Jump to content

Livet med øien 530f

Steini

Recommended Posts

Steini skrev for 1 time siden:

Einaste er at reketeiner bør flyte ein meter og to over bunn så ikkje marken spiser dei opp.

Det var nytt for meg. Tror ikke alle praktiserer det der. 

Steini skrev for 1 time siden:

Han hadde vært å kjøpt seg ei kamskjellteine. Desse fungerer med lys som lokker kamskjell inn i teina.

Enda mer nytt! Kamskjellteine har jeg aldri hørt om :smiler:

Komodo skrev 2 minutter siden:

Det var nytt for meg. Tror ikke alle praktiserer det der. 

Enda mer nytt! Kamskjellteine har jeg aldri hørt om :smiler:

Eg ser ein meter og to var litt lite ?

https://froystad.no/blog/reketeinen-historie-beste-praksis-og-utstyrsliste?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzPy8BhBoEiwAbnM9O_CsjMu_O4J0-aQN3zRyK1kuV484-0O9HJJsqxBkCCXDiS8nh1ReAhoC2PAQAvD_BwE

Jøss, 10-30 meter over bunnen ja, det var nytt for meg. Visste heller ikke at reka regnes som pelagisk. Trodde den stort sett holdt seg ved bunnen. Ser imidlertid at de skriver at du kan fiske fra 70m og nedover, det er ikke helt riktig. her i distriktet kan man fiske fra 50 meter. 

Men dette med å fiske opp fra bunnen må dra med seg en del styr. Dersom man skal ha teina opp fra bunn må man både ha et flyteelement på den, og et lodd på bunnlina for hver teine. Hvis ikke vil jo hele bunnlina stå opp i en bue mellom loddene i hver ende. 

Nei det er ikkje heilt enkelt.

Får prøva litt forskjelligt etterkvart å sjå kva som gjer bra resultat.

Når det gjelder dybde så trur eg dette varierer ein del. Ser på sørlandet fisker dei kreps på 50 meter også, mens her på vestlandet er dei helst under 100 meter.

@Ask har du noko erfaring med kreps eller rekefiske her i fjordane?

Steini skrev 6 minutter siden:

Nei det er ikkje heilt enkelt.

Får prøva litt forskjelligt etterkvart å sjå kva som gjer bra resultat.

Når det gjelder dybde så trur eg dette varierer ein del. Ser på sørlandet fisker dei kreps på 50 meter også, mens her på vestlandet er dei helst under 100 meter.

@Ask har du noko erfaring med kreps eller rekefiske her i fjordane?

Hei.

Eg har forsøkt med på krepsefiske i Bømlafjorden, men utan teinehalar var det ikkje nokon stor suksess...

Eg har òg vore med ein kompis som har teinehalar. Kreps kan vera ok om ein treff rett. Reketeinene var ingen suksess.

Eg jobbar med fiskeri, og trur Frøstad tek godt i når dei skriv om reketeiner i komersielt fiskeri.

Meg bekjent så er fangstane for små til at det lønner seg å fiskar reker med teinerm men eg skal ikkje utelukka at enkelte leverer småfangstar til restaurantar.

Det er jo stor skipstrafikk i fjorden, så prøv gjerne å finna ein stad utanom leia.

Ein tremnning satte krepsateiner ikkje så langt frå Valebrotet. To ilar. Han fant dei aldri.

Nei eg trur ikkje teiner blir noko suksess innen kommersiellt fiskeri heller.

Men hadde vært gøy om ein får det til, så ein evt kan få seg eit kilo og to til helga.

Dei eg har snakka med som får det til, snakker om eit par hundre gram pr teine på snitt.

Men ein har no jallfall alltid masse krabbe å gå tilbake til om alt anna sku feila ???

Steini skrev 1 time siden:

Tror dette med dybde er litt spesielt akkurat her i distriktet ved Glommas utløp. På grunn av det grumsete og misfargede overflatevannet, blir det mye fortere mørkt når man beveger seg ned i dypet. Utenfor her vi bor fiskes krepsen helt opp på 30 meter, og ved dykking har jeg sett at den lever og beveger seg helt opp på 15 meter. Kan ikke huske å ha sett kreps grunnere enn 90 meter ved dykking på vestlandet. 

Min høyst private teori er at den går grunnere her da den er et nattaktivt dyr. Tenker at det kanskje er litt slik for reka også. 

Komodo skrev 10 minutter siden:

Tror dette med dybde er litt spesielt akkurat her i distriktet ved Glommas utløp. På grunn av det grumsete og misfargede overflatevannet, blir det mye fortere mørkt når man beveger seg ned i dypet. Utenfor her vi bor fiskes krepsen helt opp på 30 meter, og ved dykking har jeg sett at den lever og beveger seg helt opp på 15 meter. Kan ikke huske å ha sett kreps grunnere enn 90 meter ved dykking på vestlandet. 

Min høyst private teori er at den går grunnere her da den er et nattaktivt dyr. Tenker at det kanskje er litt slik for reka også. 

Ja om du dykker på 90 meter og meir, så er du ikkje fritidsdykker som meg skjønner eg ? 

Sjelden eg er meir en 30 meter. Må jo ver spennande og interessant å dykka sopass dypt.  Med unntak av dekomp tida,hehe.

• 2 uker senere...

Spør naboer hvor de setter garna.

Ser de flyter, greit nok hvis silda går høyt, men du får gjerne noe rusk og rask med på kjøpet.

Her har den gått dypere så jeg har nå i vinter hatt to-tre favner slag på blåsene.

Lubbesild, velg heller de som er feite.

Får du bra tørk på den så blir de magre som tørre pinner før du får høre gjøken.

@lnjk

Takk for tips.

Ja skal prøva å sjå kor andre setter dei, men når sant skal seiast så ser eg ikkje så mangen andre som setter etter sild.

2-3 favner ja... ser garna mine er gode 8 meter høyde på, så bør vel setta på 15-20 meter då kansje?

Bruker du tung ile eller anker i enden på garna?

Ja har skjønt at gjøken alltid har spelt sin rolle i det lokale sildefisket. Såg ein gammel video fra Austevoll 😁

Du bør få tips fra andre i området. Umulig å gi deg tips uten lokal kunnskap/erfaring.

Silda trekker gjerne årvisst til samme sted. Ofte noen dager før full/nymåne.

Men så er det slik at noen steder så er det helst mellom månene som er best.

Garna dine flyter så om det er 10 eller 30 meter du setter på så betyr det ikke så mye.

Men man setter ofte så nært land at første enden er like over bunn.

-Har fast i land og ilen i siste enden er kanskje 10 kilo. Strømforhold har noe å si for hvor tung ile man bruker.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...