Jump to content

Oppladbare småbatterier tømmes fort.

Steihy

Recommended Posts

paxo skrev for 13 timer siden:

Vær obs på to ting:

-18650 batterier må ikke bare kjøpes etter kapasitet, men etter hvor raskt de kan levere strømmen. Til kraftige lykter er det bare de raskeste som kan brukes for å få full utnyttelse. Ikke så mye å velge mellom der.

-Led lys styres med strømstyrke, mens spenningen kan være variabel. Derfor er de avhengige av et kretskort som leverer konstant ønsket strømstyrke, mens spenningen ofte er oppgitt i et intervall som passer kortet. En fordel er at man får full lysstyrke helt til den slokner av mangel på strøm.

Den første skjønner jeg ikke. ‘Raske’ batterier var en nytt begrep som jeg stiller meg litt tvilende til.

LED trenger en controller ja. Ikke godt å vite hvor den sitter i TS’s lykt. Var derfor jeg mente den burde testes med en batterilader el før en kjøper inn reservedeler. 

paxo skrev for 14 timer siden:

18650 batterier må ikke bare kjøpes etter kapasitet, men etter hvor raskt de kan levere strømmen. Til kraftige lykter er det bare de raskeste som kan brukes for å få full utnyttelse. Ikke så mye å velge mellom der.

Fantino skrev 16 minutter siden:

Den første skjønner jeg ikke. ‘Raske’ batterier var en nytt begrep som jeg stiller meg litt tvilende til.

Paxo snakker nok om hvor mye strøm batteriet er designet for å kunne levere. Som regel ikke noe problem på lommelykter, kanskje med unntak på kraftige lykter som har et veldig lite batteri i forhold til effekten. Større utfordring på elektrisk verktøy, f.eks. en kraftig muttertrekker, vinkelsliper eller sirkelsag. Ikke små driller. Slike celler omtales gjerne som "high drain", ikke "raske batterier". Et eksempel på slike celler er Samsung INR 18650 30Q som kan tappes med 15A. Dette er cellene som sitter i mitt 18V blå-Bosch verktøy. Dette har noen år på nakken, har sikkert kommet noe enda bedre nå. Cellene er på 3Ah, men merk at high drain celler ikke nødvendigvis er de som har høyest kapasitet. 

image.png.823839cf420dc8904935cd67dd0a8343.png

@Komodo Ser den ja. Men til hodelykt så trenger en neppe så store strømtrekk som til drill og annet? Ser lykta til @Steihy har ‘100W’ batteripakke bestående av 8 x 18650 i spec. Det vil vel si at hver pakke kan/må kunne levere 50W (2 x 4 i parallell) og hver enkelt celle da 12.5W. Delt på 3.7V nominell spenning blir vel det rundt 1C og ‘normalt gode’ 18650 klarer vel dette vil jeg tro?

Vel. Hvis batteriene er for trege til å levere amperen som kreves, hjelper det ikke at de har høy kapasitet. Blir det samme som for et startbatteri. Kunne kalt det «high drain», men tenkte det var enklere å forstå enn å bruke engelske uttrykk. Bruker forøvrig Sony vt5c til min lommelykt.

Har nå fått prøvd lykta med batterilader som ga 13,5V i det programmet. Lyste som f, og lot seg regulere normalt mellom styrkene.

Etter som jeg ikke vet om det er bms, celler eller begge deler som er problemet i pakken, går jeg for et 14,4 V Makita batteri til under 400,-. Der er jo bms i, og det lader veldig fort. Nå var det ingen som kommenterte den ideen, men vi rekker enda faglige motforestillinger før helga er omme.

Når det er sagt - og muligens gjort - jeg har flere 18 V Makita batterier som ikke tar lading. Så det å lære å pakke sånne vil jeg komme tilbake til.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 18 timer siden:

Har nå fått prøvd lykta med batterilader som ga 13,5V i det programmet. Lyste som f, og lot seg regulere normalt mellom styrkene.

Etter som jeg ikke vet om det er bms, celler eller begge deler som er problemet i pakken, går jeg for et 14,4 V Makita batteri til under 400,-. Der er jo bms i, og det lader veldig fort. Nå var det ingen som kommenterte den ideen, men vi rekker enda faglige motforestillinger før helga er omme.

Når det er sagt - og muligens gjort - jeg har flere 18 V Makita batterier som ikke tar lading. Så det å lære å pakke sånne vil jeg komme tilbake til.

Så lenge lykta fønker greit når den ble testet så burde et hvilket som helst batteri som kan levere nok strøm innenfor spenningsområdet som er oppgitt fønke. Elektronikken som styrer intensitet osv er åpenbart intakt. Blir vel mest et spørsmål om hvor hendig det blir å få med seg selve ‘batteriklumpen’ når den brukes. Et drillbatteri har nok i alle fall nok evne til å levere strøm (i massevis), så spørs det bare hvor lang brukstid en får. Det originale batteriet var antakelig 4-6 Ah avhengig av hvor ‘gode’ celler som står i det. 

Maika skrev for 10 timer siden:

Ja, se der, skjer stadig noe på den fronten ?

Ser at de konsekvent dropper en null på slutten i artikkelen, men ellers greit å merke seg at 21700 i stor grad har tatt over for 18650. Mener å ha lest at det var Tesla som først begynte å bruke 21700 i stor skala i sine batteripakker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...