Jump to content

ny batteribank, kombinere Optima og litium


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

trenger bytte min forbruksbatteribank i båten. den består i dag av 3x150ah agm batterier.  I tillegg er det 1 start +2xOptima yellow til baugpropell / anker. De optima lades via B2b lader.
Men så leker jeg men tanken og kjøpe 2st litium og lade med Victron orion b2b fra startbatteriet. men hvordan går det når jeg allerde har en til de optima. Blir det for mye som skal gå via start da?

Og hva med batterie laderern som er en eldre Quick ladere 60AMp. som jeg nok ikke har litium instillinger.    Kansje det er berdre og bare kjøpe 3nye agm?

Link to post

Victron Orion kan du stille inn slik at startbatteriet får den spenningen det skal ha. Et alternativ kan evt være å lade baugpropellbatteriene med sin "b2b" fra lithiumbatteriene. Jeg ville spandert en ny landstrømlader for lithiumbatteriene, men den behøver gjerne ikke være så stor. Med Quick laderen koblet til startbatteriet vil den også bidra til å lade lithiumbatteriene via Orion, men det er mulig Orion vil slå seg av på "engine shutdown detection"  når Quick laderen går i float. Litt avhengig av hvordan spenningsgrensene settes

Link to post
Swingswong skrev 1 time siden:

Dersom du har dcdc aktive når quick lader start vil det bli litt surr

Victron Orion kan stilles slik at den trapper ned strømmen hvis spenningen på startbatteriet kommer ned på satt minimumsverdi.

Sitat

4.2. Engine shutdown detection sequence

The following procedure describes the operation of the engine shutdown detection sequence. 

1. 0 → 1: If the engine runs, the alternator voltage will ramp up. When Vstarter > Vstart, charging is enabled.

2. 1 → 2: The input current produces a voltage across the input cable (Vcable); this voltage reduces the voltage measured by the charger (VIN). If VIN > Vshutdown, the charger will operate at Imax.

3. 2 → 3: If VIN ≤ Vshutdown, the charge current will be reduced to prevent VIN to drop below Vshutdown. 

4. 3 → 4: If VIN < Vshutdown for longer than 1min (tshutdown), “engine off” is detected and charging is disabled. If VIN > Vshutdown before tshutdown runs out, charging remains enabled.

5. 4 → 5: If Vstart(delay) < VIN < Vstart, charging is enabled after tstart delay (configurable).

 

Link to post
Swingswong skrev for 2 timer siden:

Dersom du har dcdc aktive når quick lader start vil det bli litt surr (dersom quick er 30-40A). Dcdc lader oftest mer enn hva quick lader. Du vil da dra mer ut enn hva quick lader med. 

Velg argofet eller en dcdc til hvert batteri. 

 

Victron DC-DC lader, å sikkert flere andre, kan settes opp slik at de er styrt slik at de kun fungerer når tenningen er på, så unngår du at de blir forvirret når landstrøm-lader er i bruk.

Link to post
MR Swe skrev 3 minutter siden:

ok takk for svar. kansje like bra bare bytte ut til nye agm batterier og beholde oppsettet jeg har i dag

 

Det er en mulighet, men man trenger ikke gjøre bytte så komplisert.  Hva med å bare løfte ut 3x150Ah og sette inn 2x150Ah Lifepo4.  Lade fra dynamo som i dag, og kjøpe en liten 15A victron smart lader som kan styres via  blåtann app. Da kan du bruke 60A laderen kun ved behov for rask lading, og ellers benytte 15A laderen med lithium program som helårs lader.  300Ah lithium tåler ikke å lades med store strømmer på vinteren. Noen har heat, noen sperrer for lading, men de fleste 300Ah banker tåler en liten lader på 15A.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...