Bavaria 40 Startet 16.Januar.2006 Del på Facebook Startet 16.Januar.2006 Har vurdert og kjøpe en B39 cruser er det noen som har erfaringer med eller synspunkter på denne båten?? Har sett på noen andre alternativer også bla. dufour 385, vanskelig og bestemme seg, så derfor hvis noen har erfaring med Bavria 39 cruser så er det fint om noen kan dele den erfaringen med meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Vanskelig å si om denne båten - kan bare tipse at Baatsmann har en tråd om kjøp av ny båt i samme klasse, og han har bla vurdert denne båten. Generelt er jeg positiv til Bavaria og 39 liker jeg bla fordi jeg ikke liker 2 ratt. Synes cockpiten virker bedre med 1 ratt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Jeg ble iallefall meget imponert når jeg var nede i denne i Bergen. Bavaria har tjent mye på å få en lysere innredning og her i 39 foteren MÅ du jo virkelig få mye for pengene. Forstår ut av mange tester at Bav-båtene går bedre nå, spesielt i mindre vind og det er syns jeg er SVÆRT viktig med en seilbåt... Lykke til! Redigert 16.Januar.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Det er riktig som Bitteliten skriver, vi er meget int i Bavaria. Etter å ha "krabbet" rundt i både Bavaria 39 og 42, har vi følgende erfaringer. Innvendig, stort sett like. Bysse-løsningen på 42, større passasje mellom sete og bysse. I tillegg er cockbiten større, det er det vi synes er den vesentligste forskjellen Prisforskjellen lyver litt, da 42 er utstyrt med mere utstyr,som bl.annet el.winsch forut. Begge er 2 meget bra alt., vi har vel bestemt att ved kjøp av Bavaria, ender vi på B42. Spennende, vi blir liggende i Hvaler/Fredrikstad-region, ser også det er hjemmehavnen din. Ser også du nevner Dufour 385, var og tittet på den også, med samme løsning(2 bad). Jeg synes det gjorde den trang i forhold til B39 og B42. Men en veldig fin båt. Fin Cockbit-løsning. Redigert 16.Januar.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Det er riktig som Bitteliten skriver, vi er meget int i Bavaria. Etter å ha "krabbet" rundt i både Bavaria 39 og 42, har vi følgende erfaringer. Skal du avansere fra Yamarin 5910 til Bavaria 39/42 20 fot syke skal man ikke kimse av Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Skal du avansere fra Yamarin 5910 til Bavaria 39/42 20 fot syke skal man ikke kimse av Legen sa det var greit .Vi hadde stor båt før vi kjøpte oss hytte. Men nå er vi på vei tilbake til båt igjen etter att barna har blitt større. Redigert 16.Januar.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 De nye Bavariaene skal visstnok være raskere enn de "gamle". Men vil tro de sliter i lite vind enda...etter min mening er de underrigget. Men...er jo kjekt for oss med gamle damer å ha noe å seile forbi ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Legen sa det var greit .Vi hadde stor båt før vi kjøpte oss hytte. Men nå er vi på vei tilbake til båt igjen etter att barna har blitt større. Ja ja til lykke da. Får håpe dere finner den rette båten før tiden er inne Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Pen, men hva båt er det Krapyl? Comfortina? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Jepp. Comfortina 42, 2005. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Tror nok Krapyl mener han skal holde seg til Maxi, det er vel den nye 1050. Jeg ser jeg tok feil, men se bildene av den nye Maxi 1050, svært lik i mindre målestokk. Redigert 16.Januar.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Maxi 999 seiler nå bra...vil tro kanskje Bavaria Cruiserne kan føles litt skuffende? Omega 42 er jo nydelig, men kanskje litt spesiell ;) Men noen som vet noe om SwedeStar? Finns den? http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMS Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 .......vil tro de sliter i lite vind enda...etter min mening er de underrigget. Men...er jo kjekt for oss med gamle damer å ha noe å seile forbi ;) Hvor mye seil bør en 39 fots seilbåt ha for at den ikke skal være underrigget ? Bavaria 39 Cruiser har 83 kvm seil Dufour 385 har 74 kvm seil Hallberg Rassy 40 har 81 kvm seil X-40 har 89 kvm seil Bavaria 38 Match har 89 kvm seil Sitér dette innlegget TMS Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Krapyl mener han skal holde seg til Maxi, det er vel den nye 1050. Mnei. Det er Comfortina 42. Dessverre er prislappen 2.2Msek. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Hvor mye seil bør en 39 fots seilbåt ha for at den ikke skal være underrigget ? Bavaria 39 Cruiser har 83 kvm seil Dufour 385 har 74 kvm seil Hallberg Rassy 40 har 81 kvm seil X-40 har 89 kvm seil Bavaria 38 Match har 89 kvm seil X-40 har 99,2 kvm seil på 7450 kg. Det er ikke underrigget! mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Nefertiti: SwedeStar 37 er nok neppe ute av formene ennå. Blir trolig først å se på vannet til våren. Men ut fra tegningene er det en helt annen type båt enn B39. Langt raskere med beregnet LYS-tall på 1.31, betydelig smalere og med mindre bokomfort. Ser spennende ut. Mener å ha sett det er en forhandler på Stavanger-kanten (Sirenas?) som skal importere båten. Hva er beregnet LYS på B39? Rundt 1.23-1.24? Har selv en Scanner 39 bygd ved Lidkøping Båtsnickeri. Solid håndtverk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Oppgitt vekt på B39 Cruiser er 8300 kilo. Det er relativt mye på 83 kvm seil (med genoa) Min Scanner39 har displasement på 6,6 tonn. Og 84 kvm seil med maks genoa. LYS 1.25. Men så er den da også veldig lettdreven. Men B39 seiler, etter testene å dømme, langt bedre enn sine eldre søstre. Redigert 16.Januar.2006 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Det var en B38 som vant færdern, det klart som det er skrevet før, at vedkommende kunne ha vunnet med flere typer båter. Men han har valgt B38 ut i fra sitt bruk. VIl ikke tro at vedkommende hadde valgt denne type båt hvis den var seilmessig skuffende.Vedkommende er perfeksjonist ang båten. Men uansett om man liker det eller ei, velger mange Bavaria pga Lunde Båt som levrandør Bavaria som båt, seilglede, bokomfort osv Holder seg bra i pris, dette til tross det er mange B i markedet. Men det viktigste er at man velger den båten som man er føler seg mest komfortabel med. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Har ikke tenkt å bytte båt enda...men hvis...så er jo noe i R36 klassen kanskje mest aktuelt. Hvis...det går an seile med lite mannskap (alene). Swedestaren har selvslåer. Et godt tegn. Blir den så rask som tenkt høres det spennende ut. Har inntrykk av at Lidköping gjør skikkelig håndtverk... Prisen...ikke forskrekkelig mye mer enn f.eks en Elan 37. Nei...slutte å tulle. Neste vinter vurderer jeg å skrape bunnstoff. Godt middel mot 3-fotssyke. Så seilarealpåstanden. Bavaria 39 er kanskje ikke underrigget, men den veier 2 tonn for mye. (Og de 2 tonnene ligger ikke i kjølen...) Bavaria 39 83 kvm på 8.5 tonn Bavaria 38 Match 91 kvm på 6.5 tonn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 re baatsman: Det var en Scanner39 som vant fjorårets Gotland Rundt i ORC1 og ORC totalt. Det betyr ikke annet enn at mannskapet har seilt glimrende ut fra de forutsetningene båten er antatt/beregnet å ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Hvor mye seil bør en 39 fots seilbåt ha for at den ikke skal være underrigget? — Hur bredt har ni hoppat? Det er nok noen flere faktorer enn båtens lengde som avgjør hvor mye tekstiler som kler damen. Og, tekstilenes kvalitet har også en del å si for hvordan hun oppfører seg i lett vind. Redigert 16.Januar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 40 Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Takker for inlegget ditt baatsman, kanskje vi treffes i løpet av sesongen , vår vurdering er også at vi synes dufour er trang, var ombord i B39 og B42 før helga opplagt mye for pengene, båt handler om følelser, antagelig mere for meg en min kone, hun er helt klar for bavaria enten det blir 39 eller 42, hun er helt klar på at få andre seilbåter har bedre bokomfor i samme størrelse. Det må jeg si meg enig i og med den bruken vi har med båten 65-75 døgn i sesongen ja da er det sikkert greit å kompromie litt på seilegenskapene. Ja 999 seiler bra og hadde den hatt en akterkabin til, så tenårigsdatter kunne bo der så er det ikke sikker jeg hadde byttet enda. Men for meg så høres lys på 1,23-1.24 på 39 greit ut med tanke på turseiling, det er trossalt ikke et regattamanskap men familien som skal håntere båten på en noenlunde grei måte uten og slite seg ut, samtidig og kunne gå selv om det blåser relativt mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 (redigert) Helt enig Maxi 999, med så mange døgn i båt, i tillegg til de værforhold vi har i Norge, setter man pris på inneplassen også. Det viktigste er hvilke egenskaper man setter høyest med båt, og velger fra det. Leser man tester, hører på erfaringer fra Bavaria eiere, vanker det mye positivt. Redigert 17.Januar.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.