Jump to content

Rense motordeler av aluminium med kaustisk soda


Komodo

Recommended Posts

@Komodo Det er ikke slik at all såpe er fett som er hydrolisert med lut. Zalo inneholder noe som kalles tensider som endrer overflatespenning både på vann og hva det nå er som skal vaskes bort slik at det lettere går i løsning eller suspensjon. Har ikke sjekket databladet til zalo, men tviler den er særlig basisk. Såper kokt av fett vasker man kroppen eller stuegulvet med, avhengig av om det er animalsk fett eller furuolje det er kokt av litt sånn veldig forenklet.

 

Industrielle såper er tensider. Er de basiske er har de NaOH eller KOH i seg for å kunne hydrolisere fettet som skal vaskes vekk. Derfor er basiske såper mer effektive på fett enn de sure.

 

Jepp, det er ultralydsåper jeg linket til. Vi bruker mest 43KS ultra på det aller meste i det store 800 liter ultralydkaret. Denne er vel oppgitt å være "nøytral" med pH som egentlig er ganske høy. Blank maskinert aluminium blir temmelig mye mattere etter 3 min i dette badet, men blir nesten blankere om vi kjører den sure såpen.

Link to post
whisper skrev for 21 timer siden:

Det er ikke slik at all såpe er fett som er hydrolisert med lut. Zalo inneholder noe som kalles tensider som endrer overflatespenning både på vann og hva det nå er som skal vaskes bort slik at det lettere går i løsning eller suspensjon. Har ikke sjekket databladet til zalo, men tviler den er særlig basisk. Såper kokt av fett vasker man kroppen eller stuegulvet med, avhengig av om det er animalsk fett eller furuolje det er kokt av litt sånn veldig forenklet.

Da lærte vi litt mer om såper i dag også, takk for det :tommel_opp: Vi har jo lang tradisjon for såpeproduksjon her i Fredrikstad, men jeg har ikke vært noe engasjert i den biten. Unger Fabrikker er vel norges største produsent av råvarene som såpene er basert på. 

 

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Her fra sikkerhetsdatabladet for Zalo, altså nøytral.

Takk for det Lars, og dermed kan vi vel si at Zalo og sitronsyre burde funke fint som ultralydsvæske.

Link to post
Komodo skrev On 5.1.2025 at 10.55:

Det hadde sikkert vært smart, men kokeren min rommer dessverre kun smådeler, ikke store manifolder som dette :bekymret:

 

som den "mångsysslaren" du er , du har ikke vurdert å bygge din egen vasker?  Så får du den akkurat så stor du vil ha den   :fniser:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 3 timer siden:

 

som den "mångsysslaren" du er , du har ikke vurdert å bygge din egen vasker?  Så får du den akkurat så stor du vil ha den   :fniser:

He he, nei, det har jeg faktisk ikke 😊 Men siden du først nevner det så måtte jeg jo google diy varianter på dette, og det ser jo ut til å være ganske enkelt å lage. Men en stor vasker må også ha stor effekt, og da begynner delene å koste litt... I tillegg skal man ha det et sted, og jeg har rett og slett ikke plass til mer dr... :fniser:

Link to post

Vel, alt mulig løsner ihvertfall når man gjør det med jernlegeringer. Jeg antar det er fordi det felles ut hydrogengass innunder. Jeg kan ikke tenke meg noen grunn til at det skulle være skadelig, men ville brukt aluminium offeranode. Holder man på i ukevis bør man nok ha hydrogensprøhet i bakhodet dersom det er sertifiserte flydeler. Sett gjenstanden på minuspol, anoden bør ha ca. samme areal. 12V er fint, noen få hundre mA, drar seg på til et par A etter hvert.

Ikke ha salt i vannet. God ventilasjon. Litt Zalo. 2-24 timer.

Link to post

Ang. Zalo Ultra, så ble innholdet i den endret for noen år siden, noen år etter at de ble tvunget til å markere flaskene med "skadelig med langtidsvirkning for liv i vann".

Aner ikke hva de endret på, og om det endret på pH eller annet som er relevant i denne sammenhengen, men det kan kanskje være lurt å sjekke om man har en gammel eller ny Zalo stående først.
Jeg merket dette først ved at jeg syns Zalo generelt fungerte dårligere enn før, deretter så jeg at advarselen var borte, og googlet så opp at de faktisk hadde endret innholdet.

Link to post

På Zalo sine sider er bare Zalo, ikke Ultra nevnt:

https://zalo.no/produkter/

 

Sikkerhetsdatabladet jeg finner sier følgende:
"Handelsnavn
Zalo Håndoppvaskmiddel
Andre navn / Synonymer
Zalo Ultra"

Og der står det pH = 6,5.

https://app.ecoonline.com//documents/msds/1002665/25624566_286_dee8da98d2ec9303460c19b5f70d2bae.pdf

 

Det virker altså som det er det samme produktet.

 

Kan det være den gamle varianten av Zalo som hadde pH=7, kanskje?

Link to post

Zalo kommer jo i mange varianter, men for teknisk bruk er det vel den grønne som er aktuell, og ikke parfymerte eller håndsåpe varianter? Blander man litt grønn Zalo og White Spirit blir hendene rene, uansett hvor svarte de har vært etter arbeid med motor ol. Den blandingen er også utmerket for malerkoster brukt med oljemaling.

 

zalo_varianter.jpg.6fef9216f024134c3803a4680c1e9753.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hva med å bruke et pussemiddel for våpen? Det er spesialmiddel for fjerning av fastbrent carbon i rifleløp og garantert ikke skader metallet. Og det blir garantert MYE varmere inni et rifleløp enn en motordel.

Selv bruker jeg dette middelet:

https://skytterlinken.no/eliminator-bore-cleaner

 

Jeg har prøvd det meste av våpenpuss ila et langt skytterliv og dette er definitivt det mest effektive og ingen stygg lukt.

 

Ellers drev jeg å blandet et meget effektiv guffe sjøl før. bensin/atf-olje og dyserens. Men den luktet noe inni helsike.... 

Link to post

Eller så er den billigste løsningen soda blåsing, hvis du har tilgang til trykkluft. Sitronsyre virker også bra hvis du har litt tid, må ligge en stund. Går raskere hvis du får holdt en temperatur på 60-70 grader. Fungerer også som rustløser. Jeg oppbevarer alle brukte risere og eksosbend i en plast boks/bøtte med sitronsyre året rund og alt av rust/ rustflak er bare og spyle ut som en grøt. 
Sitronsyre får du ofte billig fra de som driver med svømmebasseng. Blir ofte kalt sip vask.

Link to post
bmwmaxi skrev for 3 timer siden:

Eller så er den billigste løsningen soda blåsing, hvis du har tilgang til trykkluft.

Sodablåsing har jeg ingen kunnskaper om. Men det krever vel litt mer enn bare tilgang til pressluft?

 

bmwmaxi skrev for 3 timer siden:

Sitronsyre virker også bra hvis du har litt tid, må ligge en stund.

Sitronsyre er vel også nevnt tidligere. Men løser det opp koks? Og hvordan går det med aluminiumen?

 

bmwmaxi skrev for 3 timer siden:

Går raskere hvis du får holdt en temperatur på 60-70 grader.

Å rigge til et syrebad som skal holde 60-70 grader over tid blir nok rett og slett for mye pes. Tror det blir litt mekanisk skraping, og vask i diesel med børste, så får det være bra nok.

 

Hadde jo håpet på at et bad med kaustisk soda skulle være en enkel vei til suksess her, men etter de advarslene som har kommet så tror jeg det utgår. 

 

bmwmaxi skrev for 3 timer siden:

Fungerer også som rustløser. Jeg oppbevarer alle brukte risere og eksosbend i en plast boks/bøtte med sitronsyre året rund og alt av rust/ rustflak er bare og spyle ut som en grøt. 

Snakker du nå om deler i stål?

Link to post

Har sett litt på Youtube/TikTok/Instagram at motorfolk i i USA gjerne bruker en messingbørste til å feste på drillen i forbindelse med rensing av manifoiler, gjerne i forbindelse med bruk av varme. Enkelte av disse børstene kommer med lange og bøyelige tanger slik at de også kan føres inn i bend i manifoilen. Gjerne noe slikt, i kombinasjon med et remedie som ikke er for hissig mot aluminiumen kunne ha fungert? Blir da en blanding av kjemisk og mekanisk fjerning av koksen. 

Link to post
Komodo skrev On 10.1.2025 at 13.25:

Sodablåsing har jeg ingen kunnskaper om. Men det krever vel litt mer enn bare tilgang til pressluft?

 

Sitronsyre er vel også nevnt tidligere. Men løser det opp koks? Og hvordan går det med aluminiumen?

 

Å rigge til et syrebad som skal holde 60-70 grader over tid blir nok rett og slett for mye pes. Tror det blir litt mekanisk skraping, og vask i diesel med børste, så får det være bra nok.

 

Hadde jo håpet på at et bad med kaustisk soda skulle være en enkel vei til suksess her, men etter de advarslene som har kommet så tror jeg det utgår. 

 

Snakker du nå om deler i stål?

Ja, er selvfølgelig deler i stål. Sitronsyre er ikke sterk nok til og gjøre noe der. Aluminium må du selvfølgelig følge litt med på. Varme er mere for og øke farta, men går uten. Eller så får du det som heter intercooler rens som virker ekstremt bra.

sodablåser og hva du kan brukes til kan du lese om her.

https://lakkspesialisten.no/product/jwl-sodablaser-tilbehor/?srsltid=AfmBOopVN1TRRpOZFcoN1wwnX1k7wMKIP22rONzwYMJ7atQ1MBWN-O3u

 

Link to post
bmwmaxi skrev for 1 time siden:

Takk for link, det så veldig interessant ut! Kommer nok bare til å vaske delene i diesel denne gangen, men uansett interessant å vite til en annen gang. 

Link to post
bmwmaxi skrev for 1 time siden:

 

Har du egen erfaring med det produktet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...