Jump to content

Kombinert kartplotter for bil og båt?

Harald

Recommended Posts

Hei

Jeg er ikke særlig oppgående på dette med kartplottere og hva som finnes på markedet, men jeg ser at f.eks Elkjøp har noen kartplottere/gps for bil til ca. 2-3000 kroner inkl. kart. Er det mulig å kombinere disse til bruk i båt?

Minnbrikkene til disse er hvistnok av typene MMC og SD. Er dette også standardbrikker til kartplottere?

Hilsen Harald

Det første problemet er kart. Veikart er dårlig egnet for navigasjon på sjøen. Elkjøp selger Navman GPS for bil og jeg tror ikke du får sjøkart til disse maskinene uansett.

Garmin 276c har kart for både bilnavigasjon og sjøkart, men totalprisen for denne med installasjonsgreier for bil, et bilkart og et sjøkart er nokså stiv (og skjermen er nokså liten). Det kan nesten lønne seg å kjøpe en duppeditt til bilen og en til båten.

Garmin 276c har kart for både bilnavigasjon og sjøkart, men totalprisen for denne med installasjonsgreier for bil, et bilkart og et sjøkart er nokså stiv (og skjermen er nokså liten). Det kan nesten lønne seg å kjøpe en duppeditt til bilen og en til båten.

Har Garmin 276C, mest for bruk i terrenget. Har også prøvd denne på båten, men er vel enig med at skjermen blir litt liten, samt at den blir liggende å slenge. Skulle stått i stativ. Det blir bedre med en integrert kartplotter.

Størrelsen på skjermen er naturligvis også relevant, men må sees i sammenheng med de ovennevnte faktorer.

Høy oppløsning er bra, men skjermstørrelsen er faktisk viktig når man skal vurdere hvordan utstyret fungerer når man skal kjøre bil eller båt samtidig. :eek: Skjermstørrelsen er enda viktigere for de brukerne som har fått behov for lesebriller med alderen. :cool:

For bilbruk gjør selvsagt talefunksjonen at det blir litt mindre behov for å lese skjermen.

samt at den blir liggende å slenge. Skulle stått i stativ. Det blir bedre med en integrert kartplotter.

Nå har ikke jeg problem med at den blir liggende å slenge, har ikke en rask og spretten båt, jeg har en stødig båt som lager bølger til dere andre som får snudd på utstyret :cool::blush::blush:

Bilstativet som følger med er faktisk ganske stødig, alternativ fastskrudd stativ i båten, og det flyttbare i bilen. Kjapp og zoome inn og ut med, ikke forsinkelse som mange andre har, obs, blir nesten som reklame dette, får gi meg nå :crazy:

Skjermstørrelsen er enda viktigere for de brukerne som har fått behov for lesebriller med alderen. :cool:

Helt enig med deg i det. Poenget mitt var at det er summen av faktorer som avgjør. Stor skjerm er så godt som sjelden negativt, men om det skiller en tomme eller to på skjermen er er oppløsning, lysstyrke og kontrast svært så viktige faktorer. Personlig liker jeg høy oppløsning selv om skjermen er liten. At tilfelle er annerledes for mange andre er helt naturlig. :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Takk for hjelpen så langt, folkens. Meningen er å kjøpe en kartplotter til bilen. Tenkte jeg kunne slå to fluer i en smekk, ved å brike den også i båten. Det er helt klart at det er best å kjøpe en egen kartplotter for båten, med større skjerm.

Jeg var på jakt etter en plotter ala Garmin 276c, som nevnt her. Den ser jo grei ut. Hvis dere vet om flere alternativer, så er jeg lutter øre. :smiley:

Det første problemet er kart. Veikart er dårlig egnet for navigasjon på sjøen. Elkjøp selger Navman GPS for bil og jeg tror ikke du får sjøkart til disse maskinene uansett.

Har selv en Garmin 176C som jeg bruker i terrenget, bil og ikke minst i båten. Er kjempefornøyd med denne plotteren. Enig i at skjermen kan være liten. men til vårt bruk klarer vi oss bra. 176C er forgjengeren til 276C, og det er gjordt mange forbedringer på 276C modellen. Ikke minst på skjermen.

Minuset med 276C er at man ikke kan benytte vanlige AA batterier i denne. Er en fordel å kunne benytte seg av standard batterier som kan kjøpes overalt, og slippe å være avhengig av en lader til en hver tid. Men til 276C`s forsvar så er batterikapasiteten bra :yesnod:

Mvh

`MINA`

Takk for hjelpen så langt, folkens. Meningen er å kjøpe en kartplotter til bilen. Tenkte jeg kunne slå to fluer i en smekk, ved å brike den også i båten. Det er helt klart at det er best å kjøpe en egen kartplotter for båten, med større skjerm.

Jeg var på jakt etter en plotter ala Garmin 276c, som nevnt her. Den ser jo grei ut. Hvis dere vet om flere alternativer, så er jeg lutter øre. :smiley:

Et rimeligere alternativ enn 276/ 376 er Quest eller Quest 2. Her får man enheten, bilholder med høytaler og lader samt City Select veikart til rundt 5000kr. Så kjøper man båtholder med integrert lader og BlueChart sjøkart, og man har en grei kartplotter med ubetydelig mindre skjerm enn 276.

I tillegg kan man laste inn topografiske kart, og bruke den som håndholdt. Men den har ikke utskiftbare batterier, hvilket mange anser som en bakdel til håndholdt bruk. Kun et innebygd Li-Ionbatteri for opptil 20 timer uten lading.

Jeg har en, og er strålende fornøyd. Beste universalproduktet på markedet i dag, om prisen tas med i beregningen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

• 2 år senere...

MOdell for båt og turbruk

garmin76csx.jpg

Garmin GPSMAP 76CSx fungerer svært bra til å holde seg unna skjær når man har zoomet inn bildet.

Ved turplanlegging får jeg bedre oversikt med papirkart.

Sjekk eventuelt om det har kommet nye modeller fra garmin som er bedre.

76CSx tåler ikke bare sjøsprøyt...den flyter faktisk.

Kjøpte med holder som er montert i konsollen. Vanligvis legger jeg inn to datafelt over kartet slik at jeg kan se f.eks. båtens fart.

Ganske billig ( sjek i NAFbutikken), men med sjøkart og noen fjellkart blir det fort 6-7 000 kroner.

Man ser hvor man er på biltur, men viser ikke veien.

I marka og i fjellet derimot fungerer den bra med den vanlige 1:50000 kart serien.

76CSx er ingen fullgod erstatning for en skikklig kartplotter, men hever sikkerheten og kan lett slenges i lomma etter båtturen. Går på 2 AA batterier.

Litt plundrete å få sjøkartet fra pc til GPS

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...