Kjelli Startet 16.Januar.2006 Del på Facebook Startet 16.Januar.2006 Holder på med prosjekt lading og har kjøpt Javasea TC laderegulator. Denne skal kobles til på Iskra Dynamo, 1 stk på 100A og 1 stk på 70A. Har kjøpt løs børsteholder. På koblingsskjema står der bare hvor du skal koble til laderegulator, og ikke hvordan dynamoen skal kobles etterpå. Laderegulatoren skal kobles til på børsteholderen, DF og D+, men der står ikke noe om D-. Skal denne ha en ledning? Har prøvd å ringe forskjellige, men ikke klart å få svar ennå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 D- er det samme som B-, altså gods (jord) dersom du ikke har 2-polet dynamo. Regulatoren må på en eller annen måte også være tilkoblet jord, det holder ikke med bare D+ og DF. Husk at den andre børsten også må ha forbindelse dersom dette ikke er "intergrert" i børsteholderen. Om den skal til D+ eller D- avhenger av om regulatoren er pluss eller minus regulert. Og det er lettere å svare om du har ett skjema for regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Link til koblingsskjema. Ja, det er en 2-polet dynamo, Iskra, Link til koblingskjema dynamo. Klarer du det ut fra dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Ok, dette tilsier at Bosch børsteholderen inneholder en forbindelse som jorder den ene børsten. Da skal det holde at regulatoren kobles til den andre (DF). Som du ser av tegningen er regulatoren jordet på batteriet. Du skal ikke koble noe til D-. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 OK. Kan jeg ha ødelagt noe når jeg koblet til jord på D-? Fikk ikke i gang ladingen, og testet med en jordleder, uten at det hjalp. Får heller ikke turtallsanvisning. Har sjekket alle kobling, og dobbeltsjekket, alt det andre ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Ok, hvis du har koblet etter tegningen og det ikke fungerer må du gå grundigere til verks. Det første du må sjekke er om den andre børsten (den som ikke er koblet til DF) har forbindelse til jord. Neste punkt er å undersøke om denne regulatoren stiller spes. krav mhp wattstyrken på ladelampa. (slik som det er tilfelle med Ladac). Slukker ladelampa når motoren går? Kan ikke skjønne at du kan ha ødelagt noe med å koble sammen B- og D-, normalt er dette samme punkt. Du kan vent. teste dette også ved å måle om det er forbindelse mellom D- og B-. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Ser jeg har litt å sjekke først. Kommer vel ikke i båten på noen dager. Håper jeg får litt svar i fra leverandøren også. Takk så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Fant ut av det. Trenger ikke ledning på D-. Men dette var feilkoblet, koblingsskjema til Iskra dynamoen var feil, så DF og D+ var byttet om Så nå må jeg få fatt i ny regulator, regner med jeg får ny levert, da det er de som har laget koblingsskjema. Snakket en del tid med konstruktøren i går, hjelpsom til tusen han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Da er ny laderegulator på vei i posten. Ble litt skremt i går, når jeg begynte å få lading, spenningen steg og steg, når den passerte 15,3v stopte jeg motoren. Før den tid, var jeg oppe i 38A ladestrøm, på 750 omdr, ikke gale det, når der var bealstning i tilegg på ca 12 A. Med laderegulator på plass, så gikk den opp til ca 14,7v i ca 1 min, så sank den til 14,4v, helt etter boka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.