Jump to content

Rense motordeler av aluminium med kaustisk soda

Komodo

Recommended Posts

Kommer til å få behov for å rense noen motordeler av alu for sot og koks. Har sett tips på youtube om å bruke Mr Muscle ovnsrens på sprayboks, den lager et skum som fyller ut volumet i delene.

Men når jeg leser databladet for dette stoffet ser jeg at det er kaustisk soda som er virkemiddelet. Tenkte derfor like godt å lage en løsning i ei balje og legge delene i bløt. 

Men kaustisk soda tærer også på aluminium. Spørsmålet er derfor om noen har gjort dette og kan si noe om konsentrasjon, tid og temperatur. For selv om kaustisk soda tærer på aluminium, så går det nok bra for en begrenset tid med det rette blandingsforholdet. Regner heller ikke med at konsentrasjonen i Mr. Muscle er særlig sterk. 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Men kaustisk soda tærer også på aluminium. Spørsmålet er derfor om noen har gjort dette og kan si noe om konsentrasjon, tid og temperatur. For selv om kaustisk soda tærer på aluminium,...Regner heller ikke med at konsentrasjonen i Mr. Muscle er særlig sterk.. 

Jeg ville heller ha brukt væske som er laget for formålet, Komodo. Rydlyme Marine Descaler er trygg. Trenger ikke varme heller. 

Minnes å huske at beisebadet (forbehandling) før eloksering er 5%NaOH og 50 grader. Dette spiser lett en hundredel på et par minutter.

Husk at områder med mye guffe vil bli tæret mindre enn evt omkringliggende rene områder, så noe å tenke på om det er flater som trenger å være plane.

Generelt er en sur såpe å foretrekke for vasking av aluminium.

For en som ikke har kunnskap om virkningen av syrer og bader på metall! Dette er definitivt til å lære av!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Ask skrev for 2 timer siden:

ultralydbad og bruka vanleg Zalo? 

tenker det beste må være noe som løser opp koksen og ikke aluen.  Feks en miks av ATF og parafin e.l 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei alle sammen, og takk for svar og tanker rundt dette med å rense motordeler :tommel_opp:

Worry II skrev On 3.1.2025 at 10.26:

Jeg ville heller ha brukt væske som er laget for formålet, Komodo. Rydlyme Marine Descaler er trygg.

ivar skrev On 3.1.2025 at 20.25:

tenker det beste må være noe som løser opp koksen og ikke aluen.  Feks en miks av ATF og parafin e.l 

Ja, en væske som løser opp er jo litt av poenget her. Har forsøkt å søke litt på dette for å finne tips, og ser at det er mange som har forsøkt diverse remedier uten at det har fungert noe særlig.

Rydlyme hadde jeg ikke hørt om, så det måtte jeg google. Vet ikke om det selges her i distriktet, men det vil uansett koste noen kroner å fylle opp ei balje med det stoffet... 

Parafin og ATF olje noteres bak øret, men det høres dessverre ut som en miks som andre ikke har fått spesielt god effekt av å bruke. Tror man må vaske mekanisk i tillegg da. 

Det som derimot ser ut til å funke i en viss grad er denne ovnsrensen fra Mr. Muscle på sprayboks, men der er altså virkemiddelet iht databladet kaustisk soda. At lut (kaustisk soda) også løser aluminium er en kjedelig bieffekt som jeg selvsagt må unngå. Mulig jeg gjør et eksperiment med en gammel aludel for å sjekke hvor sterkt jeg kan blande dersom det ikke kommer inn noen flere konkrete tips. Der man kommer til med en børste av et slag virker det som om 5-56 e.l. løser opp dritten når man skrubber samtidig. Ser ut som om bremserens også kan funke da. 

Delene som skal vaskes er ikke til båt denne gangen, det er til en bil, men tenkte at problemstillingen allikevel kunne være relevant her inne. Det jeg skal vaske er innsugsmanifoldene til en MB OM642 V6 diesel. Vet ennå ikke hvordan de ser ut inni, men er forberedt på at de kan være ganske nedgrodde. Har imidlertid hatt EGR-ventilen ute, og den så bra ut. Kun et tynt sotlag, ikke nedkokset. 

Her er en video som ligger ute på Youtube, den viser jobben jeg skal gjøre. Mellom 23 og 35 minutter inn i videoen viser han hvordan det ser ut i innsugsportene, og hvordan han renser manifoldene. Litt annen skruing der også:

https://www.youtube.com/watch?v=GQswb_236kU&t=937s&ab_channel=TheKeenMechanic 

Andora skrev On 3.1.2025 at 11.56:

Litt off,men istedenfor å kjøpe ovnsrens,dypp et bløtt papir i asken i ovnen å du har ovnsrens/kaustiksoda.???å det virker,det kan jeg garantere. 

Ja, det der er jo et gammelt triks, det blir basisk :tommel_opp: Det var jo på den måten de lagde lutefisk før i tiden. Skulle vel være aske av osp eller et eller annet bestemt treslag så vidt jeg husker. Dette er nok en skånsom metode, men er redd det ikke er sterk nok lut til å løse opp gjenstridig koks...

whisper skrev On 3.1.2025 at 12.32:

Minnes å huske at beisebadet (forbehandling) før eloksering er 5%NaOH og 50 grader. Dette spiser lett en hundredel på et par minutter.

Husk at områder med mye guffe vil bli tæret mindre enn evt omkringliggende rene områder, så noe å tenke på om det er flater som trenger å være plane.

Generelt er en sur såpe å foretrekke for vasking av aluminium.

Interessant! Og det tyder jo på at man skal være veldig forsiktig med baser på alu. Men vet du hvilke såper som kan egne seg til dette? De fleste såper er jo basert på lut, og dermed basiske.

hanto1 skrev On 3.1.2025 at 14.15:

Alu liker ikke baser, laget lut i en alu gryte i ungdommen, hele dritten ble til grøt..

Ja, klar over det, derfor denne tråden. Men som du kan se på videoen over så bruker han ovnsrens som er basert på kaustisk soda, og det ser ut til å gå bra. Til tross for at han legger manifoldene i bløt over natta to ganger. Tenker derfor at det må være snakk om å bruke riktig blandingsforhold. 

Ask skrev On 3.1.2025 at 16.42:

Kva med å ha delen i eit ultralydbad og bruka vanleg Zalo? 

Det hadde sikkert vært smart, men kokeren min rommer dessverre kun smådeler, ikke store manifolder som dette :bekymret:

For sikkerhetsskyld sikret jeg meg et par bokser med Mr. Muscle sist jeg var på Jula, ser ut som om det er et av de få stedene som selger dette stoffet.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/rengjoringsmiddel/ovnsrengjoring-003966/ 

Link til sikkerhetsdatablad:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWSV3/assetstream.aspx?assetId=196240&mediaformatid=10061&destinationid=10016&lastmodified=20241120213236 

image.png.df7b7c1a561b4bd0760b1956fba666fb.png

rebop skrev 14 minutter siden:

Jeg har sett bla M539 restorations på youtube hvor det flere ganger har blitt veldig gode resultater for rengjøring av gammelt og skittent metall i bilmotorer ved bruk av vaporblaster (vet ikke hva det heter på norsk),

Har dessverre ikke tilgang til slikt utstyr, men det er ingen tvil om at det hadde vært midt i blinken :tommel_opp: 

Har heller ikke erfaring med dette, men forstår det slik at det er rensing med damp eller hetvann. Meget effektiv, skånsom og miljøvennlig metode!

Komodo skrev 1 time siden:

Rydlyme

Bare så du er obs, saltsyre er en av ingrediensene i dette produktet. Verdt å sjekke ut nærmere før du eventuelt bruker det sammen med aluminium. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Komodo skrev 37 minutter siden:

Takk for det tipset Jens! Saltsyre og alu er dårlige greier, neppe noe særlig bedre enn lut. 

Apex som produserer, de er størst i verden på systemrens og leverer blandt annet til US Marines.

https://www.apexengineeringproducts.com/rydlyme-specifications/

"RYDLYME Marine is compatible with aluminium and aluminium alloys. The rule of thumb is that if the alloy is designed for use in a water system (aluminium engine block etc), which most marine equipment is, the alloy should be compatible with RYDLYME Marine"

749,- for en dunk som gir 7,58 liter, under 100,- for literen.. så har du til rens av varmevekslere også.

Jeg har brukt saltsyre på aluminium undervanns i mange år og kommer til å fortsette med det pga god funksjon og ingen erfarte bivirkninger (rengjøring av drev).
Det går helt fint så lenge man kun lar den virke en liten stund før den fjernes. Tror ikke jeg har benyttet meg av mer enn en halv time virketid.

På maskinerte anleggsflater som f.eks den delen av manifolien som går mot pakningene ville jeg vært ekstra obs mht virketida. 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt saltsyre på aluminium undervanns i mange år og kommer til å fortsette med det pga god funksjon og ingen erfarte bivirkninger (rengjøring av drev).
Det går helt fint så lenge man kun lar den virke en liten stund før den fjernes.

Ja, men da er det vel snakk om lakkerte overflater? Men jeg er heller ikke skeptisk på å påføre saltsyre på alu i et kort tidsintervall så lenge man følger med. 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

På maskinerte anleggsflater som f.eks den delen av manifolien som går mot pakningene ville jeg vært ekstra obs mht virketida. 

Det var min tanke også. Her er det jo maskinerte flater som skal tette med pakning, om å gjøre at de ikke blir skadet. Kunne jo teipet over flatene, men luten løser vel opp det limet med en gang. Syre derimot løser ikke opp teipen så fort tror jeg. Men løser saltsyre opp koks? Skeptisk. 

For mange år siden var det en kjenning av meg som holdt på med overhaling av en bilmotor. Der hadde han lagt stemplene i en bøtte med kaustisk soda. Vet ikke hvor lenge de hadde ligget, men når jeg var innom sa han at jeg måtte se på de rene og fine stemplene. Da jeg tok opp et av bøtta måtte jeg spørre om hvilke stempler? De var så og si helt borte?

Komodo skrev for 1 time siden:

Ja, men da er det vel snakk om lakkerte overflater? Men jeg er heller ikke skeptisk på å påføre saltsyre på alu i et kort tidsintervall så lenge man følger med. 

Det var min tanke også. Her er det jo maskinerte flater som skal tette med pakning, om å gjøre at de ikke blir skadet. Kunne jo teipet over flatene, men luten løser vel opp det limet med en gang. Syre derimot løser ikke opp teipen så fort tror jeg. Men løser saltsyre opp koks? Skeptisk. 

Ja er nok mest lakkerte overflater selv om noe ikke har lakk.

Tror kanskje jeg ville googlet litt rundt "soot remover" eller sett på andre kjente, sterke rengjørings/løsemidler og muligens eksperimentert litt med et bad med løsning, oppvarming samt tilførsel av luftbobler i det eksponerte området slik at man får litt innslag av mekanisk rengjøring til hjelp.

Går ikke dette er vel neste trinn å levere den inn til et verksted som har ultrasonic rengjøringsutstyr stort nok til å romme manifolien og få det utført der.

Komodo skrev for 13 timer siden:

Og det tyder jo på at man skal være veldig forsiktig med baser på alu.

Ja....

Komodo skrev for 13 timer siden:

Det jeg skal vaske er innsugsmanifoldene til en MB OM642 V6 diesel. Vet ennå ikke hvordan de ser ut inni, men er forberedt på at de kan være ganske nedgrodde.

Kjenner ikke motoren godt, men om du kan demontere alt som ikke er alu, så ville jeg vurdert å brenne de rene...

Vurderer du MrMuscle så blir det grusomt å se på etterpå, jeg har brukt det på VAG 1.2, 1.4, 1.6, 1.9, 2.0 og 4.2liter innsugene fra VAG. Klarer ikke å nøytralisere og passivere MrMuscle.
Mye mindre arbeid og gris å legge i diesel over natta og starte brann med en liten propan ugressbrenner el. og så tilsette trykkluft fra kompressor. Det ser nesten ut som du fyrer en jetmotor... Når det slukker er det ikkeno koks igjen.... så i dieselbad igjen, også Zalo og kokende vann. Vet ikke hvem som støper OM642 innsugene, og hvilken legering de er laget av, men oppskriften jeg bruker brukes av TDI/PD miljøet over hele kloden.
Etter en lett varmebehandling glassblåser jeg utvendig og lakker mens innsuget er varmt (og porene står vidåpne)
Når lakken utvendig er tørr dypper jeg i diesel igjen for å fylle porene innvendig i manifolden, innbiller meg at det også fjerner støv og glasspartikler...

dieselfan skrev for 12 timer siden:

Kjenner ikke motoren godt, men om du kan demontere alt som ikke er alu, så ville jeg vurdert å brenne de rene...

Vurderer du MrMuscle så blir det grusomt å se på etterpå, jeg har brukt det på VAG 1.2, 1.4, 1.6, 1.9, 2.0 og 4.2liter innsugene fra VAG. Klarer ikke å nøytralisere og passivere MrMuscle.
Mye mindre arbeid og gris å legge i diesel over natta og starte brann med en liten propan ugressbrenner el.

Høres ut som en god plan, spørs om ikke det blir løsningen. Dette trenger uansett ikke bli 100% gullende rent. Skraper vekk det verste med en trepinne, så litt bløtlegging i diesel og litt mekanisk skrubbing. Det blir bra nok :tommel_opp: Det enkleste er nok å la både syrer og baser være.

Eika skrev for 6 timer siden:

Kan en steamer være en ide ?

Ja, damp har vært nenvt lenger opp, og er nok det aller beste. Men det er grenser for hva jeg gidder å rigge i stand for dette her. For et verksted som driver med dette til daglig derimot er nok en dampvasker tingen :tommel_opp: 

whisper skrev for 2 timer siden:

Vi bruker Teijo T-41 Ultra på deler i aluminium og messing. Inneholder sitronsyre. Hjemmelaget variant kan være zalo og sitronsyre.

Takker for tips :tommel_opp: Googlet produktet, og ser at det også egner seg godt for ultralydbad, greit å vite. Ser også at de har en variant som heter 42 og er basisk.

Men angående tipset ditt om sitronsyre og zalo. Er det ikke en konflikt at Zalo er basert på lut, og dermed antagelig basisk, mens sitronsyre er surt?

Ellers, ser at det ikke bare er motordeler av aluminium som kan ta skade av kaustisk soda og basiske produkter:

https://www.nettavisen.no/artikkel/kim-andr-kastet-plumbo-i-buksa-pa-kompisen/s/12-95-2710731 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...