Jump to content

Hva da med Bavaria 39 cruser er den ok???


Bavaria 40

Recommended Posts

Jeg ble iallefall meget imponert når jeg var nede i denne i Bergen. Bavaria har tjent mye på å få en lysere innredning og her i 39 foteren MÅ du jo virkelig få mye for pengene. Forstår ut av mange tester at Bav-båtene går bedre nå, spesielt i mindre vind og det er syns jeg er SVÆRT viktig med en seilbåt...

 

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er riktig som Bitteliten skriver, vi er meget int i Bavaria. Etter å ha "krabbet" rundt i både

Bavaria 39 og 42, har vi følgende erfaringer.

 

Innvendig, stort sett like. Bysse-løsningen på 42, større passasje mellom sete og bysse.

I tillegg er cockbiten større, det er det vi synes er den vesentligste forskjellen

Prisforskjellen lyver litt, da 42 er utstyrt med mere utstyr,som bl.annet el.winsch forut.

 

Begge er 2 meget bra alt., vi har vel bestemt att ved kjøp av Bavaria, ender vi på B42.

 

Spennende, vi blir liggende i Hvaler/Fredrikstad-region, ser også det er hjemmehavnen din.

 

Ser også du nevner Dufour 385, var og tittet på den også, med samme løsning(2 bad). Jeg

synes det gjorde den trang i forhold til B39 og B42. Men en veldig fin båt. Fin Cockbit-løsning.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Det er riktig som Bitteliten skriver, vi er meget int i Bavaria. Etter å ha "krabbet" rundt i både

Bavaria 39 og 42, har vi følgende erfaringer.

 

Skal du avansere fra Yamarin 5910 til Bavaria 39/42 :eek:

20 fot syke skal man ikke kimse av :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Legen sa det var greit :lol: .Vi hadde stor båt før vi kjøpte oss hytte. Men nå er vi på vei

tilbake til båt igjen etter att barna har blitt større.

 

Ja ja til lykke da.

Får håpe dere finner den rette båten før tiden er inne :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

.......vil tro de sliter i lite vind enda...etter min mening er de underrigget.

 

Men...er jo kjekt for oss med gamle damer å ha noe å seile forbi ;)

Hvor mye seil bør en 39 fots seilbåt ha for at den ikke skal være underrigget ?

 

Bavaria 39 Cruiser har 83 kvm seil

Dufour 385 har 74 kvm seil

Hallberg Rassy 40 har 81 kvm seil

X-40 har 89 kvm seil

Bavaria 38 Match har 89 kvm seil

TMS

Link to post

Nefertiti:

SwedeStar 37 er nok neppe ute av formene ennå. Blir trolig først å se på vannet til våren.

Men ut fra tegningene er det en helt annen type båt enn B39. Langt raskere med beregnet LYS-tall på 1.31, betydelig smalere og med mindre bokomfort. Ser spennende ut. Mener å ha sett det er en forhandler på Stavanger-kanten (Sirenas?) som skal importere båten.

Hva er beregnet LYS på B39? Rundt 1.23-1.24?

 

Har selv en Scanner 39 bygd ved Lidkøping Båtsnickeri. Solid håndtverk.

Link to post

Det var en B38 som vant færdern, det klart som det er skrevet før, at vedkommende kunne

ha vunnet med flere typer båter. Men han har valgt B38 ut i fra sitt bruk. VIl ikke tro at

vedkommende hadde valgt denne type båt hvis den var seilmessig skuffende.Vedkommende

er perfeksjonist ang båten.

 

Men uansett om man liker det eller ei, velger mange Bavaria pga

 

Lunde Båt som levrandør

Bavaria som båt, seilglede, bokomfort osv

Holder seg bra i pris, dette til tross det er mange B i markedet.

 

Men det viktigste er at man velger den båten som man er føler seg mest komfortabel med.

Vi sees!

Link to post

Har ikke tenkt å bytte båt enda...men hvis...så er jo noe i R36 klassen kanskje mest aktuelt.

Hvis...det går an seile med lite mannskap (alene). Swedestaren har selvslåer. Et godt tegn.

 

Blir den så rask som tenkt høres det spennende ut. Har inntrykk av at Lidköping gjør skikkelig håndtverk...

 

Prisen...ikke forskrekkelig mye mer enn f.eks en Elan 37.

 

Nei...slutte å tulle. Neste vinter vurderer jeg å skrape bunnstoff. Godt middel mot 3-fotssyke.

 

Så seilarealpåstanden. Bavaria 39 er kanskje ikke underrigget, men den veier 2 tonn for mye. (Og de 2 tonnene ligger ikke i kjølen...)

Bavaria 39 83 kvm på 8.5 tonn

Bavaria 38 Match 91 kvm på 6.5 tonn

Link to post

Takker for inlegget ditt baatsman, kanskje vi treffes i løpet av sesongen , vår vurdering er også at vi synes dufour er trang, var ombord i B39 og B42 før helga

opplagt mye for pengene, båt handler om følelser, antagelig mere for meg en min kone, hun er helt klar for bavaria enten det blir 39 eller 42, hun er helt klar på at få andre seilbåter har bedre bokomfor i samme størrelse. Det må jeg si meg enig i

og med den bruken vi har med båten 65-75 døgn i sesongen ja da er det sikkert greit å kompromie litt på seilegenskapene. Ja 999 seiler bra og hadde den hatt en akterkabin til, så tenårigsdatter kunne bo der så er det ikke sikker jeg hadde byttet enda. Men for meg så høres lys på 1,23-1.24 på 39 greit ut med tanke på

turseiling, det er trossalt ikke et regattamanskap men familien som skal håntere båten på en noenlunde grei måte uten og slite seg ut, samtidig og kunne gå selv om det blåser relativt mye.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...