Jump to content

Oversikt over regler for CE-merking


hansa82

Recommended Posts

Ja jeg er enig i at dette sporer litt av,  men det trådstarter spör om regler dokumentation som man skal forholde seg til.

Om man läser mine förste inlägg så lägger jeg ved det som Viksund  refererer til. Problemet for hvermansen om man ikke har tillgång til henvisningene, som koster skjorta, så ha dette liten verdi.  I tillägg etter å ha avbidat me silke standarder så er det ikke rett fram når det Fjeldberg å förstå disse heller. Men å fremstille dette som noe enkelt er bare helt feiil

Link to post
On 12/27/2024 at 9:13 AM, Chiefengineer said:

For å unngå for stor avsporing og for mye synsing er det en fin start å lese det som står skrevet her:

 

CE-merking

 

CE-merking, samsvarserklæring og sammenstillingserklæring av maskiner

 

 

Bortsett i fra at en båt er jo ikke "bare" en maskin. En båt kan inneholde maskiner, men i tillegg så er den også en båt.

 

Da skal den oppfylle kravene for de maskinene som finnes om bord, pluss at den også skal oppfylle kravene for CE merking av båt, i forhold til tiltenkt bruksområde, pluss eventuelt andre krav til CE merking, for spesifikt utstyr, for eksempel navigasjonsutstyr, redningsflåter, osv.

 

De kravene som følger av "maskinforskriften" gjelder jo bare for "maskiner", i forhold til det som defineres til å være en maskin. (I forskriften/direktivet.)

 

CE merkingen av en båt kan jo godt "oversettes slik": "Båten med tilhørende utstyr oppfyller alle relevante EU krav til sikkerhet, slik at den kan handles over landgrensene innenfor EU og EØS, uten å komme i konflikt med regelverket innenfor medlemslandene".

 

CE merkingen gjelder jo vanlig ikke "krav til bruksegenskaper", men bare krav til sikkerhet,  men for en båt så er jo bruksegenskaper og krav til sikkerhet koblet direkte opp mot hverandre, ved at den vil måtte oppfylle kravene til sikkerhet i forhold til et bestemt bruksområde.

 

https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/om-ce-merking/

 

Skal båten oppfylle kravene til konstruksjonsklasse A, så må jo båten først og fremst tåle mer enn en vindstyrke på 20.8 m/s og en bølgehøyde på mer enn 4 meter, uten å få problemer. Og så kommer alle de andre kravene i tillegg. En båt er jo først og fremst en båt for sitt fartsområde.

 

Men 20.8 m/s er jo faktisk "bare" liten storm.  https://snl.no/Beauforts_vindskala

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...