at jeg vet eksakt hvilken båt jeg skal ha. Da blir alt annet uaktuelt. Det blir fransk, det blir 21 fot og det blir styrhus.

For øvrig: alt det jeg gjorde er såre enkle ting. Det handler bare om litt erfaring og å lese seg opp litt, så er det ingen grenser for hva du kan gjøre. :) Jeg vurderte lenge å bygge en stitch-and-glue -båt, så jeg fikk mye info om hvordan man går fra flat skive til noe med kurver og noe annet enn firkanta form. Det ble grunnlaget for alt det jeg gjorde med båten vår. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 3 timer siden:

Kunne sikkert skaffet meg et eller annet midlertidig, men jeg har såpass god erfaring fra båtlivet at jeg vet eksakt hvilken båt jeg skal ha. Da blir alt annet uaktuelt. Det blir fransk, det blir 21 fot og det blir styrhus.

Eg har omtrent samme aproach; eg veit også (ca) kva slags båt eg skal ha i 2027. Men fordi eg knapt hadde våre på sjøen før i fjor, brukar eg Ranaen både til å lære meg å ferdast på sjøen og til alt det tekniske frå vedlikehald til reparasjonar til fortøyning og ankring. Når det er sagt er denne båten svært allsidig og lettbrukt. Du skal ikkje sjå vekk i frå at den forblir i mitt eige sjøl om eg på sikt kjøper noko sværare. 

For øvrig: alt det jeg gjorde er såre enkle ting. Det handler bare om litt erfaring og å lese seg opp litt

Alt er enkelt når du kan det :glimter: Men for øvrig har du sjølsagt heilt rett. Og så vil eg legge til at det også handlar om å tørre å prøve. Når sesongen er over har eg tenkt å prøve meg med glassfiber/epoxy/polyester etc. Plastbygging. Sjøl om eg har lest 200 trådar om emnet her inne syns eg fortsatt det ser vanskelig ut. Men kanskje det går bra likevel. 

Mammut1 skrev for 23 timer siden:

Passa pluggen i holet, så du slapp å bytte innfestinga? Dei eg bestilte frå Ali kom aldri (expired står der i appen) og eg har ikkje gjort meir med det sida mi ødelagte propp sit fast i stengt posisjon.

Pluggen fra Biltema var som skap til formålet, og lignet veldig på de som stod i min båt. Dårlig bilde, men nappet ut hele den gamle, tok på tec7 og presset hele inn. Ser ok ut, og fungerer nok mer enn bra nok for meg. 

image.png.6c1d3b600c59ec7d36fbe5fe06d87547.png

Det der vil jo funke som fjell det :tommel_opp:

Eg skal sjå nærare på dette neste gong eg er i båten. Prøve å fjerne den gamle proppa etc. I det heile tatt har eg ikkje gjort noko med forpiggen. Der er ei original teaklaminatplate som ein kan lempe ting bakom. Fabulerer litt på å lage kosekrok til 3-åringen og ei bedre oppbevaringsløysing. Ein saccosekk fram i der hadde jo komplementert 80-talstemaet mitt :klapper:

Mammut1 skrev for 21 timer siden:

Alt er enkelt når du kan det :glimter: Men for øvrig har du sjølsagt heilt rett. Og så vil eg legge til at det også handlar om å tørre å prøve. Når sesongen er over har eg tenkt å prøve meg med glassfiber/epoxy/polyester etc. Plastbygging. Sjøl om eg har lest 200 trådar om emnet her inne syns eg fortsatt det ser vanskelig ut. Men kanskje det går bra likevel. 

1: slip med grovt papir dersom du skal ha påstøp

2: gjør rent og avfett med rødsprit.

3: bruk skikkelig maske som tar avgassene. 3M har ei bra ei. Sørg for GOD utlufting, og unngå tennkilder.

4: vær nøye med blandingsforholdet polyester/herder

5: glassfiber skal vætes ut, men det er ønskelig å bruke så lite polyester som mulig

6: bruk aluminiumsrulle for å få godt resultat. Billige engangspensler er også et must.

7: ha ei bøtte aceton som du stikker verktøy nedi etter bruk, så kan du bruke det flere ganger. Bare husk å få av all aceton.

Første gang du diller med dette bør du øve deg på noe du kan kaste etterpå. Og inntil du har gjort dette et par ganger, ligg unna strukturelle ting og ting under vannlinja.

Ut over det er det bare å slå seg laus. Det er langt enklere enn du later til å tro. :)

PS: "hakket" roving (består av masse korte glassfibertråder) er fint til å bygge tykkelse. Vevd matte gir strukturell styrke. Sistnevnte er også mer stabil ift. krymp og deformasjon. Men så lenge du plaster på en Rana, er "-ish" godt nok. De er ganske grovt bygget fra fabrikken. Fint øvingsobjekt!

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Takk for gode tips @Vidar F.H. :tommel_opp:
Eg får starte med askebeger eller skjærefjøl, det var slik det starta med snekringa og det har eg etter kvart fått til greitt :fniser:

Det blir til vinteren dog. No når det er «sommar» skal båten brukast når der er fritid! Brukte den faktisk nettopp. Kjempefin tur med treåringen, men fekk baugen blåst sideveis inni fjøresteinane når eg skulle legge til. Trur eg må skrive litt om tillegging og fortøying på veldig, veldig vanskelig plass (kort fortalt; tau i vatnet, ultralav vannstand, hekken først, og god sidevind. Så lav vannstand i dag at eg drog meg inn med tau. Hekken havna jo på rett plass, men baugen stakk mot nordøst :fniser: Ingen fare eller skade, men det må jo ha sett hinsides patetisk ut :rødmer:)

Måtte alle værgudar bli til støv, og alle norske meteorologar bli til moringar (så dei i alle fall gjer litt nytte av seg)!

Eg hadde tenkt å lage ein eigen tråd om det totale fråværet av både vår og sommar hittil i år her i nordvest, men her er sikkert nok medlemmar her inne som er frustrerte nok over dette, så den får gå. Det som har skjedd dei siste timane høyrer imidlertid heime i sagaen om Ranaen min, så det blir ein liten epistel her:

Er har tatt litt stoltheit i å ha båten liggande på eigen grunn, og eg har brukt mykje tid og krefter på å legge ut og justere tau, dreggar, blåser og kjettingar. Eg har ingen brygge, men ein molo som peikar rett sør ut i sjøen. Dette har funka bra hittil i år, sjøl i 19-20m/s. I gårkveld byrja det å tikke inn værvarsel som uroa meg; opp mot 25m/s i over 24 timar samanhengande. Det skulle blåse opp utover dagen i dag, så eg gjorde alt klart til å ta inn båten i gårkveld (må gjerast på flo), og gjekk og la meg - klar til dyst. Når eg då sto opp igjen i dag tidleg kl 8, var uværet allereie godt i gang. 

Då var det å vurdere: la den ligge og satse på at alle fester held, eller prøve å få den på vogna og på land før det blir enda verre? Eg valde dessverre det siste. Eg kan ikkje gå i detalj på alt som skjedde i dei neste timane, det er for smertefullt. Men eg fekk etter kvart komt meg i båten, løsna dei permanente fortøyningane, og på land igjen med to tau; eitt i kvar ende. På eitt eller anna tidspunkt måtte eg akter å sjekke noko, og då fauk baugen ut mot aust. 

Eg brukte alle mine krefter og alle mine alt for mange kilo til å holde igjen, men eg var ikkje rask nok; påhengsmotoren, som er opptilta, går rett i moloen. Eg får dratt inn tauet forut i samme øyeblikk som det kjem uniormalt store bølger og skyller over både mann og molo, og då går skroget også i moloen. Den følelsen: når alt du har jobba med i vinter går ad undas til lyden av båt-mot-stein, er den verste eg kan huske å ha hatt :tommel_ned:

Så står eg der då, gjennomvåt, mens haglet piskar, og tenker heilt seriøst: «hvis eg berre slepp desse to taua no blir båten knust mot nærmaste stein. Kanskje like greitt.» :dykker:

Eg slapp ikkje taua. Fekk geleida båten inn langs moloen på grunnare vatn og fortøyd dei to tampane. Fekk ut båtvogna og båten oppå. På vei opp av vatnet, knakk vogna. 

No står båten på defekt vogn heilt i vannskorpa, festa med litt ymse tau så den ikkje skal velte. Men den står.

Så: skadevurdering:

- Skroget tek tilsynelatande ikkje inn vatn

- Kalesja er heil

- Motoren er svært oppskrapa nederst på «finnen», men propellen ser ut til å rotere utan motstand eller synleg kast. 
- Akterspeil usikkert, har ikkje fått sjekka. Heile motoren bevegde seg ein del når den traff moloen. Skal sjekke nøye for sprekkar. 
- Elektrisk usikkert. Når eg skulle løyse dei permanente fortøyningane sto eg med luka i vindskjermen open, og ei uventa stor bølge slo over baugen og inn. Lensepumpa starta og pumpa ut igjen alt i hop, så det kan tyde på at batteri og elsentral er tørr. 

No får båten stå til det roar seg om eit par dagar, så blir det å sjekke nøye etter strukturelle skader. Så må den på sjøen igjen, for opp kjem den ikkje. 

Eg gir ikkje opp denne båten. Men eg trur eg gir opp båtplass på eigen grunn. 

• 2 uker senere...

Hvis du studerer bildene i min bloggpost om samme båt, ser du at godstykkelsen i en årgangs-Rana er SOLID. Du har ingenting å bekymre deg for her, annet enn såret stolthet. :)

1: sikre båt FØR det rauser på. Det har du lært på den harde måten. Du er ikke den første, og du blir ikke den siste. Skitt au.

2: hvis ankeret er tungt nok og sitter skikkelig, vil ikke en stakkars rana 17 flytte på det.*

3: eventuelle skader fikser du VELDIG lett. Om det bare er i gelcoaten: rengjør, tørk, slip ned litt rundt slik at det ikke står igjen skarpe kanter, legg på ny gelcoat. Lev med bruksmerker! Strekkmerker og rynker vitner om levd liv; er det slett og glatt og bildeskjønt, er det som regel grunt vann og uinteressant... Og det kan ofte overføres til båt. ;)

4: OM det skulle være glassfiberskade: verdens enkleste sak å fikse, men kjedelig og drittjobb. Slip vekk alt som er løst, knust og vått. Om skaden er gjennomgående, slip fas på inn- og utside: ==> <==.** Klipp til duk, væt den ut på en plate og legg opp lag på lag til du har bygget opp til full tykkelse. Legg så på et lag duk som går et par cm ut på sidene av skaden. Puss og slip og legg på gelcoat.

5: om akterspeilet ikke tålte julingen, har du et langt større problem som du skal være GLAD for at du oppdager nå, og ikke midtfjords! Om det er kommet vann inn til treplata som ligger i akterspeilet slik at den har råtnet, har du to valg: skrot balja eller ta jobben med å renovere akterspeilet: skjær ut ødelagt plate og erstatt med ny. Stor jobb, og du bør ha sølt med polyester og glassfiber før. Det lukter egentlig epoxyjobb, og det er litt mer komplisert. Men bare litt.
6: om det elektriske anlegget ikke tåler at det spruter en del vann inn i båten, må det uansett bygges om. Her tror jeg du koker katastrofesuppe uten spiker. Biltema solgte billig batterikasse. i plast. Har du ikke, skaff. Alle koblinger skal være sikret mot vannsprut, og vi bruker ledninger som tåler korrosivt miljø. Ikke lampettledning fra claser'n. Men som sagt - her tror jeg helst du krisemaksimerer. :)

*Vi hadde en Rana 15 dc, som veier ca. 260 kilo mot rana 17 dc sine 310 kilo, liggende i en moring som vi plasserte på ønsket sted vha. 3 oljefat. Jeg husker ikke eksakt hvor mye av fatene som fløyt over vannflata, men tipper de 3 fatene var ca. halvvegs nedsenket. Altså rundt 240 kilo (159 liter x3 delt på 2). Moringen var en støpt betongkloss med et PVC-rør innstøpt som moringstauet gikk igjennom. Etter ett år hadde denne Moringen "satt seg" på havbunnen, og der er den nok enda. 15dc'n lå ute i stiv kuling med grov sjø rett på, uten at det bekymret oss. Vi hadde en blåse festet på moringstauet, slik at den fløt opp på fjære sjø. Den fungerte da som en omvendt daumann.

**TIPS ved gjennomgående hull: Enten lager du en form på den ene siden som du støper mot, eller så legger du ett lag med duk ca. midt i og støper deg ut på hver side. Jeg reparerte et gjennomgående hull i skroget på 15DC'n ved å kappe til en bit isboks som var større enn hullet. I biten laget jeg to hull, så stakk jeg to lengder fiskesene igjennom og festet til en ispinne. Dette stappet jeg inn gjennom hullet og manøvrerte på plass over hullet. Så festet jeg fiskesenen stramt slik at isboksbiten la seg fint inntil skroget på innsiden. Jeg hadde på forhånd klippet til glassfibermatte som jeg trædde innpå trådene. Da var det bare å smøre polyester, skyve innpå bit 1, væte ut med polyester, følge på med bit 2, og så videre, inntil det gjensto 1-2mm. Dette lot jeg så få herde, før jeg slipte over og støpte meg ut til endelig tykkelse, pluss overlapp ut på sidene som var slipt litt ned. Etter at jeg hadde på gelcoat og bunnsmøring var det ikke mulig å se at det hadde vært et 3cm stort hull tvers gjennom skroget. Og båten? Den er så vidt jeg kjenner til i bruk enda.

OPPSUMMERING:
Kjipt, sikkert skremmende og garantert både irriterende og frustrerende. Men du har en god båt som er (alt for) solid bygget. Den tåler juling. Og den er laget av glassfiber og polyester. Altså plast. Sånt er lett å reparere. Eller bygge om, ref. min tråd. ;)

Nå har du lært. Du har en stripe mer på skulderen. Og som alltid: båten tåler mer enn mannen eller kvinnen! I alle fall om mannen eller kvinnen har 2 normale hjerneceller og god norsk, sunn fornuft!
Kuriositet: jeg var utpå med rana 17 i SVÆRT grov sjø - tunge dønninger. Det var såpass grovt at motoren av og til dro luft akkurat da båten bikket over bølgekammen. Da jeg var nedi bølgedalen, var det sjø over meg på alle kanter; så ikke land. Men båten smøg seg som en katt mellom bølgene, vred seg og ålet seg helt perfekt, og jeg var aldri utrygg. Jeg dro riktignok raskt tilbake inn i moloen, for det var ikke akkurat hyggelig sjøvær. Meningen var å bistå en kompis med sjøsetting den dagen (i le av moloen), men siden det var såpass friskt utpå avventet vi. Moral: rana 17 er gode sjøbåter!

Takk for oppmuntrande ord @Vidar F.H.! Eg trur også dette har gått bedre enn først frykta (av meg). Det står litt meir om skadene i tråden «Båt-mot-Stein - kva bør eg sjekke?». Kort oppsummert er skroget tilsynelatande intakt, motor/propell er framleis usikkert (båten står på land enda). 

Det elektriske er også i orden. Det eg frykta var at det hadde komt (mykje) vatn inn i kassa under passasjersetet der min nye el-sentral er (ref side 1 i denne tråden). Der er montert lufting, og eg vassa i vatn på dørken, men det har ikkje komt høgt nok til å gå inn gjennom luftegitteret.

Eg kjem tilbake med meir etter at den er på sjøen igjen. Imidlertid har eg tatt med avkommet og migrert til Innlandet. Besøkt Skogsmuseum og bygdetun. Fiska innlandsfisk. Spist Østerdalsflatbrød. Til og med opplevd 48 timar i strekk uten nedbør :klapper: Returnerer til den brutale kysten til helga. 

Nå har du lært.

Det er eg faktisk litt usikker på :forvirret:

Fordi: Ja, eg kunne sjølsagt tatt den inn om natta. Men kunne båten berre lagt ute? Med 24 timar med 24m/s skrått inn forfra? Forutsatt at fortøyingane hadde holdt (og det hadde dei nok), hadde båten tålt det? Eg mistenker i alle fall at når eg ikkje fekk den opp før uværet var i gang, hadde det våre bedre å la den ligge ute…

Båten hadde tålt det, ja. Når det gjelder el-sentralen: hvis du får så mye vann inn i båten at rommet under setet fylles, er løpet kjørt. Jeg ville nok revurdert den løsningen. Tenk også på at et batteri som lades genererer hydrogen. En gnist... Ikke få panikk nå da, det går helst greit. :)

Skadene du viser er bagateller. Propellen kan du nok vurdere å skifte ut på litt sikt, men jeg har sett MYE verre kremvisper enn det der! I og med at finna på motoren enda sitter fast på motoren, er du trygg. Den gir seg LENGE før akterspeilet slenger inn håndkleet!

Akterspeilet i båten din tåler at (minst) 40 hestekrefter skyver båt med last igjennom krapp sjø der alle motorkreftene går rett inn på det aller svakeste punktet: midt på, høyt oppe. Tenk bare hva som skjer om du kommer i 20 knop, full spiker på motoren, og du hopper fra en bølge til en annen! Tenk på de kreftene som akterspeilet utsettes for!
Og det går aldeles utmerket. Det står vel maks 30-40 HK på typeskiltet i båten din, men du kan glatt ha 60-70 hester! Ikke at jeg vil anbefale det. STORY TIME!

Den gangen jeg reparerte 15 DC'n, som for øvrig hadde en Yamaha 20 HK 2-takter med lang stamme, ble jo båten liggende på land en god stund. Kjipt. Så jeg tok med meg motoren ned i fjæra, dro ut vår gamle Hansvik 14 (halvplaner, maks 15 hk, kort stamme), monterte på motoren (måtte legge ei lekt imellom for å få klemt den fast bakpå akterspeilet, noe som i etterpåklokskapens navn burde ha sendt noen signaler om at jeg hadde beveget meg godt på utsiden av DNV sitt rammeverk for båten) og putra til sjøs. Tidligere hadde vi en haugamal 8HK som klarte å drive fram båten i sedat tempo med skyhøy neseføring. Den ble erstattet av en Johnson 9,5, blodtrimmet til 15 halvslappe gamper som fikk båten opp i ganske OK tempo.

Men så var det altså dags for Yamaha 20HK! Med lang stamme på kortstammet båt. Ådumilde! Det gikk som merra den blinde! Nisa rømte over til nabofjorden i ren indignasjon over toskaskapen, torsken la seg med kvitsida opp og ueren kom opp og blinka rødt lys! Jeg brukte halve Rombaksfjorden for å svinge, for her var det ikke rom for krappe rorutslag! Jeg prøvde det en gang , og holdt på å miste motoren på havet - den hang på 1 skru! Så midt i ungdommelig idioti hadde jeg tross alt klart å skjønne at dette ikke var helt kosher - man måtte handle med en viss andakt!
Ikke vet jeg hva farta var, og ikke vil jeg vite det heller. Men Hansvik'en red på kjølen mens tårene spratt av fartsvinden, og jeg nøt beruselsen av å være fartøysjef på noe som kjentes ut som det fløy! Men jeg skjønte samtidig at dette ikke var helt trygt. En halvplanende båt som har fått identitetsinkongruens og har blitt helplaner, det er ustabile greier som selv NRK Brennpunkt ikke vil ta i med ildtang (se serien "Psyk", den forteller en skremmende virkelighet innen norsk psykiatri, noe vi trenger å få opp fokuset på - det er mange skjebner der ute som vi må få gitt adekvat hjelp!!!).

Så moralen er: hold deg innenfor snusfornuftige grenser. Jeg kan attestere på at en Rana 17DC blir SVÆRT koselig med en moderne 40hk 4-takter bakpå. Men jeg ville aldri hatt 50hk - ikke fordi båten ikke takler det, men fordi jeg vet hvordan det føles å ri kjølen på en overmotorisert halvplaner fra nitenhundreogbrødmangel.

Enkelte adrenalinkick er bare ikke verdt det.

Oppsummering:

Båten din hadde tålt det fint så lenge fortøyningen er dimensjonert korrekt og satt opp på rett vis. Kalesjen hadde nok også tålt det, men det er den jeg ville vært litt mer bekymra for - særlig om den er aldrende og begynner å bli litt morken. Når det er sagt - vi kjørte båten på henger langs E6 deinn strakast' vein over ei mil i 60 km/h (det var før SVV kasta inn håndkleet og begynte å tillate at henger uten brems ikke nødvendigvis MÅ skape køer) mellom molo og vinteropplaget i hagen. Det gikk aldeles utmerket. Jeg har også observert folk med større båter og tilhengere MED brems, som har fyki i 80 km/h langs veien - og kalesjen har da vitterlig hengt pent og pyntelig på. 80 km/h er for øvrig 22 m/s (80 delt på 3,6).
Det vil helst gå godt.

Det er bra du er forsiktig. Forsett med det, men dra ned skuldrene mange hakk. :) Du har en aldeles utmerket båt, og den vil lære deg veldig mye om båtlivet. Det er kun 1 grunn til at jeg ikke skaffer meg et nytt 17DC -prosjekt, og det er at jeg nå VET hvilken båt jeg skal ha. Jeg har såpass erfaring at den påstanden står jeg for. Og da orker jeg ikke bruke tid på en båt som jeg vet at jeg kommer til å selge - mest trolig med tap - før heller enn siden. Jeg sparer den energien til det ligger en fransk skjønnhet på 22 fot i hagen; da blir det garantert flere prosjekt-tråder her inne fra min side! :)

Vidar F.H. skrev for 6 timer siden:

STORY TIME!

:ler::ler::ler:

Dette må være månadens innlegg her på BP :tommel_opp:

For å "svare ut" eit par småting først:

hvis du får så mye vann inn i båten at rommet under setet fylles, er løpet kjørt. Jeg ville nok revurdert den løsningen. Tenk også på at et batteri som lades genererer hydrogen. En gnist... Ikke få panikk nå da, det går helst greit. :)

Det skal svært mykje til at det kjem vatn inn i rommet under setet. Du har nok hatt fullstendig rett i at eg er overnervøs - der må vel stå 20cm over dørken før det byrjar å komme inn der. Vektfordelinga på båten har blitt uendeleg mykje betre etter at eg flytta batteriet dit, og eg har fått snedig stueplass bak, så den løysinga blir ståande :smiler: Lufting er montert nettopp fordi batteriet kan finne på å gasse på ein dårleg dag, og eg er som regel like glad i passasjerane på tverrbenken bak som den som sit i passasjersetet :fniser:

Akterspeilet i båten din tåler at (minst) 40 hestekrefter skyver båt med last igjennom krapp sjø der alle motorkreftene går rett inn på det aller svakeste punktet: midt på, høyt oppe. 

Dette er sjølvsagt korrekt. Men det blir jo også ganske stort moment viss motoren stikk 1,2 meter ut, og 450 kg båt blir hengande på dette. Reknestykket er jo sjølsagt ikkje korrekt, då kun bakenden av båten blir hengande på motoren, men det blir litt krefter likevel. Ser ut til å ha gått bra dog.

Men jeg ville aldri hatt 50hk - ikke fordi båten ikke takler det, men fordi jeg vet hvordan det føles å ri kjølen på en overmotorisert halvplaner fra nitenhundreogbrødmangel.

"Maks 35hp" på denne, men 40 er veldig passeleg. Om eg er aleine i båten og nærmar meg toppfart (24,8 knop) så kan den gamle dama finne på å løfte rompa og prøve seg på plan. Det er ikkje så kult når den då konstant ramlar ned på eine eller andre sida - tilsynelatande tilfeldig. Forøvrig: før eg flytta batteriet og fekk meir vekt forut, la den seg ned på SB side konstant. Tung kaptein :fniser:

Kalesjen hadde nok også tålt det, men det er den jeg ville vært litt mer bekymra for - særlig om den er aldrende og begynner å bli litt morken.

Kalesja er faktisk heilt ny, så ny at eg ikkje har fått tatt bilde og posta det her enda! Så den burde tåle det. På den andre side; då er det jo risiko for å øydelegge splitter ny kalesje...

Og no blir dette innlegget enda tørrare, for no skal eg prøve å skildre korleis eg ligg fortøyd, og kartlegge eventuelle risikoar. Innspel blir motteke med stor takk.

Båten er fortøyd slik:

Forting.jpg.12e904eaee2e0f025284bcd4c6d82124.jpg

Ytterlegare forklaring av teikninga:

• Det er 2-2,5m forskjell på flo og fjøre.
  • Alle dreggar (blå) er 60-80 kg
  • Dei grøne taua (blytau) held båten på rett plass sidevegen (V/Ø)
  • Det blå og det raude tauet forut forhindrar at båten går på land (N)
  • Blåsa (lengst S) har relativ stram kjetting, og det rauda tauet er også ganske stramt. Dette er til stor hjelp for å halde båten på samme plass ved vær og flo og fjøre.
  • Dei oransje taua akter strammar opp heile greia.
  • Det oransje tauet lengst mot nord er tredd gjennom det grøne som har ei løkke, og ein daumann er festa i samme punkt. Dette tauet løyser eg frå moloen når eg skal ha tak i båten.

Det verste været kjem nesten utan unntak frå S/V. Ved nordavind kjem sjøen inn frå Ø, men då er eg godt skjerma av naboens molo.

Kva kan då skje med båten når det bles 25m/s frå S/V? Båten har lagt slik i heile år og vi har hatt 20-22 m/s mange gonger (men i kortare perioder), utan at noko har blitt skada.

PS: Eg har fått tilgang på ei nødhamn rett borti høgget her, så neste gong (føresett at eg klarer å flytte den i tide) skal det være ein del mindre stress.

Mammut1 skrev 39 minutter siden:

:ler::ler::ler:

Dette må være månadens innlegg her på BP :tommel_opp:

He he, en god sjømannshistorie kan ikke utbroderes godt nok!

For å "svare ut" eit par småting først:

Det skal svært mykje til at det kjem vatn inn i rommet under setet. Du har nok hatt fullstendig rett i at eg er overnervøs - der må vel stå 20cm over dørken før det byrjar å komme inn der. Vektfordelinga på båten har blitt uendeleg mykje betre etter at eg flytta batteriet dit, og eg har fått snedig stueplass bak, så den løysinga blir ståande :smiler: Lufting er montert nettopp fordi batteriet kan finne på å gasse på ein dårleg dag, og eg er som regel like glad i passasjerane på tverrbenken bak som den som sit i passasjersetet :fniser:

Da kan du slappe veldig, veldig av. Står det 20cm vann over dørken, er ødelagt elektrisk anlegg det minste problemet...
For øvrig interessant potensiale der. Tett luftinga, tett boksen og monter en piezo-tenner. Om Rederinnen begynner å tøffe seg: *knepp*, *BOOM* og ro og orden er gjenopprettet...

Dette er sjølvsagt korrekt. Men det blir jo også ganske stort moment viss motoren stikk 1,2 meter ut, og 450 kg båt blir hengande på dette. Reknestykket er jo sjølsagt ikkje korrekt, då kun bakenden av båten blir hengande på motoren, men det blir litt krefter likevel. Ser ut til å ha gått bra dog.

"Maks 35hp" på denne, men 40 er veldig passeleg. Om eg er aleine i båten og nærmar meg toppfart (24,8 knop) så kan den gamle dama finne på å løfte rompa og prøve seg på plan. Det er ikkje så kult når den då konstant ramlar ned på eine eller andre sida - tilsynelatande tilfeldig. Forøvrig: før eg flytta batteriet og fekk meir vekt forut, la den seg ned på SB side konstant. Tung kaptein :fniser:

Joda, det blir jo greit moment, men nå fløyt vel forhåpentligvis mesteparten av båten, så det var neppe så mange kilo som belasta hekken. Kreftene fra motoren under gange i litt tung motsjø er nok adskillig større. Men du ser jo av bildet der du viser hullet i akterspeilet - det er ikke akkurat pysete bygget!
Disse båtene ble produsert før "dattaen" gjorde sitt inntog. Det gikk i regnestav og godt monn, noe godstykkelsen bærer preg av! Sammenliknet med et moderne vakuumstøpt Rowenta dampstrykejern, er jo en 80-talls Rana rene tanksen!

Du kan jo følge med på utsiden av hekken, på hver side av der den svinger ned til brettet der motoren henger. Om du oppdager sprekkdannelser fra hjørnene og ned i retning mot hjørnene nederst på akterspeilet, kan det jo tyde på at noe har skjedd. Men jeg føler meg 99% trygg på at dette gikk aldeles fint. Husk - finna på den motoren er støpegods. Et solid kakk med en tung hammer, så knekker den rett av. Konklusjon: det var ikke så store krefter at det har noe å si. Ikke om hekken er intakt, og det ser jo ut til at den var det (ref. bildet der du hadde fjerna gjennomføringen).

Apropos gjennomføringen: har du tettet den skikkelig slik at det er garantert vanntett? Hvis ikke, rengjør området og saus hullet inn med 15-minutters epoxy. Når det er tørka, pusser du over og lakkerer, eller monterer et eller anna i hullet slik at sollyset ikke kommer til epoxyen (den tåler ikke UV-stråling så godt).

Det du beskriver er gjenkjennelig, ja. Du rir på kjølen. Da drar du av litt turtall eller trimmer motoren litt ut om du har powertrim.

Kalesjen kan du bare slappe av med. Så lenge den er festa slik den skal og er nogenlunde stram, vil den ikke ta skade av vinden. Særlig ikke når vinden kommer inn forfra (hovedsaklig). Unngå de verste stormene, så går det fint.

Fortøyningen din har jeg ingen kommentarer til, annet enn at det ser ganske solid ut. Men det er ganske mye leamikk - kanskje en utrigger hadde vært en god investering? Hvis det er et alternativ, da. Ser jo ofte at en kan få tak i brukte utriggere fra marinaer på Finn.no.

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Apropos gjennomføringen: har du tettet den skikkelig slik at det er garantert vanntett?

«Garantert» er eit sterkt ord :glimter:

Eg laga ei propp av treverk, malte den kvit, satte den i og måka inn så mykje Tec7 som var muleg rundt kanten på proppa. Det burde holde tett ein sesong. 
Eg har tenkt å prøve å tette det skikkelig til vinteren, men her er ein ting eg ikkje forstår: du skriv: «saus hullet inn med 15-minutters epoxy». Men det er jo eit 30mm (minst) djupt hol. Kva skal eg sause på? Sette inn trepropp som er litt tynnare enn akterspeilet, og sause utanpå der? Kvar skal sausen? :fniser:

Ang fortøyning: ja, ein del leamikk, men alt er festa til båten på 4 punkt der 3 av dei er karabinkrokar, så det er relativt kjapt å fortøye og antifortøye (må vær eit bedre ord for dette(?)). Men det blir voldsom belastning spesielt på øyekroken i baugen når været står på. No når båten skulle reddast frå full storm og det tauet skulle løysast, var det overraskande stramt. Dette er då tauet som går til bøya på tegninga over.

Utover det trur eg båten kan ligge der i omtrent all slags vær. Den vil jo ikkje gå rundt, og alle tau har redundans; minst eitt tau kan ryke utan at båten flyttar seg nevneverdig. 

Dette funker fint i sommer, men til høsten tar du ut proppen og rengjør GRUNDIG. Slip lett over. Sett gjerne en vifteovn på og varm opp området over natta, så tørker det godt ut OM det er noe fuktighet der.
Deretter blander du epoxy og smører den på overflaten inni hullet. Sørg for at alt er dekket av epoxy; legg gjerne på 1-2mm. Etterpå sliper du lett over og lakkerer / maler med 2-komponent maling for å beskytte epoxyen mot UV-stråler.

Hva du så finner på å putte i hølet får bli din nøtt å knekke. :D Det er i og for seg ikke noe problem å sette inn en sånn fin skrog-gjennomføring og la hullet være der.

Her er et tips: jeg skar hull i motorbrønnen og inni kassa under aktersetet. Så satte jeg inn et rør som jeg støpte fast med epoxy og glassfiber. Jeg valgte epoxy fordi det fester til "alt"; polyester er noe mer kresen. NB! Polyester fester ikke til epoxy. verdt å merke seg. Oppi motorbrønnen monterte jeg en gummimansjett som kunne snurpes sammen rundt strømkablene og bensinslangen som jeg førte ned der. Røret stakk opp et par cm slik at evt. vann ikke ville renne inn den vegen. Det fungerte aldeles utmerket. En og annen dråpe kom sikkert inn gjennom sesongen, men ingenting å bry seg med.

Kanskje en liknende løsning kunne være en god ide; du kunne legge lenseslangen ut akterspeilet via en liknende patent.

Da vi skiftet ut 2-takteren med en ny 40 HK Yamaha, skar verkstedet ut et hull i veggen under aktersetet slik at de kunne komme til å feste boltene til motoren (den ble skrudd fast gjennom akterspeilet). De monterte inn en vanntett luke der.

Det er ikke noe stress å "punktere" flytetankene om du sørger for å tette etter deg, slik at flyteevnen opprettholdes - og det åpner jo unektelig opp en del muligheter.

Huff. Jeg fikk litt lyst til å skaffe meg prosjektbåt! Heldigvis har jeg ikke noe sted å stå å jobbe (garasjen er for lengst bygget om til finsnekker-verksted), så det får bli med kløa. :D

PS: Øyekroken foran kan du trolig løfte hele båten etter (ikke prøv, jeg sa "trolig"). Har du sånn fjær eller sånn gummisak som man surrer tauet rundt? Sånne som demper rykk? Hvis ikke, frem med båtpengene. :)

Og man fester eller løser fortøyningene. ;)

Vidar F.H. skrev for 5 timer siden:

Har du sånn fjær eller sånn gummisak som man surrer tauet rundt?

Bruke slik i fjor, men har slutta med det då det ga stor slittasje på tauet samt at det såg ikkje ut som det dempa rykka noko særleg. I år brukar eg daumannar i staden for, dei kompenserer som ein bonus for flo og fjøre - og det blir null rykk. 

Eg har studert løysinga som du laga med gjennomføring gjennom flytetanken tidlegare - det er jo særs godt skildra i prosjekttråden din :) No har eg kun bensinslangen som kjem derifrå, så det er ikkje like prekært hos meg. Det blir neppe det som blir mitt første glasfiber/epoxy-prosjekt. Men takk for god skildring, epoxy for å tette «sårflata» burde jo fungere utmerket. For øvrig er eg nøgd med lenseløysinga som er der; det går under BB benk og ut bak passasjersetet. Er litt andre benkar på min kontra den du hadde, meiner eg på. 

Vidar F.H. skrev for 5 timer siden:

Jeg fikk litt lyst til å skaffe meg prosjektbåt! Heldigvis har jeg ikke noe sted å stå å jobbe (garasjen er for lengst bygget om til finsnekker-verksted), så det får bli med kløa. :D

Der er plass (med litt makking) til ein ekstra Rana 17 i naustet mitt, hvis du treng noko å sysle med når/dersom du reiser mellom vest og nord. «Kan ikkje komme heim før på søndag kjære, motorstopp igjen gitt» :fniser:

Når eg tenker meg om har naboen ein Rana 15 han ikkje brukar lengre. Kanskje eg skal bli Rana-entusiast og -restauratør…

Vidar F.H. skrev On 8.7.2025 at 12.06:

Så moralen er: hold deg innenfor snusfornuftige grenser. Jeg kan attestere på at en Rana 17DC blir SVÆRT koselig med en moderne 40hk 4-takter bakpå. Men jeg ville aldri hatt 50hk - ikke fordi båten ikke takler det, men fordi jeg vet hvordan det føles å ri kjølen på en overmotorisert halvplaner fra nitenhundreogbrødmangel.

naboen her har skaffet seg en god gammel 17DC med 45hk Honda bakpå.  Kjørte den i fjor for å hente eier + 2 personer til, jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å hatt på 50 hk.  Forøvrig enig i at båten trives godt i 25 knop. 
Ikke like markert kjøl på disse som på feks hansvik 14,5   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 4 timer siden:

jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å hatt på 50 hk.

Det hadde nok funka fint, ein må jo ikkje gi full gass heile tida, og med kombinasjonen tung last/ønske om høg fart hadde det komt til sin rett. Med perfekt vektfordeling/trim er det sikkert muleg å gå litt raskare enn 24 knop før den rir på kjøken også. 

Til samanlikning sto der tidlegare ein Yamaha frå Ming-dynastiet med 30 gamp. Toppfart: 16 knop. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...