Jump to content

Legge gelcoat/topcoat på nystøpt skrog

mons

Recommended Posts

Sønnen min kjøpte en båt med relativt mye skader i skroget. Tipper den har stått på dårlige bukker og vært full av vann el.

Slipte reint alt under vannlinja og har lagt på et solid lag glassfiber med bæring tilsvarende den orginale bunnen.

Neste trinn er topcoat, men i bruksanvisningen står det bare at man skal legge på ett 0.7 mm lag. Synes det høres tynt ut.

Regner med man ikke kan male flere strøk topcoat da den lager et vokslag på utsiden.

Bør/kan jeg legge et strøk gelcoat først og male over med topcoat? Da vil jeg i tillegg kunne planslipe litt på gelcoaten før siste strøk..

IMG_20241227_112838.jpg

IMG_20241227_131139.jpg

Mons

mons skrev 41 minutter siden:

i bruksanvisningen står det bare at man skal legge på ett 0.7 mm lag. Synes det høres tynt ut.

Regner med man ikke kan male flere strøk topcoat da den lager et vokslag på utsiden.

Bør/kan jeg legge et strøk gelcoat først og male over med topcoat?

0.7mm  er nok normalt, men det skader ikke om det er enda litt tykkere. Du klare uansett aldri å få det helt jevnt tykt over hele flaten.

Men du klarer ikke å bygge nok i ett strøk, du må ha to eller tre. Den enkleste måten å gjøre det på er å legge gelcoat først, deretter topcoat. Hvis du kjøper et spann med gelcoat og voks ved siden av, kan du blande opp topcoat selv til det siste strøket. Da slipper du å kjøpe både gel- og topcoat. 

Det går an å bruke gelcoat i flere strøk også, men da må du vaske vekk vokslaget og matte ned før du går videre. 

Siden dere har laminert manuelt på utsiden av skroget har dere antagelig også mistet litt av finishen. Det er flere måter å få tilbake den på, jeg foretrekker å ikke bruke sparkel. Hvis du rett og slett støper et ekstra lag med 300g matte, så har du litt å slipe på før du er nede på det du har regnet som forsterkning. En annen måte er å legge på et tykt lag med coat, og slipe deg ned til du har en plan overflate, og deretter legge på ønsket tykkelse med coat. 

Lagt til:

Ser at @Krimart rakk å komme i forkjøpet med en post :smiler:

Joda, gelcoat herder, det er jo på den måten båter blir støpt. Først gelcoat i forma, deretter laminere. Det blir på samme måte her. Legger gelcoat først i ønsket antall lag, og deretter et lag med topcoat til slutt. 

På en jobb som det der er det kjekkt med mye coat å slipe på for og få det jevnt. Så da hadde jeg rulla på 2-3lag med gelcoat, så ett lag med topcoat. Så er det bare å begynne slipe jobben. Slipper heldigvis og tenke på noe finish, så det er bare og gå for 80papir og langkloss så det blir jevnt og fint 

Hvis man har dårlig tid så bestiller man den her, har man god tid så selger temu "helt like" til en 200 lapp

https://www.maxmaling.no/produkt/slipekloss-fleksibel-mirka-med-avsug-70x400-mm/?utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_SHOPIA NO

De slipe papirene her er fine, hvis man hiver på litt vann når man sliper så holder papirene svært lenge 

https://www.norbond.no/autonet-remse-70x420mm-mirka

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...