Jump to content

Oppladbare småbatterier tømmes fort.


Steihy

Recommended Posts

Temaet er båtrelatert i den forstand at vi bruker AA og AAA batterier i hodelykter og andre ting. Vi brukte IKEA gule i mange år både i båten og hjemme, billige og gode. Disse ble erstattet med oppladbare, og jeg fulgte med. Vi bruker særlig mange AA, særlig i julebelysning. Uansett applikasjon oppdaget vi fort at brukstiden var mye kortere. Så leser vi at nominell spenning er 1,2 V. Måler vel 1,35 V helt fulladet. Ser på nettet at andre merker også er 1,2 V.

 

Er det meninga at man skal lade nærmest etter hver bruk av hodelykta? Kona mi gikk sporenstreks og kjøpte 100 vanlige AA til sitt bruk, hun holdt ikke følge med laderne...

Noen som vet hvordan de er tenkt brukt, eller hvorfor de er 1,2V?  

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Enig, de gule batteriene til IKEA var gull. 

 

Har ikke brukt akkurat IKEA sine oppladbare småbatterier, men fra andre leverandører. Spenningen er lavere på oppladbare batterier, men også hvor mange mAh de er på vil ha noe å si for brukstiden. For eksempel ser jeg IKEA har AA-batterier på 1900mAh og 2450mAh, der de siste da naturlig nok burde vare lengre enn de rimeligste. 

 

Til slikt som kun brukes sporadisk bruker jeg fint oppladbare småbatterier, men for lommelykta jeg bruker daglig foretrekker jeg alkaliske batterier, mer lys (høyere spenning) og lengre brukstid. Dessverre er disse dyrere i bruk over tid, men prøver trøste meg at med at det ikke er småbatteriene som ruinerer meg, mer alt det andre :ler:

Link to post
Steihy skrev for 9 timer siden:

Vi bruker særlig mange AA, særlig i julebelysning. Uansett applikasjon oppdaget vi fort at brukstiden var mye kortere. Så leser vi at nominell spenning er 1,2 V. Måler vel 1,35 V helt fulladet. Ser på nettet at andre merker også er 1,2 V.

 

Er det meninga at man skal lade nærmest etter hver bruk av hodelykta? Kona mi gikk sporenstreks og kjøpte 100 vanlige AA til sitt bruk, hun holdt ikke følge med laderne...

Noen som vet hvordan de er tenkt brukt, eller hvorfor de er 1,2V?  

 

Vanlige alkaliske (ikke oppladbare) celler har en nominell spenning på 1,5V, men helt nye og friske ligger gjerne på rundt 1,65V. De oppladbare på 1,2V er stort sett NiMh (nikkelmetallhydrid). Det er en annen kjemi som derfor har en annen spenning. 1,2V er nominell spenning, fullt oppladet er den noe høyere. 

 

Men NiMh celler har nå gått ut på dato, nå er det Li-ion som går og gjelder. De cellene har en nominell spenning på 3,6V. Helt oppladet ca 4,1, og helt utladet ca 2,5V. Tre slike celler gir ca 12V. Dette i motsetning til LiPo4 cellene som brukes som forbruksbatterier i båt, der 4 celler gir ca 12V nominelt. 

 

For min del har jeg nå kuttet helt ut å bruke NiMh, og prøver i størst mulig grad å bytte ut alt som går på vanlige AA og AAA celler til 18650 celler med Li-ion kjemi. Dette er celler som har en helt annen energitetthet og brenntid enn NiMh, og gir en helt annen driftsøkonomi enn alkaliske celler.

Link to post
pipe skrev for 10 timer siden:

Bare det å kjøpe 100 stk aa batterier tilsier att hodelykten er problemet

Hodelykta bruker AAA, den er helt i orden. Det er masse andre applikasjoner for AA som har ført til det innkjøpet. Som andre har påpekt, det blir mindre lys med lavere spenning uansett hvor mye strøm du har tilgjengelig. Egentlig innlysende selv med min lille kunnskap, men blokkerte vel kritisk vurdering pga at alle store leverandører selger 1,2V oppladbare batterier som erstatning for 1,5V - uten å opplyse om forskjellen i spenning og ytelse.

 

Det er jo egentlig ren bøff, og burde vært mer omtalt av tek magasiner og sånne som tester saker. Det med 1,2V står med veldig små tall på batteriet, og det kan ikke forventes at forbrukere skal ha kompetanse.

Komodo skrev for 8 timer siden:

For min del har jeg nå kuttet helt ut å bruke NiMh, og prøver i størst mulig grad å bytte ut alt som går på vanlige AA og AAA celler til 18650 celler med Li-ion kjemi.

Jeg kan spørre google, men hvor kjøper du dine?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Komodo skrev for 8 timer siden:

Men NiMh celler har nå gått ut på dato, nå er det Li-ion som går og gjelder. De cellene har en nominell spenning på 3,6V. Helt oppladet ca 4,1, og helt utladet ca 2,5V. Tre slike celler gir ca 12V. Dette i motsetning til LiPo4 cellene som brukes som forbruksbatterier i båt, der 4 celler gir ca 12V nominelt. 

 

For min del har jeg nå kuttet helt ut å bruke NiMh, og prøver i størst mulig grad å bytte ut alt som går på vanlige AA og AAA celler til 18650 celler med Li-ion kjemi

Jeg er muligens litt treg i oppfatningen, men man kan vel ikke stappe 3,6V-batterier i utstyr som forventer 1,5V-batterier?

Link to post
Steihy skrev for 2 timer siden:

Jeg kan spørre google, men hvor kjøper du dine?

Litt av hvert. Har kjøpt en del på ebay og Aliexpress, men lenge siden nå. Har også kjøpt en hel haug på finn.no av en kar som solgte brukte batteripakker fra sparkesykler. Det viste seg imidlertid å ikke være det beste kjøpet. Cellene var billige, men det var en veldig høy feilprosent. 

 

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-18650.html?spm=a2g0o.detail.search.0

 

 

Skamklipt skrev for 1 time siden:

Jeg er muligens litt treg i oppfatningen, men man kan vel ikke stappe 3,6V-batterier i utstyr som forventer 1,5V-batterier?

Nei, det er klart. De passer jo gjerne ikke fysisk overens heller. Ulempen er at utstyret som regel må byttes ut. Til f.eks. fjernkontroller osv. bruker jeg derfor fremdeles AAA celler. 

Link to post

Lykter og slikt med AA/AAA er nok i steinalderkategorien selv om de fremdeles selges. Nå er det lithium som gjelder og er der utskiftbare 18650 batterier er det jo helt supert men også 18650 lithium har store kapasitetsforskjeller. På Ali averteres det f.eks. med 6800 mAh men det er ren løgn for teknologien kan i dag bare gi opptil ca 3500 mAh i et 18650 batteri og de fleste ligger rundt eller under 2500 mAh.

 

Vedr oppladbare og alkaliske AA/AAA så er det forskjeller i kjemien og den gir, og har alltid gitt, hhv 1.2 og 1.5V men de går om hverandre i de aller fleste tilfeller. Ofte vanskelig å finne kapasiteten til AA/AAA batterier men oppladbare pleier å ha en del mindre kap enn alkaliske så en må vurdere nytten av å gå over til oppladbare. Jeg har vel rundt 10-12 oppladbare AA i bruk og de fungerer fint for meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

NiMh har jeg heldigvis ikke brukt siden jeg hadde 14,4V blå Bosch drill. Stor sekvutladning og batteriene blir fort ødelagt når de er utladet. Hadde også en Nokia 2110 med samme elendige batteriteknologi, de var svært dårlige i kulde, men det er over 30 år siden jeg kjøpte den. 

 

Ser at Claes Ohlson har Li-Ion AA batterier med 1.5V spenning og 1700mAh kapasitet. Jeg vet ikke hvordan de får 1.5V fra ei Li-Ion celle, men det er hva som er spesifisert. 

 

https://www.clasohlson.com/no/Pale-Blue-oppladbare-AA-batterier-USB-C,-4-pakning/p/39-3050

 

Jeg bruker Varta alkaliske batterier på alt som skal ha AA, AAA eller 9V. Men som jeg skrev tidligere i tråden bruker jeg lykter med Li-ion, 18650 i hodelyktene, i stavlykter har jeg både 18650 og 21700. 

 

Celler som skal brukes i lykter skal ha CID og PTC beskyttelse. Dette har original batteriene, jeg har Nitecore, Klarus og Iiglo lykter. Kvalitets celler skal ha dette,men handler en fra Aliexpress eller andre småsuspekte kilder må en sjekke at denne beskyttelsen er på plass. 

Link to post

Har også gått lei de slappe 1.2V batteriene, så har handlet med et utvalg av disse og de ser foreløpig ut til å fungere helt ypperlig. Men hvordan de får en LiPo-celle til å bli 1.5V skjønner heller ikke jeg. Har også handlet en del oppladbare 9V LiPo batterier på Ali som fungerer alldeles utmerket (lades med USB-C).

 

I just found this on AliExpress: NOK169.65 | 2-20pcs 1.5v AA Rechargeable Battery Li-ion 2600mWh 1.5 Volt Lithium Liion Li ion AA 2A Batteries for Toys Camera Flashlight
https://a.aliexpress.com/_EJY16Ak

 

Red: leste litt mer om disse batteriene og de har tydeligvis en innebygget regulator som regulerer ned spenningen fra 3.7V nominell LiPo-spenning. Det betyr nok også at de har adskillig flere Wh enn et tilsvarende ‘ekte’ 1.5V batteri

Link to post

Noe av grunnen til at jeg gikk over til oppladbare var at jeg trodde det var en trend at alkaliske skulle fases ut. Det var feil, I hvert fall foreløpig. Nå er forbruket så lavt at det ikke er økonomisk insentiv, så lenge jeg får tak i alkaliske. Ikea og lignende 1,2V systemer er ut, det er ikke nok lys. Jeg skal tenke litt på den Pale Blue serien fra C.O.

 

Men siden vi er her, og noen litt batterikyndige har vært på; jeg har et annet problem:

 

Jeg kjøpte ei mega hodelykt til bruk under ankring og fortøyning i stupmørke, der den vanlige 1,5V arbeidslykta blir for veik. Den heter Olight H67, lyser opp halve Bømlo og har en 14,4V batteripakke, 8 x 18650 celler, som er gåen. Den har aldri vært god, med mye selvutladning og lang ladetid. Da den sluttet helt å ta lading var det for sent å reklamere. Jeg prøvde.

 

XXL selger ny batteripakke til 1500,-. Litt surt, og jeg vet ikke om denne er mer holdbar. Jeg trenger bare lykta i minutter om gangen, og kan leve uten indikatorer og mange innstillinger. Er det mulig å bruke f. eks et 14,4V drillbatteri, lodde ledninger direkte på og sette en bryter på ledningen? Makita har et 14,4V batteri, og jeg har laderen. Lykta har driftspenning 11 - 16,8V. 

 

Andre Reodorforslag?

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Hvis du allikevel skal mekke kan du vel bare kjøpe 18650 celler med loddeører og sprette den originale pakkennog erstatte cellene?

 

Koster forholdsvis lite å prøve i alle fall: 

 

I just found this on AliExpress: NOK78.34 | Panasonic New Original NCR18650B 3.7v 3400mAh 18650 Li-ion Rechargeable Battery Welding Silica gel Cable DIY
https://a.aliexpress.com/_Ewf2W5E

Link to post
Fantino skrev 5 minutter siden:

Hvis du allikevel skal mekke kan du vel bare kjøpe 18650 celler med loddeører og sprette den originale pakkennog erstatte cellene?

Har tenkt på det, og er åpen for et forsøk. Takk for link. Men, har gjort noen søk på nettet der folk spekulerer på om det er reguleringen som ryker - det sitter to printkort i pakken. Jeg har ikke kompetanse til å måle eller teste printkort. 

 

Lykta har vært lite brukt, med få sykluser. Når jeg forsøker å lade begynner indikator 1 av 4 å blinke, slik den skal. Pakken målte null før start, etter en halv time målte den litt over 2V, stigende. Målte igjen en time senere, da var den nede i 0,6 V, synkende. Lykta var ikke tilkoblet, bare laderen. Pakken har som sagt hatt mye selvutladning da den funket, og har vært tom flere ganger pga lite bruk. 

 

Sier disse symptomene noe om det er cellene eller reguleringen som er problemet?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Tipper printkortene er små BMS-er, i alle fall ett av de. Det andre kan være LED kontroller om den ikke sitter et annet sted i lykta?

 

Spenning 11-16.8V stemmer bra med LiPo 4S med nominell spennning 3.7V x 4 = 14.4V som brukes mellom toppladet cellespenning på 4.2V og minimum på 2.5V.

 

Det koster så få kroner med en 4S BMS også at jeg hadde bare kjøpt det i tillegg til batteriene (type 4S med balansering). Så sant selve lampen fønker når den feks får 12V fra en batterilader eller lignende, så skulle du kunne lage Reodor-løsning med ny batteripakke med BMS koplet direkte til selve lyskilden via bryter. 

I just found this on AliExpress: NOK3.34 | 3S 4S 40A 60A Li-ion Lithium Battery Charger Protection Board 18650 BMS For Drill Motor 11.1V 12.6V/14.8V 16.8V Enhance/Balance
https://a.aliexpress.com/_EvVeN0G

Link to post
Steihy skrev for 4 timer siden:

Den heter Olight H67, lyser opp halve Bømlo og har en 14,4V batteripakke, 8 x 18650 celler, som er gåen. Den har aldri vært god, med mye selvutladning og lang ladetid. Da den sluttet helt å ta lading var det for sent å reklamere. Jeg prøvde.

 

XXL selger ny batteripakke til 1500,-. Litt surt, og jeg vet ikke om denne er mer holdbar. Jeg trenger bare lykta i minutter om gangen, og kan leve uten indikatorer og mange innstillinger. Er det mulig å bruke f. eks et 14,4V drillbatteri, lodde ledninger direkte på og sette en bryter på ledningen? Makita har et 14,4V batteri, og jeg har laderen. Lykta har driftspenning 11 - 16,8V. 

 

Andre Reodorforslag?

Jeg har bygd en god del batteripakker til bla. dykkerlykter, bruker da stort sett 18650 celler. Har skaffet meg punksveiseapparat og de remediene man trenger for å bygge slike pakker. Har også bygget om en del drillbatterier, noen fra NiMh til Li-ion, og noen Li-ion som jeg har byttet celler på. 

 

Legg ut noen bilder av hvordan batteripakka ser ut, så får du sikkert noen tilbakemeldinger. Jeg har forresten også noen kvalitetsceller til til overs fra mine prosjekter, kan kanskje brukes. 

Link to post

Vær obs på to ting:

-18650 batterier må ikke bare kjøpes etter kapasitet, men etter hvor raskt de kan levere strømmen. Til kraftige lykter er det bare de raskeste som kan brukes for å få full utnyttelse. Ikke så mye å velge mellom der.

-Led lys styres med strømstyrke, mens spenningen kan være variabel. Derfor er de avhengige av et kretskort som leverer konstant ønsket strømstyrke, mens spenningen ofte er oppgitt i et intervall som passer kortet. En fordel er at man får full lysstyrke helt til den slokner av mangel på strøm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...