Viksund Bravo Startet 22.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2024 Hei Bytter mine forbruksbatterier til lithium. Fra før har jeg løsning med voltsensitivt rele fra BEP. Jeg har baug- og hekkthruster, samt ankervinsj ombord. Yanmar motor. De nye batteriene er 2x200Ah og hvert har 200A BMS. Innebygget blåtann i begge. Beholder bly/syre til start. Jeg har lest en del om løsninger på forumet, men skulle gjerne hatt noen tegninger/ skjema på oppsettet dersom noen har noe som ligner 🙂 Er særlig usikker på om jeg må inn med DC-DC lader her eller om jeg kan klare meg med BEP relé. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Chiefengineer Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Viksund Bravo skrev for 10 timer siden: Hei Bytter mine forbruksbatterier til lithium. Fra før har jeg løsning med voltsensitivt rele fra BEP. Jeg har baug- og hekkthruster, samt ankervinsj ombord. Yanmar motor. De nye batteriene er 2x200Ah og hvert har 200A BMS. Innebygget blåtann i begge. Beholder bly/syre til start. Jeg har lest en del om løsninger på forumet, men skulle gjerne hatt noen tegninger/ skjema på oppsettet dersom noen har noe som ligner 🙂 Er særlig usikker på om jeg må inn med DC-DC lader her eller om jeg kan klare meg med BEP relé. Tror kanskje du må nevne noe mer om hvilken løsning du har i dag. Forbruksbatteribank, Startbatteri og eget thrusterbatteri? Common railmotor eller konvensjonelt innsprøytningssystem? Hvor henter thrusterne strømmen fra i dag? Ankervinsja? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Ja ble kanskje litt lite info. Om jeg husker riktig har jeg baugthruster og ankervinsj på startbatteri, og hekkthruster på forbruksbank. motoren er 4LH-DTE fra 1990 med originalt dynamo oppsett. 80A tror jeg det er. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
ezach Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Jeg er i samme prosess og har gjort mye research. Dynamoen min er for snau til å lade lifepo4 på 200 ah og 200A. Setter en dcdc-lader fra startbatteriet. Usikker på om lifepo4 vil takle thruster. Jeg bruker startbatteriet til thruster og vinsj. Har mye notater, så still gjerne spørsmål - så kan jeg svare på noe. Strøm er kritisk, så jeg vet å melde pass hvis jeg ikke vet. ⚡️ Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Viksund Bravo skrev for 13 timer siden: Er særlig usikker på om jeg må inn med DC-DC lader her eller om jeg kan klare meg med BEP relé. Det som er litt uheldig med et BEP relé beregnet for blybatterier, er at den høyere spenningen på et fulladet lithiumbatteri gjør at reléet ikke vil koble fra når motoren stoppes. Men etterhvert som forbruksbatteriet tappes vil spenningen synke, og startbatteriet blir koblet fra, før det er helt utladet. Det kan også gi uheldig belastning på BEP, hvis det kjøres tunge brukere (thrustere etc) på startbatteriet. Da vil BEP bryte når spenningen faller, så vil spenningen stige på forbrukssiden, BEP vil koble inn igjen osv. Det er mulig å få til en brukbar løsning med Argofet eller lignende, men det innebærer at startbatteriet ikke lenger er direkte koblet til dynamo. Og alle batterier får samme ladespenning. Så jeg vil anbefale å fortsatt ha startbatteriet direkte koblet til dynamo. DC-DC for lading av forbruksbatteri. Og gjerne også et separat thrusterbatteri med sin egen DC-DC Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Noen tips her kanskje, med ganske fine instruksjons-videoer. https://www.farco.no/aktuelt/bytte-til-litium-i-baat?gad_source=1&gbraid=0AAAAAC5JuEiykP0TqIFv2zU0ND5FguD_m&gclid=Cj0KCQiAsaS7BhDPARIsAAX5cSDptFVn4tEWipw9DdOQs5U-s3QIGILZ9mOl2NacwnpvmLL3mxqaXAwaAtDFEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Takk for alle tips 🙂 Det blir fint med skikkelig batterikapasitet og jeg vet Wallasen blir ekstra fornøyd med den økte hvilespenningen. Og så får jeg forhåpentligvis ryddet litt i kablene som en ekstra bonus 😊👍 Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Code0 Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 ezach skrev for 5 timer siden: Dynamoen min er for snau til å lade lifepo4 på 200 ah og 200A. Er ikke det bare et spørsmål om tid da? Jeg har en 29 hk motor i seilbåten, med 65 Amp dynamo, som maks gir 55 A til batteriene. 300Ah forbruksbank. Fordelen med L er at de tar det dynamoen kan gi, blybanken ladet med under 10 A etter 30 min. Argofet skille, ikke dc/dc. Bly startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Code0 skrev 1 time siden: Er ikke det bare et spørsmål om tid da? Jeg har en 29 hk motor i seilbåten, med 65 Amp dynamo, som maks gir 55 A til batteriene. 300Ah forbruksbank. Fordelen med L er at de tar det dynamoen kan gi, blybanken ladet med under 10 A etter 30 min. Argofet skille, ikke dc/dc. Bly startbatteri. Egenskapene jeg har fanget opp er at en liten dynamo kan gå varm fordi lifepo4 er så sulten på strøm. J-Å skrev for 6 timer siden: Det som er litt uheldig med et BEP relé beregnet for blybatterier, er at den høyere spenningen på et fulladet lithiumbatteri gjør at reléet ikke vil koble fra når motoren stoppes. Men etterhvert som forbruksbatteriet tappes vil spenningen synke, og startbatteriet blir koblet fra, før det er helt utladet. Det kan også gi uheldig belastning på BEP, hvis det kjøres tunge brukere (thrustere etc) på startbatteriet. Da vil BEP bryte når spenningen faller, så vil spenningen stige på forbrukssiden, BEP vil koble inn igjen osv. Det er mulig å få til en brukbar løsning med Argofet eller lignende, men det innebærer at startbatteriet ikke lenger er direkte koblet til dynamo. Og alle batterier får samme ladespenning. Så jeg vil anbefale å fortsatt ha startbatteriet direkte koblet til dynamo. DC-DC for lading av forbruksbatteri. Og gjerne også et separat thrusterbatteri med sin egen DC-DC Jeg skal ha eget blybatteri til vinsj og thruster akter. Da blir dette og startbatteriet ladet fra dynamo gjennom voltsensitivt relé. Provolt laget denne skissen til mitt oppsett, der jeg benytter eksisterende voltsensitivt relé i stedet for argofet. (Her er det også lagt inn diagram for solcelle/regulator samt separat landstrømslader for lifepo4.) 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 ezach skrev for 1 time siden: Code0 skrev for 3 timer siden: Egenskapene jeg har fanget opp er at en liten dynamo kan gå varm fordi lifepo4 er så sulten på strøm. jeg har 3x150 litium , Victron skillerelefor litium, 80A dynamo og fet fungere helt greit på 3 året. Hvis du ikke har trangt/tett motorrom så tror jeg problemet er overdrevet. Har ikke lest om noen som har brent dynamoen ennå. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 ezach skrev for 2 timer siden: Jeg skal ha eget blybatteri til vinsj og thruster akter. Da blir dette og startbatteriet ladet fra dynamo gjennom voltsensitivt relé. Provolt laget denne skissen til mitt oppsett, der jeg benytter eksisterende voltsensitivt relé i stedet for argofet. Det går sikkert fint. Så lenge du følger med på at reléet virkelig kobler ut. Jeg har koblet omtrent slik: Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 ezach skrev for 4 timer siden: Egenskapene jeg har fanget opp er at en liten dynamo kan gå varm fordi lifepo4 er så sulten på strøm. Fange opp…. De er konstruert for merkeeffekt, de produserer ikke mer. Så hva er din løsning , større dynamo, er det ikke samme problem med den? Men bytt til tykkere kabler fra dynamo til batterier, og jord, så blir det ikke så mye spenningsfall. Min bavaria underdimensjonerer for de antar bly. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Denne videoen fra makspower kan være nyttig å se: https://youtu.be/-zlISTgA_14?si=ndyYQnEWwLOljJ3p Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Horst skrev 36 minutter siden: Denne videoen fra makspower kan være nyttig å se: Den videoen viser jo bare en relativt uinteressant del av ladesekvensen. De burde vist hva som skjer når forbruksbanken er fulladet. En DC-DC vil da redusere til "float" spenning. Mens med Argofet vil enten BMS kutte lading, eller dynamoen vil fortsette å levere en relativt høy spenning inn på batteriet. En DC-DC gir også mulighet for å avslutte lading når batteriet har nådd f.eks 80%, som er bra for lagring. Så er det også det at en Argofet må kobles inn mellom dynamo og startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 J-Å Har du vært inne og lest på FAQ på makspower.no? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Horst skrev for 12 timer siden: J-Å Har du vært inne og lest på FAQ på makspower.no? Ja, jeg har lest endel av det de skriver på sidene sine. De er litt uenige med seg selv. På noen sider anbefaler de ikke DC-DC ladere i båt. Mens de anbefaler denne: Sitat Skanbatt Dynamo Hurtiglader 66A Marine Vår egen DCDC-lader – lett å montere i båten, og med mye funksjonalitet. Laderen fungerer med både Skanbatt lithiumbatterier og blybatterier. Selskapet heter egentlig Bruenech AS. Regnskapet for 2023 ser ikke så bra ut. Begge i ledelsen er godt utdannet i markedsføring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.