Jump to content

Litt OT: Momentnøkkel - hvilken type trenger jeg?


bjoris

Recommended Posts

Da er avtalen om løft av båten på land i boks, det blir når jeg kommer hjem om 14 dager. Jeg må forberede meg på det som skal gjøres og har kontroll på alt utenom momentnøkkel. Har aldri benyttet slikt før så derfor trenger jeg litt tips, ser for meg at dette er et litt stort og dyrt verktøy, men det er kanskje feil?

 

Det skal brukes på denne koblingen og det vil være liten plass på girflensen

 

Bilde

 

Siden akslingen må kappes, må jeg også ha av denne klemflensen som du ser såvidt i høyre hjørne på bildet nedenfor. Her er det umbraco-skruer, men antar det finnes momentnøkler som en kan bruke både på bolter og umbraco???

 

Bilde

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Momentnøkler passer til piper. Har du unbrako-piper kan du bruke overgangene i pipesettet ditt på en momentnøkkel. Nøkkel får du kjøpt i en verktøyforretning, eller gjerne hos Biltema. Kan være grei å ha i verktøysamlinga.

 

NB! Husk å avspenne nøkkelen etter bruk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ser det er to stk hos Biltema, den ene var jo svært rimelig, 59,90. Ting som er for billige til å være sant er jo som oftest det. Antar det er den til kr. 549,- som er noe å satse på? Tror jeg trenger en slik da jeg har ødlagt altfor mange bolter i mitt liv:) Takk for tipset

 

Høres vel ut som om du har en slik, hva bruke du den til. Alt mulig eller bare slike spesielle ting som jeg skal til med nå??

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Husk å sjekke at moment nøkkelen går lavt eller høgt nok til det du skal stramme til. Vet ikke om jeg gjør meg forstått her nå men.

 

Min nøkkel går ikke langt nok ned på skalaen til å trekke til dei minste boltene på min motor noe som gjør verktøyet ubrukeligt for dei boltene.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ser det er to stk hos Biltema, den ene var jo svært rimelig, 59,90. Ting som er for billige til å være sant er jo som oftest det. Antar det er den til kr. 549,- som er noe å satse på? Tror jeg trenger en slik da jeg har ødlagt altfor mange bolter i mitt liv:) Takk for tipset

 

Høres vel ut som om du har en slik, hva bruke du den til. Alt mulig eller bare slike spesielle ting som jeg skal til med nå??

Momentnøkkel kan være kjekt å ha for å ikke dra for hardt til på mange ting. Ved montering Aluminumsfelger er det f.eks. mange son drar for hardt til.

Klemflensen din skal trekkes til med moment. Mye i.f.m. motorer skal trekkes til med et spesifikt moment.

Kjekt å ha, men bruker den ikke så veldig ofta da.

 

Ble nå litt i tvil nå om jeg slakket den etter siste gangs bruk :headbang: (ref hva Arnstein skrev).

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris.

Å dra til disse boltene uten moment er å ta unødig sjanse. Dette er en klemflens som Sleipner selger og den skal draes til med moment. Du starter fra giret og trekker bolt for bolt mot propellen,og denne skal trekkes i to omganger. Skal momentet være f.eks 10kg deler du det i to omganger, trekker den første nærmest giret til 5kilo,dreier akselen og trekker den rett over til det samme og slik jobber du deg bakover med alle seks boltene. Så starter du på nytt og trekker opp til 10 kilo og gjentar operasjonen til allr er tiltrukket. Dette er veldig viktig :yesnod: Jeg snakker av erfaring :yesnod:

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe en momentnøkkel, så kjøp en skikkelig en! Du må kunne stole på at innstilt moment stemmer hvis det skal være noe poeng. I så måte er den til 59,- bare en vits desverre. Den andre hørtes bedre ut, og burde kunne fungere greit.

 

Det er en fordel å bruke momentnøkkel på det meste i båten egentlig, da det på grunn av vibrasjoner, slag og vridninger må være tilstrekkelig moment til at det ikke rister løs og ikke så stramt at det sprekker etter en tid på grunn av at det står i spenn. Klart, med masse erfaring og følsomme fingertupper så "kjenner" man når det er rett, men for alle oss andre så er det greit å ha et konkret moment å forholde seg til. Og så slapper man bedre av etterpå når man vet at det er helt rett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, Moment kan du bruke over alt som noen andre viser til her. Husk også å sett nøkkelen i skrustikka og klikk mange ganger FØR du skal dra til andre ting! Den varmes da opp og er gjevnere i momentet når du utfører noe. Da kjenner du også hvor mye som skal til når jobben gjøres! Kjøp alltid kvalitet, for det er dumt når dritten ryker!(Biltema) Har ødelagt mye dårlig verktøy jeg!!! Lån heller en god en til den lille jobben din.

 

Hilsen Båtnissen :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...