Jump to content

Bytte til Lithium- tegninger ønskes


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Bytter mine forbruksbatterier til lithium. 
Fra før har jeg løsning med voltsensitivt rele fra BEP. 
Jeg har baug- og hekkthruster, samt ankervinsj ombord. Yanmar motor. 
De nye batteriene er 2x200Ah og hvert har 200A BMS. Innebygget blåtann i begge. Beholder bly/syre til start. 
Jeg har lest en del om løsninger på forumet, men skulle gjerne hatt noen tegninger/ skjema på oppsettet dersom noen har noe som ligner 🙂

Er særlig usikker på om jeg må inn med DC-DC lader her eller om jeg kan klare meg med BEP relé. 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Viksund Bravo skrev for 10 timer siden:

Hei

Bytter mine forbruksbatterier til lithium. 
Fra før har jeg løsning med voltsensitivt rele fra BEP. 
Jeg har baug- og hekkthruster, samt ankervinsj ombord. Yanmar motor. 
De nye batteriene er 2x200Ah og hvert har 200A BMS. Innebygget blåtann i begge. Beholder bly/syre til start. 
Jeg har lest en del om løsninger på forumet, men skulle gjerne hatt noen tegninger/ skjema på oppsettet dersom noen har noe som ligner 🙂

Er særlig usikker på om jeg må inn med DC-DC lader her eller om jeg kan klare meg med BEP relé. 

Tror kanskje du må nevne noe mer om hvilken løsning du har i dag. Forbruksbatteribank, Startbatteri og eget thrusterbatteri? Common railmotor eller konvensjonelt innsprøytningssystem? Hvor henter thrusterne strømmen fra i dag? Ankervinsja?

Link to post

Jeg er i samme prosess og har gjort mye research. 

Dynamoen min er for snau til å lade lifepo4 på 200 ah og 200A. Setter en dcdc-lader fra startbatteriet.

Usikker på om lifepo4 vil takle thruster. Jeg bruker startbatteriet til thruster og vinsj.

Har mye notater, så still gjerne spørsmål - så kan jeg svare på noe. Strøm er kritisk, så jeg vet å melde pass hvis jeg ikke vet.

Link to post
Viksund Bravo skrev for 13 timer siden:

Er særlig usikker på om jeg må inn med DC-DC lader her eller om jeg kan klare meg med BEP relé. 

Det som er litt uheldig med et BEP relé beregnet for blybatterier, er at den høyere spenningen på et fulladet lithiumbatteri gjør at reléet ikke vil koble fra når motoren stoppes. Men etterhvert som forbruksbatteriet tappes vil spenningen synke, og startbatteriet blir koblet fra, før det er helt utladet.  Det kan også gi uheldig belastning på BEP, hvis det kjøres tunge brukere (thrustere etc) på startbatteriet. Da vil BEP bryte når spenningen faller, så vil spenningen stige på forbrukssiden, BEP vil koble inn igjen osv.

 

Det er mulig å få til en brukbar løsning med Argofet eller lignende, men det innebærer at startbatteriet ikke lenger er direkte koblet til dynamo. Og alle batterier får samme ladespenning.

 

Så jeg vil anbefale å fortsatt ha startbatteriet direkte koblet til dynamo. DC-DC for lading av forbruksbatteri. Og gjerne også et separat thrusterbatteri med sin egen DC-DC

Link to post
ezach skrev for 5 timer siden:

Dynamoen min er for snau til å lade lifepo4 på 200 ah og 200A.

Er ikke det bare et spørsmål om tid da? Jeg har en 29 hk motor i seilbåten, med 65 Amp dynamo, som maks gir 55 A til batteriene. 300Ah forbruksbank. Fordelen med L er at de tar det dynamoen kan gi, blybanken ladet med under 10 A etter 30 min. Argofet skille, ikke dc/dc. Bly startbatteri.

Link to post
Code0 skrev 1 time siden:

Er ikke det bare et spørsmål om tid da? Jeg har en 29 hk motor i seilbåten, med 65 Amp dynamo, som maks gir 55 A til batteriene. 300Ah forbruksbank. Fordelen med L er at de tar det dynamoen kan gi, blybanken ladet med under 10 A etter 30 min. Argofet skille, ikke dc/dc. Bly startbatteri.

Egenskapene jeg har fanget opp er at en liten dynamo kan gå varm fordi lifepo4 er så sulten på strøm.

 

J-Å skrev for 6 timer siden:

Det som er litt uheldig med et BEP relé beregnet for blybatterier, er at den høyere spenningen på et fulladet lithiumbatteri gjør at reléet ikke vil koble fra når motoren stoppes. Men etterhvert som forbruksbatteriet tappes vil spenningen synke, og startbatteriet blir koblet fra, før det er helt utladet.  Det kan også gi uheldig belastning på BEP, hvis det kjøres tunge brukere (thrustere etc) på startbatteriet. Da vil BEP bryte når spenningen faller, så vil spenningen stige på forbrukssiden, BEP vil koble inn igjen osv.

 

Det er mulig å få til en brukbar løsning med Argofet eller lignende, men det innebærer at startbatteriet ikke lenger er direkte koblet til dynamo. Og alle batterier får samme ladespenning.

 

Så jeg vil anbefale å fortsatt ha startbatteriet direkte koblet til dynamo. DC-DC for lading av forbruksbatteri. Og gjerne også et separat thrusterbatteri med sin egen DC-DC

Jeg skal ha eget blybatteri til vinsj og thruster akter. Da blir dette og startbatteriet ladet fra dynamo gjennom voltsensitivt relé.

 

Provolt laget denne skissen til mitt oppsett, der jeg benytter eksisterende voltsensitivt relé i stedet for argofet.

Screenshot_20241201_225055_SamsungNotes.jpg.3cb91f9117d1ae54bbe1a6db0fe9cc36.jpg

 

(Her er det også lagt inn diagram for solcelle/regulator samt separat landstrømslader for lifepo4.) 🙂

Link to post
ezach skrev for 1 time siden:
Code0 skrev for 3 timer siden:

 

Egenskapene jeg har fanget opp er at en liten dynamo kan gå varm fordi lifepo4 er så sulten på strøm.


jeg har 3x150 litium , Victron skillerelefor litium,  80A dynamo og fet fungere helt greit på 3 året.

 

Hvis du ikke har trangt/tett motorrom så tror jeg problemet er overdrevet. 
Har ikke lest om noen som har brent dynamoen ennå. 
 

Link to post
ezach skrev for 2 timer siden:

Jeg skal ha eget blybatteri til vinsj og thruster akter. Da blir dette og startbatteriet ladet fra dynamo gjennom voltsensitivt relé.

 

Provolt laget denne skissen til mitt oppsett, der jeg benytter eksisterende voltsensitivt relé i stedet for argofet.

 

Det går sikkert fint. Så lenge du følger med på at reléet virkelig kobler ut. Jeg har koblet omtrent slik:

image.png.7296f6d69a3c4a10997c76d917ee7cc8.png 

 

 

Link to post
ezach skrev for 4 timer siden:

Egenskapene jeg har fanget opp er at en liten dynamo kan gå varm fordi lifepo4 er så sulten på strøm.

Fange opp…. De er konstruert for merkeeffekt, de produserer ikke mer. Så hva er din løsning , større dynamo, er det ikke samme problem med den? Men bytt til tykkere kabler fra dynamo til batterier, og jord, så blir det ikke så mye spenningsfall. Min bavaria underdimensjonerer for de antar bly.

Link to post
Horst skrev 36 minutter siden:

Denne videoen fra makspower kan være nyttig å se:

Den videoen viser jo bare en relativt uinteressant del av ladesekvensen. De burde vist hva som skjer når  forbruksbanken er fulladet. En DC-DC vil da redusere til "float" spenning. Mens med Argofet vil enten BMS kutte lading, eller dynamoen vil fortsette å levere en relativt høy spenning inn på batteriet. En DC-DC gir også mulighet for å avslutte lading når batteriet har nådd f.eks 80%, som er bra for lagring. Så er det også det at en Argofet må kobles inn mellom dynamo og startbatteri. 

Link to post
Horst skrev for 12 timer siden:

J-Å
 

Har du vært inne og lest på FAQ på makspower.no?

 

Ja, jeg har lest endel av det de skriver på sidene sine. De er litt uenige med seg selv. På noen sider anbefaler de ikke DC-DC ladere i båt. Mens de anbefaler denne:

Sitat

Skanbatt Dynamo Hurtiglader 66A Marine

Vår egen DCDC-lader – lett å montere i båten, og med mye funksjonalitet. Laderen fungerer med både Skanbatt lithiumbatterier og blybatterier.

 

Selskapet heter egentlig Bruenech AS.  Regnskapet for 2023 ser ikke så bra ut. Begge i ledelsen er godt utdannet i markedsføring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...