Jump to content

Nordkapp VS Askeladden byggekvalitet.

løve

Recommended Posts

Min21wr skrev for 3 timer siden:

Hadde en askeladden 805 commuter som var så dårlig bygget at vi fikk ny båt på garantien. Hele innredningen kollapset og det viste seg den var kun limt sammen med en dråpe lim i hvert hjørne. 

Er jo en tankevekker det. Den var vel produsert i Os, utenfor Bergen. Vi har jo alle en oppfatning at Norsk-bygd er topp kvalitet. Kanskje ikke? 
Det ble kanskje bedre kvalitet når produksjonen ble flyttet til Polen i 2011?

Synes Nordkapp virker som flotte båter, men ser det er en god del som har problemer med selvlensning og synker ved kai.  Jeg har eis tre Askeladdenbåter og ikke opplevd noen form for strukturelle eller mekaniske problemer med dem. virker på meg som solide og gjennomtenkte båter. ikke like sprekt design som på Norkapp kansje vil noen si, men liker bedre ergonomi og smarte løsninger som er på Askeladden. Kansje har Nordkapp litt skarpere sjøegenskaper. De har ingen model som kan direkte samenliknes med min Askeladden C75CC.  hadde jeg ikke kjøpt Askeladden hadde det blitt Finnmaster eller Axopar, men Axopar har for lite styrhus og klumsete løsning med bysse. ikke weekend orientert.  De Comuterne tror jeg ikke kan samenliknes direkte med de andre modellene/nyere modellene.  Dette var nok utviklinksmodeller for å finne ut av hva som var bra og ikke for å komme seg dit de har havnet nå. Vil si de Polsk produserte er helt på høyde med de norskproduserte. Synes 805/905 Cupe er flotte båter selv om de mangler litt av det jeg liker best med lukkede båter i den størrelsen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Honduras skrev On 28.12.2024 at 15.30:

Er det ikke en av disse som har hatt noe problemer med sprekker i baug/kjøl, eller blander jeg med et annet merke?

Nordkapp sin baug er notorisk, spessielt 605. Det er jo så enkelt som å ikke kjøre nesa i bryggekanten for båten er god på alle andre måter. Det blir somregel bare krakeleringer på en uviktig styrkemessigt men godt synelig plass, men når man sliper på det så vokser skaden fort

Her ser man en typisk Nordkapp baug

https://vm.tiktok.com/ZNew4fND1/

Men uansett, så er 605 enduro en av favoritt båtene mine, når man først får heisa motoren, får på en god propell og tilta den skikkeligt så er det ett svært godt skrog som tåler overaskende høy fart i god sjø, det er bare og tørre, jeg har fortsatt ikke vært borti sjø som gjør at båten er bedre under 40knop enn over 40knop, de flyr meget ballansert må jeg si og tåler noe helt jævli med juling uten at man ser skader ellers på skroget. På neste 605 enduro jeg kjøper meg så skal jeg hive en 250 bakpå istedenfor en oppjazza 150. Da har man skikkelig hverdags cruiser som hamler opp med det meste man møter uttpå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...