Jump to content

Rana 17, oppussing light

Mammut1

Recommended Posts

ivar skrev On 10.7.2025 at 18.25:

naboen her har skaffet seg en god gammel 17DC med 45hk Honda bakpå.  Kjørte den i fjor for å hente eier + 2 personer til, jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å hatt på 50 hk.  Forøvrig enig i at båten trives godt i 25 knop. 
Ikke like markert kjøl på disse som på feks hansvik 14,5   

Nei, 50-60 hester kan gå fint. Det blir et spørsmål om vekt - en 50hk Yamaha veier ca. 16 kilo mer enn en 40hk. Det er ganske stor vektøkning, særlig tatt i betraktning at man vil oppholde seg nokså langt bak i en Rana 17 DC. Litt avhengig av innredning, selvfølgelig. På den som min far hadde, var det naturlig å sitte helt baki hjørnet og nyte godværsdager. Da lå baugen ganske høyt.

Mammut1 skrev On 10.7.2025 at 23.09:

Det hadde nok funka fint, ein må jo ikkje gi full gass heile tida, og med kombinasjonen tung last/ønske om høg fart hadde det komt til sin rett. Med perfekt vektfordeling/trim er det sikkert muleg å gå litt raskare enn 24 knop før den rir på kjøken også. 

Til samanlikning sto der tidlegare ein Yamaha frå Ming-dynastiet med 30 gamp. Toppfart: 16 knop. 

Jeg kjørte sjelden og aldri på full pinne med 40hk. Som regel 75-80%, og da marsjet den fint på rundt 18-20 knop. En 17 DC er ikke en fartsbåt; da må du opp på Rana 540 med planende bunn.
Men hver sin smak - jeg kunne gjerne hatt ei snekke som blir andpusten over 9 knop, jeg. :D Den eneste grunnen til at jeg ikke skaffer meg en, er at jeg bor i Etne - skal jeg få tilgang på litt mer spennende jaktmarker, må jeg forflytte meg litt. Greit at det ikke er en times gange når man blir lei og vil hjem.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

I kveld fekk vi re-sjøsett Ranaen og tatt ein kortare tur på ca 7nm, eg og lettmatros #1. Alt fungerer. Og ikkje berre det, det blei ein «slik» tur der ein berre kan nyte både båt og natur:

IMG_5855.jpeg.e5ab9106ed56a6dff8325079f86994a5.jpeg

Men når eg skulle legge til att gjekk det atter skeis; tau i propellen. Heilt konkret: tauet som går til flyteblåsa på teikninga på forrige side. Heldigvis 19 grader i vatnet i i dag, så det gjekk nok bra med både båt og mann. Eg trur dog eg gir opp operasjon «Båt-ved-eigen-molo», kryp til korset, og set meg på venteliste i den lokale småbåthamna. Men det er som du er inne på @Vidar F.H.; det er jo så greitt å ha båten så nær!

Ang fart så syns eg båten er stødig og fin i alle hastigheiter < 24 knop, men om eg køyrer raskare enn 14-15, så blir støynivået frå 2-taktaren verre enn det både eg og den lokale lundefuglbestanden finn komfortabelt. 

Greit å ha balja nær, men enda bedre å ha den et sted som gjør at du sover godt om natta. :) Da min far ordnet plass i marinaen, fikk sjølivet en helt ny dimensjon. Selv om vi måtte kjøre ei drøy mil for å komme til båten.

Det bildet ditt... det er egentlig dårlig gjort å legge ut sånt med nordlændinger i ufrivillig landligge "på tråden"! :seiler:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...