Jump to content

arnbr0

Recommended Posts

I min båt er det installert en Koden KGP-98 navigator som henter GPS signaler. Navigatoren er tilkoblet en Koden KGP-98 som henter korreksjonssignaler fra Kystverkets sendere langs kysten.  Dette ble installert for lenge siden og er i dag bare koblet opp mot autopilot.   Er det fortsatt slik  DGPS er bedre, mer nøyaktig, en dagens GPS.  Hva kan man forvente av nøyaktighet av GPS kontra DGPS?

Er det fremdeles noen DGPS senderne som ikke er slått av? Så vidt jeg har fått med meg, hadde Kystverket en høringsrunde om total stenging i slutten av 2023. Hvordan det gikk, har jeg ikke fått med meg. Dette var jo korreksjonssignaler (som ble sendt på langbølge og måtte ha egen antenne og mottaker i båten) for å omgå SA (Selective Availability)  som USA la på de sivile GPS-signalene. SA ble vel slått av i år 2000. Jeg hadde slik DGPS korreksjonsmottaker som forbedret min posisjon fra rundt 100m til 10 - 15m. Den er for lengst gått i søpplet. Nå har jeg en nøyaktighet på noen ganske få meter med GPS og EGNOS.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi landmålere bruker GNSS og CPOS. Korreksjonssignaler (RTK) fra kartverket. Dette er mest for å få riktig høyde, men også posisjon. I områder med dårlig dekning av basestasjoner (Telenor) setter vi opp egne basestasjoner som typisk har en rekkevidde på 1000 - 2000 meter.

Da har du fått greit svar fra landmåleren Kjetil på noe jeg aldri satte meg så nøye inn i, det var jo GPS med DGPS jeg hadde i båten. Det var ikke helt problemfritt. Signalene på langbølge med kort piskantenne ble lett forstyrret.Det hjalp svært godt med en Dyna-plate under båten. Jeg fikk også inn støy når propellen gikk rundt. Det ble forbedret med en slepering inn på propellakslingen og kabel til Dyna-platen Da ble signal/støy forholdet radikalt forbedret, faktisk 20dB. Kringkasting på mellombølge og langbølge (og til dels for FM) ble også bedre da.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi bruker samme system som Kjetil beskriver i dykkerbåten i Søgne. Ettersom den beveger seg sender vi posisjonen vår til kystverket kontinuerlig, så beregner de feilen akkurat der vi er basert på de nærmeste fastpunktene med mottakere. Tilslutt sender de en korreksjon til oss noen ganger i sekundet og vi får nøyaktighet på cm nivå.

Dette bruker vi til å lage bunnkart.

For all praktisk bruk under kjøring merker vi ikke forskjell om vi slår av korreksjonen og kjører med vanlig gps. Da holder man uansett noen meter sikkerhetsmargin.

Hvis vi for gøy vil legge til kai uten å se ut vinduene må vi ha på systemet.

Nøyaktigheten på din gps ser du enkelt ved å slå på plotteren når du ligger til kai. Ta opp tracket (sporet) noen timer så ser du avviket.

I Danmark tror jeg Skagen og Blåvann fortsatt sender Dgps med rekkevidde på ca 150 nm. Sjekk evt i dansk fyrliste. Hvis du får inn en av disse kan du tracke på nytt og se om endringen betyr noe for deg. Korreksjonen blir bittelitt dårligere med referanser så langt borte.

Mons

Kjetil Solheim skrev On 19.12.2024 at 20.43:

Vi landmålere bruker GNSS og CPOS. Korreksjonssignaler (RTK) fra kartverket. Dette er mest for å få riktig høyde, men også posisjon. I områder med dårlig dekning av basestasjoner (Telenor) setter vi opp egne basestasjoner som typisk har en rekkevidde på 1000 - 2000 meter.

Den store forskjellen ligger vel i «GNSS-mottakeren» ……… 

i båt eller ”GPS-mottaker til hverdags”, bruker ” kode-målning ” dvs mottakeren måler tidsforskjellen mellom utsendt signal fra satellit og mottaken signal og multipliserer med lysets hastighet….så får man fram avståndet til satelliten og med hjelp av EGNOS korreksjonsignal (satelittbasert) så får man en nøyaktighet på ca 2m

en landmåler eller anleggsentreprenør bruker RTK-mottaker, som bruker ” bære-bølge-målning ”……..mottakeren måler antallet Bølger fra satellit og ned til mottaker…….satelittfrekvensens gir en bølge-lengde på 19cm hvilket gir en veldig eksakt posisjon ! Som sen forbedres ytterligere med CPOS/SWEPOS korreksjonssignaler…og man får en nøyaktighet på cm litt beroende på avstand til referense-stasjonen. (CPOS/SWEPOS korreksjonssignaler koster penger, EGNOS er gratis)

nå er det minst 15 år siden jeg holdt på med dette…..så saker kan ha blitt forandret !

att våre egne basestasjoner hadde en rekkevidd på 1-2km berodde ikke på radio-senderen, den kan man forsterke. uten på att korreksjonen gjaldt bare rundt referensestasjonen og blev mer og mer unøyaktig ju større avstanden blir, men kanskje akseptabel til ett par km.

S/Y Gunga Din

Hvis den innvendige antennen har så lite skjerming (tak og utstyr oppå det) at den kan ta imot maksimalt antall satelitter den er bygget for betyr det ikke noe om den er inne eller ute. Hvis noen tilgjengelige satelitter skjermes (dekkes til av feks tykt tak eller mastefot) vil det gi dårligere posisjon. På de f kl este plottere kan du åpne et vindu og se hvor mange satelitter som er av tilgjengelig og hvor mange du reelt leser av.

Mons

I dag er det ikke bare det amerikanske GPS som brukes. Her nord (NordNorge) har vi stor nytte av GLONASS (Russisik),  BeiDou (Kinesisk) og kanskje særlig Galileo (Europeisk). Nyere mottakere støtter alle 4 systemene, og vi ser at der vi tidligere hadde satellittskygge i deler av døgnet, er det nå full dekning fordi de andre systemene dekker opp der GPS mangler satellitter. 

I båten var det tidligere slik at vi kunne miste GPS signalet i forbindelse med marineøvelser. Marinefartøy sendte jamme-bølger som forstyrret signalet og dette slo selvfølgelig ut på sivile fartøyer også. Jeg har ikke merket noe til dette de senere år, men om dette kommer av at vi har flere systemer vet jeg ikke.

For landmåling er det mest solstormer som fører til at vi mister nøyaktighet eller såkalt fix. Solstormer kan være kan være svært plagsomme, og i perioder er det ikke mulig å måle i det hele. For de som er interessert kan det være nyttig å se på:  https://sesolstorm.kartverket.no/

Peileantennen er et klenodium som har en verdi i seg selv som samlerobjekt, så ikke kast den!. Vet ikke om den har noen praktisk verdi, slik jeg har oppfattet har fyrene for lengst sluttet å sende signaler. Husker at vi på 70-tallet brukte Kurer reiseradio for på peile Færder og andre fyr. Nå er vel både peilesignaler og tåkehorn historie. 

Hulda skrev 17 minutter siden:

…….De første hobbymotttakerene mener jeg kom fra Phillips og kostet ca. 20000.

min navigasjonslærer kjøpte en slik Phillips AP-navigator (tror jeg den het)for 20 000 kr 1980-81…….

herregud..tenkte jeg når jeg hørte det, jeg hadde akk kjøpt en hel båt Magnefik Midget til 18300 kr (7*2m)

dette er modell II men de såg veldi like ut…——

IMG_1460.jpeg.5476473adda4a7a9f8987aa94b8f02d6.jpeg

min Decca Navstar 2000  var en grå boks med grønn display….6000 kr tror det var 1986 !

IMG_1461.jpeg.db4215270d492ba4707d02c22b72c67c.jpeg

får korrigere meg 1987 må jeg ha kjøpt den…….iflg museet :fniser:

https://www.rmg.co.uk/collections/objects/rmgc-object-1171377

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...