Jump to content

Dynamo og ekstern regulator, skal D- kobles til noe?


Kjelli

Recommended Posts

Holder på med prosjekt lading og har kjøpt Javasea TC laderegulator. Denne skal kobles til på Iskra Dynamo, 1 stk på 100A og 1 stk på 70A. Har kjøpt løs børsteholder.

På koblingsskjema står der bare hvor du skal koble til laderegulator, og ikke hvordan dynamoen skal kobles etterpå. Laderegulatoren skal kobles til på børsteholderen, DF og D+, men der står ikke noe om D-. Skal denne ha en ledning?

Har prøvd å ringe forskjellige, men ikke klart å få svar ennå.

Link to post
Share on other sites

D- er det samme som B-, altså gods (jord) dersom du ikke har 2-polet dynamo.

Regulatoren må på en eller annen måte også være tilkoblet jord, det holder ikke med bare D+ og DF.

Husk at den andre børsten også må ha forbindelse dersom dette ikke er "intergrert" i børsteholderen. Om den skal til D+ eller D- avhenger av om regulatoren er pluss eller minus regulert.

 

Og det er lettere å svare om du har ett skjema for regulatoren.

Link to post
Share on other sites

Ok, hvis du har koblet etter tegningen og det ikke fungerer må du gå grundigere til verks.

Det første du må sjekke er om den andre børsten (den som ikke er koblet til DF) har forbindelse til jord.

Neste punkt er å undersøke om denne regulatoren stiller spes. krav mhp wattstyrken på ladelampa. (slik som det er tilfelle med Ladac).

Slukker ladelampa når motoren går?

 

Kan ikke skjønne at du kan ha ødelagt noe med å koble sammen B- og D-, normalt er dette samme punkt. Du kan vent. teste dette også ved å måle om det er forbindelse mellom D- og B-.

Link to post
Share on other sites

Fant ut av det. Trenger ikke ledning på D-.

Men dette var feilkoblet, koblingsskjema til Iskra dynamoen var feil, så DF og D+ var byttet om :crazy:

Så nå må jeg få fatt i ny regulator, regner med jeg får ny levert, da det er de som har laget koblingsskjema.

Snakket en del tid med konstruktøren i går, hjelpsom til tusen han. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er ny laderegulator på vei i posten.

 

Ble litt skremt i går, når jeg begynte å få lading, spenningen steg og steg, når den passerte 15,3v stopte jeg motoren.

Før den tid, var jeg oppe i 38A ladestrøm, på 750 omdr, ikke gale det, når der var bealstning i tilegg på ca 12 A.

 

Med laderegulator på plass, så gikk den opp til ca 14,7v i ca 1 min, så sank den til 14,4v, helt etter boka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...