Jump to content

Prosjekt: Overbygg til Askeladden 14"


Oce

Recommended Posts

Hei, mitt første innlegg her, så bær over med meg om det er litt utenfor hva dette forumet tar for seg.

 

Jeg fisker mye på fritiden, både på sjøen og innlands, og har et par 14" askeladden som jeg setter ut der det passer seg..

For å kunne ligge ute over natta uten å fryse halvt i hjel har jeg derfor planer om å bygge et slags "telt over...

 

Tingen er hvordan; er det noen her inne som har gjort noe tilsvarende før?

 

Foreløpig har jeg planlagt en ramme av enten karbon/glass/kevlarfiber (jeg støper slikt selv.) eller rundstål...Litt ettersom hva jeg blir enig med meg selv om...

Jeg kommer sannsynligvis til å feste ramma i hullene til åregaflene, i tillegg til å lage noen enkle fester andre steder.

 

Er det noen andre ting jeg bør ta hensyn til som kunne fungert, hvor stort bør jeg bygge etc...

Redigert av Oce (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Oce, og velkommen på forumet. Her kan du nok ta opp alle slags emner knyttet til båt. Og skulle det være andre ting du vil ta opp, merker du emnet med OT ( Off Topic) foran, så blir det til vanlig godtatt det også. Du vil bygge telt over Askeladden 14 for overnatting sier du. Skal bli spennende å se hvordan du løser det. Tror jeg vil råde deg til å bruke noe støpt/lettvekts materialer. Og så ville jeg ikke teltet over hele båtlengden, men latt det være igjen en tredjedel eller vel så det for å ha mulighet for å gå ut av teltet. Runde buer av plast og duk fra en kalesjemaker, eller kanskje Titanduk? ( Finnes under Emneoversikten) Vil du ha vinduer? Glidelås for inngang? Har sett småbåter uten fordekk, men med kalesje, men husker ikke hva de het.

mvh

JanS

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, jeg har en litt nyere versjon av den som er vist på bildet over ;)

Husker ikke typenummeret i hodet desverre, men det er ihvertfall en beregnet for å være robåt og en for motor.

Har ikke sett på noen ferdig-løsninger (jeg liker å lage ting selv, halve moroa ;) )

 

Som det nevnes;

Inngang - har tenkt enten glidlås eller borelås-løsning, et-eller-annet for å få det tålelig tett ihvertfall, da jeg muligens skal bygge slik at det er mulig å ha en form for oppvarming der...

 

Vinduer - skal nok ha en slags løsning hvor jeg raskt kan løfte vekk deler av "taket"...

(i tilfelle man faktisk skulle FÅ fisk...)

 

Vindskjerm er det ikke akkurat noe stor behov for, dvs, teltet skal bare gjøre det lunt og godt, så man slipper å ligge under åpen himmel....

Blir ikke store farta heller, bruker en elektrisk motor eller en 4hk påhenger.

 

Kommer ikke på noe mer jeg lurer på i farta, men fint om flere har bilder / linker som viser noe ála det jeg lurer på, så får jeg kanskje noen flere idéer :)

 

Takk så langt uansett!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...