Jump to content

Dynamo og ekstern regulator, skal D- kobles til noe?


Kjelli

Recommended Posts

Holder på med prosjekt lading og har kjøpt Javasea TC laderegulator. Denne skal kobles til på Iskra Dynamo, 1 stk på 100A og 1 stk på 70A. Har kjøpt løs børsteholder.

På koblingsskjema står der bare hvor du skal koble til laderegulator, og ikke hvordan dynamoen skal kobles etterpå. Laderegulatoren skal kobles til på børsteholderen, DF og D+, men der står ikke noe om D-. Skal denne ha en ledning?

Har prøvd å ringe forskjellige, men ikke klart å få svar ennå.

Link to post

D- er det samme som B-, altså gods (jord) dersom du ikke har 2-polet dynamo.

Regulatoren må på en eller annen måte også være tilkoblet jord, det holder ikke med bare D+ og DF.

Husk at den andre børsten også må ha forbindelse dersom dette ikke er "intergrert" i børsteholderen. Om den skal til D+ eller D- avhenger av om regulatoren er pluss eller minus regulert.

 

Og det er lettere å svare om du har ett skjema for regulatoren.

Link to post

Ok, hvis du har koblet etter tegningen og det ikke fungerer må du gå grundigere til verks.

Det første du må sjekke er om den andre børsten (den som ikke er koblet til DF) har forbindelse til jord.

Neste punkt er å undersøke om denne regulatoren stiller spes. krav mhp wattstyrken på ladelampa. (slik som det er tilfelle med Ladac).

Slukker ladelampa når motoren går?

 

Kan ikke skjønne at du kan ha ødelagt noe med å koble sammen B- og D-, normalt er dette samme punkt. Du kan vent. teste dette også ved å måle om det er forbindelse mellom D- og B-.

Link to post

Fant ut av det. Trenger ikke ledning på D-.

Men dette var feilkoblet, koblingsskjema til Iskra dynamoen var feil, så DF og D+ var byttet om :crazy:

Så nå må jeg få fatt i ny regulator, regner med jeg får ny levert, da det er de som har laget koblingsskjema.

Snakket en del tid med konstruktøren i går, hjelpsom til tusen han. :yesnod:

Link to post

Da er ny laderegulator på vei i posten.

 

Ble litt skremt i går, når jeg begynte å få lading, spenningen steg og steg, når den passerte 15,3v stopte jeg motoren.

Før den tid, var jeg oppe i 38A ladestrøm, på 750 omdr, ikke gale det, når der var bealstning i tilegg på ca 12 A.

 

Med laderegulator på plass, så gikk den opp til ca 14,7v i ca 1 min, så sank den til 14,4v, helt etter boka.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...