JRK Svart 27.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2024 Ja jeg er enig i at dette sporer litt av, men det trådstarter spör om regler dokumentation som man skal forholde seg til. Om man läser mine förste inlägg så lägger jeg ved det som Viksund refererer til. Problemet for hvermansen om man ikke har tillgång til henvisningene, som koster skjorta, så ha dette liten verdi. I tillägg etter å ha avbidat me silke standarder så er det ikke rett fram når det Fjeldberg å förstå disse heller. Men å fremstille dette som noe enkelt er bare helt feiil Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2024 Enig og det finnes gode og relativt nylige eksempler på at man ikke bør ta helt lett på dette med CE-merkingen av fritidsbåter: Importforbud for fem Skorgenesmodeller Manglende dokumentasjon for Ranabåter - Sjøfartsdirektoratet Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar On 12/27/2024 at 9:13 AM, Chiefengineer said: For å unngå for stor avsporing og for mye synsing er det en fin start å lese det som står skrevet her: CE-merking CE-merking, samsvarserklæring og sammenstillingserklæring av maskiner Bortsett i fra at en båt er jo ikke "bare" en maskin. En båt kan inneholde maskiner, men i tillegg så er den også en båt. Da skal den oppfylle kravene for de maskinene som finnes om bord, pluss at den også skal oppfylle kravene for CE merking av båt, i forhold til tiltenkt bruksområde, pluss eventuelt andre krav til CE merking, for spesifikt utstyr, for eksempel navigasjonsutstyr, redningsflåter, osv. De kravene som følger av "maskinforskriften" gjelder jo bare for "maskiner", i forhold til det som defineres til å være en maskin. (I forskriften/direktivet.) CE merkingen av en båt kan jo godt "oversettes slik": "Båten med tilhørende utstyr oppfyller alle relevante EU krav til sikkerhet, slik at den kan handles over landgrensene innenfor EU og EØS, uten å komme i konflikt med regelverket innenfor medlemslandene". CE merkingen gjelder jo vanlig ikke "krav til bruksegenskaper", men bare krav til sikkerhet, men for en båt så er jo bruksegenskaper og krav til sikkerhet koblet direkte opp mot hverandre, ved at den vil måtte oppfylle kravene til sikkerhet i forhold til et bestemt bruksområde. https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/om-ce-merking/ Skal båten oppfylle kravene til konstruksjonsklasse A, så må jo båten først og fremst tåle mer enn en vindstyrke på 20.8 m/s og en bølgehøyde på mer enn 4 meter, uten å få problemer. Og så kommer alle de andre kravene i tillegg. En båt er jo først og fremst en båt for sitt fartsområde. Men 20.8 m/s er jo faktisk "bare" liten storm. https://snl.no/Beauforts_vindskala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.