mons Startet 28.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2024 Sønnen min kjøpte en båt med relativt mye skader i skroget. Tipper den har stått på dårlige bukker og vært full av vann el. Slipte reint alt under vannlinja og har lagt på et solid lag glassfiber med bæring tilsvarende den orginale bunnen. Neste trinn er topcoat, men i bruksanvisningen står det bare at man skal legge på ett 0.7 mm lag. Synes det høres tynt ut. Regner med man ikke kan male flere strøk topcoat da den lager et vokslag på utsiden. Bør/kan jeg legge et strøk gelcoat først og male over med topcoat? Da vil jeg i tillegg kunne planslipe litt på gelcoaten før siste strøk.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Krimart Svart 28.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2024 Gelcoat herder jo ikke i friluft, så i så fall må du dekke til. Bedre med topcoat, og så avfette med aceton før og etter sliping.😉 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2024 mons skrev 41 minutter siden: i bruksanvisningen står det bare at man skal legge på ett 0.7 mm lag. Synes det høres tynt ut. Regner med man ikke kan male flere strøk topcoat da den lager et vokslag på utsiden. Bør/kan jeg legge et strøk gelcoat først og male over med topcoat? 0.7mm er nok normalt, men det skader ikke om det er enda litt tykkere. Du klare uansett aldri å få det helt jevnt tykt over hele flaten. Men du klarer ikke å bygge nok i ett strøk, du må ha to eller tre. Den enkleste måten å gjøre det på er å legge gelcoat først, deretter topcoat. Hvis du kjøper et spann med gelcoat og voks ved siden av, kan du blande opp topcoat selv til det siste strøket. Da slipper du å kjøpe både gel- og topcoat. Det går an å bruke gelcoat i flere strøk også, men da må du vaske vekk vokslaget og matte ned før du går videre. Siden dere har laminert manuelt på utsiden av skroget har dere antagelig også mistet litt av finishen. Det er flere måter å få tilbake den på, jeg foretrekker å ikke bruke sparkel. Hvis du rett og slett støper et ekstra lag med 300g matte, så har du litt å slipe på før du er nede på det du har regnet som forsterkning. En annen måte er å legge på et tykt lag med coat, og slipe deg ned til du har en plan overflate, og deretter legge på ønsket tykkelse med coat. Lagt til: Ser at @Krimart rakk å komme i forkjøpet med en post Joda, gelcoat herder, det er jo på den måten båter blir støpt. Først gelcoat i forma, deretter laminere. Det blir på samme måte her. Legger gelcoat først i ønsket antall lag, og deretter et lag med topcoat til slutt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Vil bare legge til at gelcoat laget ikke kan/ bør slipes. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mons Svart 29.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Takk. Høres ut for at det blir bare topcoat, og at om ønskelig kan man vaske, rubbe og vaske for deretter å legge et strøk til om ønskelig hvis jeg forstår dette riktig? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Ser ut som om det kun er under vannlinjen? Isåfall bør man bruke 2-komponent epoxy grunning, slik vi gjorde når Viksund'en hadde plastpest. Bedre enn gel/topcoat på alt utenom det estetiske. Som jo ikke spiller noen rolle der det skal dekkes med bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Guttene har handlet inn og legger et tykkest mulig lag topcoat. Med snitt på 15 m/sek og kast på 21 samt regn synes de at det er ok å jobbe på et skipsverft som har ledige haller med god varme. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Krimart Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 For å presisere: gelcoat herder men forblir kleberig i luft, noe som gjør at du kan legge flere lag uten noe sliping. Topcoat er tilsatt en voks (gjerne av deg selv) som gjør at overflaten herder til det blir helt hardt. Du kan gjerne legge flere lag topcoat også, men da må avfette for å fjerne voksen, så slipe og avfette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 På en jobb som det der er det kjekkt med mye coat å slipe på for og få det jevnt. Så da hadde jeg rulla på 2-3lag med gelcoat, så ett lag med topcoat. Så er det bare å begynne slipe jobben. Slipper heldigvis og tenke på noe finish, så det er bare og gå for 80papir og langkloss så det blir jevnt og fint Hvis man har dårlig tid så bestiller man den her, har man god tid så selger temu "helt like" til en 200 lapp https://www.maxmaling.no/produkt/slipekloss-fleksibel-mirka-med-avsug-70x400-mm/?utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_SHOPIA NO De slipe papirene her er fine, hvis man hiver på litt vann når man sliper så holder papirene svært lenge https://www.norbond.no/autonet-remse-70x420mm-mirka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.